Skötsel av lösdrift

ylvalill

Trådstartare
Har länge känt att lösdrift är det optimala sättet att hålla hästar och drömmen är att inom en inte alltför avlägsen framtid bygga en egen lösdrift för att kunna ha 2-4 hästar på hemmaplan. Men nu börjar jag känna mig lite tveksam. Min häst fick chansen att flytta ut på lösdrift i höstas och vi är nu 4 hästägare som sköter lösdriften kollektivt, hösilage skall köras in av stallägaren men allt annat är vårt jobb. Det innebär att vi har 2 dagar var per vecka då vi mockar, strör, fixar vatten, visiterar hästar osv. Detta tar mig mellan 1-1,5 h per gång och det är ett minst sagt tungt jobb. Det är detta som får mig att tveka. Visserligen är denna lösdriften inte särskilt välplanerad utan många saker blir väldigt omständiga, men om arbetet med lösdriftskötseln inte kan effektiviseras väsentligt jämfört med detta (trots att det fortfarande hålls i liten skala) så satsar jag nog hellre på ett vanligt stall.

Det jag är nyfiken på är alltså dels vad ni som har mindre lösdrifter har för rutiner, hur tidskrävande arbetet är och vad ni har för tips på hur den dagliga skötseln av lösdriften kan göras så enkel och smidig som möjligt.

Nu kommer jag inom kort att flytta min häst till en otroligt välskött och effektiv lösdrift, men denna drivs i så stor skala att det är svårt att jämföra med den lilla lösdrift för ca 4 hästar som jag skulle vilja driva. Det är ju t ex inte lika lätt att få ekonomin att tillåta inköp av maskiner och dyl. när man driver i så liten skala.

Sv: Skötsel av lösdrift

Jag hade lösdrift för 5 hästar tills i våras. 2 ligghallar med skilda hagar. Den ena ligghallen var till inackorderade, 3 isisar, och i den andra hade jag mina 2.

Vi fodrade, mestadels ute, 3 gånger om dagen. Min ligghall mockade jag 2 gånger i veckan cirka, någon gång extra när det var riktigt dåligt väder och de stått inne mycket. Då tog jag ut ungefär 1 kärra varje gång och körde in halm, tog kanske 15-20 minuter. Det jag la mycket mer tid på var hagmockning, som tog iaf 1,5-2 timmar per vecka. Ligghallen var alltid fräsch och torr och hästarna stod gärna inne och mös.

Vi hade vatten i (egenbyggda) värmebaljor inne i ligghallarna. Genom ett hål i väggen drog vi ut en slang som förvarades varmt och fyllde på vatten på så vis. Bara att slippa kånka vatten är guld värt. Att bygga värmeskåp för vatten är inte alls särskilt svårt.

Jag tror att mycket av hemligheten är torra hagar och stora hallar. Är hallarna små trampar hästarna runt mycket och kladdar på så vis till det. Jag hade 2 ingångar i min hall, vilket gjorde att hästarna sällan snodde runt utan gick rakt igenom. Hos islandshästarna fanns bara en stor ingång och det blev lite mer kladd där. Torra hagar gör att hästarna gärna vilar i hagen och står ute mycket mer.

Ja, att hästarna föredrar hagen underlättar ju helt klart. Där jag har hästen nu är det så lerigt att de flesta dagarna lämnar hästarna inte den lilla grusade ytan alls, därmed blir det mycket och tung mockning. :-( slippa bära/köra vatten hade ju också varit bra och tidsbesparande.

