ylvalill
Trådstartare
Har länge känt att lösdrift är det optimala sättet att hålla hästar och drömmen är att inom en inte alltför avlägsen framtid bygga en egen lösdrift för att kunna ha 2-4 hästar på hemmaplan. Men nu börjar jag känna mig lite tveksam. Min häst fick chansen att flytta ut på lösdrift i höstas och vi är nu 4 hästägare som sköter lösdriften kollektivt, hösilage skall köras in av stallägaren men allt annat är vårt jobb. Det innebär att vi har 2 dagar var per vecka då vi mockar, strör, fixar vatten, visiterar hästar osv. Detta tar mig mellan 1-1,5 h per gång och det är ett minst sagt tungt jobb. Det är detta som får mig att tveka. Visserligen är denna lösdriften inte särskilt välplanerad utan många saker blir väldigt omständiga, men om arbetet med lösdriftskötseln inte kan effektiviseras väsentligt jämfört med detta (trots att det fortfarande hålls i liten skala) så satsar jag nog hellre på ett vanligt stall.
Det jag är nyfiken på är alltså dels vad ni som har mindre lösdrifter har för rutiner, hur tidskrävande arbetet är och vad ni har för tips på hur den dagliga skötseln av lösdriften kan göras så enkel och smidig som möjligt.
Nu kommer jag inom kort att flytta min häst till en otroligt välskött och effektiv lösdrift, men denna drivs i så stor skala att det är svårt att jämföra med den lilla lösdrift för ca 4 hästar som jag skulle vilja driva. Det är ju t ex inte lika lätt att få ekonomin att tillåta inköp av maskiner och dyl. när man driver i så liten skala.
Det jag är nyfiken på är alltså dels vad ni som har mindre lösdrifter har för rutiner, hur tidskrävande arbetet är och vad ni har för tips på hur den dagliga skötseln av lösdriften kan göras så enkel och smidig som möjligt.
Nu kommer jag inom kort att flytta min häst till en otroligt välskött och effektiv lösdrift, men denna drivs i så stor skala att det är svårt att jämföra med den lilla lösdrift för ca 4 hästar som jag skulle vilja driva. Det är ju t ex inte lika lätt att få ekonomin att tillåta inköp av maskiner och dyl. när man driver i så liten skala.