Nu misstänker jag att jag vet vem du är :) I allafall!
Där min häst gick på lösdrift tidigare kändes det inte så tungt. 3-5 hästar var det under de 6 år jag stog där, så det är ju jämförbart med vad du tänker dig.
Samma där, stallägaren tog hand om att köra in hösilage, men oftast gjorde vi detta tillsammans. Det tog väl ca 10 minuter (med traktor och spett). Vi kunde ofta vara flexibla och låta hästarna bli lite hungriga så de "städade" undan det mesta så det inte blev så mycket att mocka undan. Resten av jobbet delades på alla hästägare (även stallägaren som hade två hästar).Vi mockade ca 1-2 ggr/vecka, plockade då bara högar i ligghallen och det värsta runt grovfodret vilket tog ca 10-15 min/gång. Strödde gjorde vi kanske i g/vecka, vi körde in en rundbal halm i ett hörn av ligghallen och sen tog man av den när det behövdes. Vi band upp hästarna och gav kraftfoder 1g/dag, visitation gjordes i samband med det. Sista åren hade vi värmebalja till vattnet, guld värt! Stallbyggnaden låg nära så det var enkelt att fylla på vatten, antingen med slang eller med dunk om det var för kallt för att dra ut slangen. Totalt kan jag tänka mig att man la i snitt ca 20-30 min/dag. Sen tillkommer ju det vanliga, fixa staket, byta ev täcken osv men det gör man ju om man har stall också. Sen var vi väldigt "samkörda" och behövde aldrig göra något schema utan det rullade oftast på bra, alla "såg" när något behövde göras.

Annat att tänka på för att göra det lättskött:
-Inget grovfoder inne i ligghallen. De kan mycket väl äta ute, vill man inte ha regn i grovfodret kan man bygga/köpa en höhäck med tak.
-Bra mark runt ligghall, vatten och utfodringsplats. Så man inte måste flytta runt höhäck så ofta, och uppmuntrar hästarna till att vara ute. Står de inne hela tiden blir det ju per automatik väldigt skitigt.
- Inte helt öppna väggar på ligghallen. Det regnar in massor då, vilket gör det blött och svårmockat. Hellre en stor eller två mindre ingångar där det inte är så jättehögt till nock, skyddar bra mot väta uppifrån/från sidan. Eller lite utskjutande tak.
- Ha en "rolig" hage som uppmuntrar till rörelse/bete.

Vi hade enorm lyx inser jag nu, med flera hektar naturbete i anslutning till lösdriften, vilket gjorde att hästarna endast var inne i ligghallen i undantagsfall. De sov där, fick kraftfoder men att stå där och hänga gjorde de bara på sommaren för att komma undan insekter. Dessutom hade vi sandjord, så leran blev max upp på hoven...:)

Jag har en liten lösdrift med inte alltför smidiga lösningar här hos mig nu. Totalt går 2 ponnyer på den.

Jag mockar varje dag, brukar bli ca 0,5-1 kärra per dag. Sen fodrar jag med hö 2 gånger om dagen, i övrigt har de fri tillgång på havrehalm i lösdriften (som de gladeligen tuggar i sig). Sen fyller jag på vatten caa varannan dag. Räknar med att detta tar ca 1 timme om dagen totalt (och max).

Då har jag som sagt ingen smidig lösning, men det funkar för oss trots allt!

Jag har lösdrift med två hästar. Det jag gjort för att få allt att fungera snabbt och enkelt med så lite jobb som möjligt är:

*Hämtar halm i rundbal. Det går åt ca 3 balar per år. När vi hämtar en bal rullar vi in den direkt i lösdriften och har den stående i ett hörn (nätet är borttaget givetvis). Då är det bara att ta från den när det behöver strös.

*Det är bädd i lösdriften, mockar bara bort bajset. Det tar 5, max 10 minuter att mocka per dag.

*Ingen platta i lösdriften, det multnar underifrån i samma takt som jag halmar uppifrån vilket har gjort att samma bädd har legat i snart 4 år och är fortfarande jätte fin.

*Vatten finns i thermobar. Då slipper man hålla på med fruset vatten och bärande av hinkar. Fyller ca två gånger i veckan.

*Lösdriften har ingång direkt till stallgången, och då är man också i stallet. Man behöver inte leda hästar för att sköta dem, utan öppnar helt sonika dörren.

*De har varsin box inne. Underlättar vid fodring. Efter ridning (eller när de tas in för daglig koll och skötsel) släpps de in i sina egna boxar. De äter kraftfoder inne, då kan jag tex mocka under tiden.

*Hö fodras i dubbla nät och det gör att jag kan fylla höt en gång per dygn.

Det är vad jag kan komma på nu som jag gjort för att allt ska fungera lätt och smidigt. Jag resonerar som så att jag lägger hellre tid på att sköta djuren än på att sköta stallet...

Jag har en mindre lösdrift (4x5 m ca) till 3 shettisar. Har tidigare haft en shettis och en fjordhäst där. Jag fodrar med hösilage i små rundbalar som ställs in i lösdriften. Den lösningen har fördelen att balen står torrt, det blir inte upptrampat runt den och det blir minimalt med spill. Sen står ju hästarna torrt när de äter o slipper stå ute i skitvädret (Ja, jag vet - en mänsklig aspekt. Tror inte att de mår illa av regn och snö egentligen... ;))
Nackdelen med att ha fodret inne är ju att det blir mycket skitigare eftersom de tillbringar mycket tid i ligghallen. efter 3 småhästar kör jag ut 1/2 kärra per dag ca. Tar bara ut högarna och har bädd i botten. Halm kör vi in i stora fyrkantsbalar som staplas längs ena väggen och sen strör jag på efter behov så att det alltid är torrt och rent. Hästarna tuggar i sig av den öppnade balen också.
Vatten fylls på med slang, som man får ta in under vintern, alternativt bära i spann om den fryser. Har 2 olika stora plastbaljor i varandra och det ska till en längre tids kyla innan de fryser. Men en önskan om en termobar finns... Hittills har ju vintern här i Skåne inte bjudit på någon kyla, men förra vintern bars det många spannar varmvatten :(
Sammanfattningsvis lägger jag nog 15-30 minuter/dag i skötsel, plus då mer tid när vi kör in hösilage tex. Tjänar inte jättemycket tid om man jämför med när jag hade vanligt stall, men hästarna mår bättre och jag behöver inte passa tider för ut- och insläpp och fodring. Helt klart mer fördel än nackdel!

Vi har blivit lite halvt påtvingade lösdrift i år eftersom 2 av 4 hästar blir totalt genomsvetta när de står inne. Vi har ju en ligghall sen tidigare men år är första året som vi har riktig lösdrift.

Fodrar gör vi en gång i veckan då vi rullar ut en höbal i ligghallen och sätter på ett SMH-nät. Detta brukar ta 20 minuter ungefär på 2 personer.
Vatten fyller vi enligt schema jag tar 2 dunkar vatten per dag och de andra 1 eftersom de har varsinn häst och jag har 2. Vi har en isolerad vattentunna med två halvfyllda petflaskor i vattnet och än så länge har det inte varit fruset.
Mockar gör vi när det är skitigt vilket blir 1-3 gånger i veckan.

Tar väl en timme för mig per dag ungefär att göra allt men då stressar jag inte heller.

Vi har försökt ordna till vår lösdrift så att det ska bli så lättjobbat som möjligt. Har 7 hästar i en hage på 2,5 ha, hagen är mkt varierad (kuperat, äng, skog). Hästarna rör sig mycket, de har sina stigar runt i hagen. Ligghallen använder dom sällan då de trivs bättre ute, dessutom finns det naturligt torra liggplatser i hagen.

Ligghallen är halmad. Jag mockar endast ut bajset och blöt halm vid behov. Fyller på med halm vid behov, använder oss av småbalar - lätta att hantera.

Hästarna har fri tillgång på hösilage. Jag drar ut 1-2 balar per dag och slänger upp på foderborden. Även hösilaget har vi på småbal eftersom det är lättare. Jag drar ut dom med pirra, på en pulka om det är snö. Fodringen tar kanske 15 minuter per dag.

Vi har en vattenkran precis vid vattenkaren, bara att fylla på vattnet vid behov. Lite jobbigare vintertid när kranen ibland fryser. Då har vi en sån där vattensäck man lägger i skottkärra som man kör ut och fyller på med. Hos oss har vi som rutin att alla alltid kollar vattnet när man är i stallet.

Den som har fodringen ansvarar även för en allmänkoll av hästarna, dock inte visitering, det sköter varje hästägare själv. Men man ser om nån häst skulle halta, har nåt synligt sår, ser ut att må dåligt eller beter sig avvikande.

Vi mockar en kärra per vecka och häst i hagen, för att undvika mask. Hästarna har vissa områden i hagen där de bajsar mer än andra :)

Skulle man fodra + fylla på vatten + snabbkolla hästarna + mocka sin kärra i samma veva skulle hela skötseln ta kanske en halvtimme (lite beroende på vart man går för att mocka). Det tycker jag är helt ok :)

Ja, du vet vem jag är, och vi kommer säkert att ha anledning att diskutera lösdrifter en hel del framöver. :idea:

Väldigt spännande att höra alla rutiner och lösningar, det sätter helt klart igång tankarna!

Jag vill verkligen att lösdrift skall vara ett vettigt alternativ, inte bara för hästarna utan för den som ska sköta om det också, och en fördel som någon nämnde är ju att man inte behöver bli lika låst till vissa speciella tider. Men samtidigt är det precis som någon annan skrev, man vill ju hellre lägga tiden på hästskötsel än på stallskötsel, så smidiga lösningar är ett måste.

På ett sätt är jag glad att jag har fått prova på att ha hästen på en tungrodd lösdrift nu, då har man ju fått erfarenhet av vad som inte fungerar så bra i praktiken, saker som man kanske inte tänkt på innan man provade, och då kan man ju försöka hitta andra lösningar sedan när det blir dags att bygga eget.

Vi har en liten lösdrift. Ett hus på c 25 kvm med en öppning. Stor kuperad hage, som öppnas upp till ytterligare hagmark/skog när det inte är alltför blött ute. Jag har i flera år haft två d-ponny här och det har fungerat utmärkt. Jag har lagt ut hö så att det räcker ca 1 dygn, anpassas efter väder.

Ligghallen har ingen platta, och jag har halmbädd som halmade med ca 2-3 småbalar per vecka. Alltid torr och fin bädd. Mockade ca en gång i veckan, också kring matplatsen ute. Tog max 30 minuter att mocka och ströa.

Jag gav hästarna mat inne endast vid mycket dåligt väder. Mina hästar gick in en stund varje dag/morgon för att ligga ner och vila, annars använde de inte ligghallen mycket vintertid, utan var gärna ute oavsett väder. Min hage är oftast torr, då den ligger ganska högt, och hästarna låg gärna ute också.

Vatten har vi dragit i slang från stallet. Förra året var det lite bökigt med att vi fick bära vatten pga det kalla vädret som var även här i Skåne. Hade jag haft dem ute i år hade jag förmodligen investerat i en Thermobar.

I år har jag mina hästar installade eftersom jag ville hantera min unghäst mer än vad som blev förra året. Alltså helt och hållet för min egen bekvämlighet. Det är mycket mer jobb med att ha hästarna inne, och jag är betydligt mer bunden, tex vid fodringar. Sen är det klart en hel del jobb för att hålla en lösdrift ren och fin, men fördelen är att jag inte är bankad att göra det varje dag, och inte en speciell tid. Nästa vinter kommer de gå på lösdrift igen!

Jag har en lösdrift med plats för 8 hästar, har dock bara 5 just nu. Jag har lite jobb kvar för att få lösdriften så smidig som möjligt men tycker det funkar helt ok nu.

Mockning
Ligghallarna(45kvm) har betonggolv vilket är lätt att mocka, vi mockar VARJE dag -har ingen bädd utan vill ha rent o torrt strö. Hästarna ligger där o sover varje natt faktiskt! Vi mockar även närmaste grusytan. Gödselstacken har vi inne i hagen(inhägnad givetvis) så det är bara att rulla 20m o sen tippa när kärran är full. MKT Praktiskt!!! Är det bara nån enstaka skit så behöver man inte ens ta kärran utan bara går 20m eller kasta långt...

Fodringar
Det som tar mest jobb och gör mig galen ibland! Inte själva fodringarna men det förbannade packandet av påsar :D Vi har alltså inte fri tillgång - två av hästarna skulle troligtvis svälla till bollar då och aldrig lämna balen. Vi fodrar 3ggr/dygn i tre slowfeeding-nät. Det blir mindre spill och hästarna har att göra längre. Drömmen vore en storbal med nät och hästar som kunde gå därifrån ibland utan att bli feta! Vore UNDERBART att slippa packa höpåsar... Annars gilalr jag fodrandet, det blir automatiskt en bra möjlighet för tillsyn.

Vatten
Vi har ett värmeskåp förr vattnet i stallet(kan även förvaras flytande tillskott o annat frostfritt), med värmekabel i ledningarna. Inga frusna kranar här inte! Köpte häromdagen en el-vattentunna så nu får vi frostfritt i hagen oxå! Vi får rulla ut slang mellan stallet o hagen, ca 20m -så länge det är hyfsat plusgrader så kan slangrullvagnen stå i stallet men när där blir minus så åker den ner i källaren. Drömmen är värmebalja med flottör och nergrävt varmkablat vatten rätt ut i hagen :) Det kommer på sikt... Fyller vatten gör vi medan vi mockar så det går smidigt.

Hagarna
Vi har ca 3-4hk vinterhage som främjar rörelse genom att de måste gå runt för att komma mellan torr hagplats, bra beten, naturliga vindskyddet, vattnet o foderstationerna och ligghallarna. Här är det super med bra grusade ytor där belastningen är som störst. Speciellt vid grindarna, vid foderplatserna och utanför ligghallarna. I år skall vi grusa upp "vägarna" hästarna tar där det blivit riktigt grislerigt iår! (Vi har bara haft gården i 1,5år).

Staketen kan jag känna är bra att ha ordentligt, rejäl ståltråd leder strömmen väl, sätter man fjädrar på den så minskar skaderisken enormt om hästen forcerar tråden! (grannens föl blev trängd in i vår tråd, han var 2,5m utanför trådlinjen o det enda som syntes var lite luggad päls!!! Han studsade bara tillbaka igen...) Ståltråd kräver minst underhåll, Band blir täckta med snö/is o hänger ut sig, blåser mycket i vinden o har sämre ledningsförmåga. Rep är lite bättre men blir ändå hängande o fula och framförallt även där sämre ledningsförmåga. Det är himla smart att ha flera hagar som går att koppla ihop, så man kan ha bashagen, extra vinterbete, sommarbete o allt kopplat så hästarna ändå kan gå hem till ligghallen. Bra oxå att kunna dela upp om man behöver dela flocken. Vi har en tvådelad ligghall, det ger den ranglåga fegisen större möjlighet att kunna vara med om de ranghöga står i sin favorithall. Tyvärr har vi bara en öppning till vardera, lilla hallen grå bara ha en, men den stora vore drömmen att kunna öppna en till. Tyvärr blåser vinden fart där inne så om det kommer snö blir hela hallgolvet täckt om två dörrar är öppna... Men det kommer i framtiden! (Vi skall oxå bygga en ligghall till på andra sidan vägen för att kunna nyttja hagarna där)

Arbetet
Jag har en inackorderad så vi delar upp arbetet. Hon kommer 3-4dgr/v och är jag inte hemma o är med så fixar hon ALLT själv :) Mockar, vattnar, packar alla 20 höpåsar o sopar o fejar o det är hur bra som helst! Men är jag ledig så hjälps vi åt för det är roligare så. Alla andra dagarna är det jag som får göra jobbet. Det brukar ta nån timme.

wpid-dsc_0892.jpg

(rep+fjädrar vid ligghallarna eftersom vi ibland behöver plocka ner det för att komma åt med traktorn)

En sak som underlättar gårdsarbete är denna lilla kärra -hett tips till alla gårdsägare!
wpid-dsc_0782.jpg

Plastgardiner för öppningarna håller insekter och oväder ute.
wpid-dsc_0629.jpg

Värmeskåpet!
wpid-dsc_0425.jpg

Senast ändrad:

Jag har mina 5 egna hästar på lösdrift, inga inackorderingar. Har en 70 kvadrat stor ligghall som har permanentbädd, gör också så att jag ställer en halmbal i hörnet och sedan halmar jag vid behov. Går ca 2 balar i månaden. Oftast leker hästarna med halmbalen och halmar således åt sig själva:P Utanför ligghallen finns ett drygt 200 kvadrat uppgrusat vindskydd där hästarna hänger vid dåligt väder. Fodret består av fri tillgång på storbal hösilage och vattnet största varianten av thermobar vilket gör att jag fylle rpå vatten i stort sett varannan dag, detta görs med slang. Mockar inte hagen, endast lite kring höbordet, men mestadels så gör de sina behov i ligghallen (där mockar jag ut synliga högar) eller längre bort. Det enda ställe de verkligen aldrig använder som toalett är det stora vindskyddet.

Kan verkligen inte påstå att min lösdrift tar så lång tid att sköta, tror det beror på att hallarna är så stora, de vispar inte runt så mkt. Tyvärr är hagarna i år leriga, dock inte upp över hovarna, vi fick så in all mark förra året och det hann aldrig bli ngn bra bärande yta i vinterhagen. Har upplåtit ca 2 ha (tyvärr trist åkermark) till vinterhahar men funderar på att utöka till nästa år.

Har precis byggt en lösdrift hemma (med plan att ev bli uteboxar på sikt) till mina 3 hästar.
Jag och sambon rullar med gemensamma krafter in en silagebal i veckan in i lösdriften och ställer på högkant. Sen sprättar jag ett hål i locket. Har funkat bra med väldigt lite spill och balarna har (än så länge) klarat sig bra.

Mina får kraftfoder morgon och kväll. På morgonen binder jag upp dem vid respektive krubba samtidigt som jag mockar. Det brukar bli en kärra och tar ca: 20min varje morgon.
Nu har jag haft dem instängda rätt mycket på nätterna dels pga stormarna men vi hade också problem med bärrandsröta när jag fick hem dem, så de behövde stå och "torka ur".

Jag har gjuten platta och halmpellets som strö eftersom jag måste lagra gödslet i container och vill hålla nere kostanderna för att skicka det.

Jag tyckte inte vi skulle isolera väggarna, men blev nerröstad så det blev så, vilket jag nu är tacksam för (det är öppet uppe vid taket så det är bara väggarna som är isolerade). Men vattnet har ännu inte frusit inne i lösdriften i den isolerade baljan fast vi haft neråt -9 grader. I den oisolerade fryser det runt -4. Så jag har inte behövt koppla in elvärmen ännu på den isolerade baljan.

Frostsäkrat vatten ut till stallet är guld värt (vi hann inte få dit det i år) för att slippa släpa vatten när det fryser i slangarna.

Så här såg det ut under bygget. Vi saknar fortfarande plåttak, permanenta skjutdörrar, innertak över stallgången och lite färg...

IMG-20111116-00343_1.png

Hade gärna byggt lite större men bor i en kinkig kommun och behövde hålla det under 50 kvadrat, men per häst så håller det större mått än SJVs krav för stora boxar. Jag har också byggt stallgången framför med 2,5m bredd ifall jag ångrar mig och vill bygga in det hela till stall någon gång för att då ha lagliga mått överallt. Finns också en dörröppning till framför hästarna på bilden, men just nu med panel framför.

Jag är rent ut sagt skitnöjd med att ha djuren på lösdrift. De är ute när de vill (vilket är oftast) men kan välja om de vill gå in och äta/sova. Jag kan stänga in dem om det blir skitväder/nyår osv. Jag hoppas på att kunna fortsätta ha det så även när unghästarna blir större och skall börja "trimmas"....

Jag står på en liten lösdrift, 3 hästar. Har uppvärmd flottör i hagen så den enda skötseln där är att rengöra vattenkoppen (jag bor ju i norra Sverige och hade vägrat ha häst på lösdrift om inte vattenfrågan hade varit löst!).

Vi kör en drive och mockar ur hagen på våren just innan betet, betet sitter ihop med lösdriften så att de kan gå in och dricka vatten samt ställa sig i ligghallen. Ligghallen är grusat underst och sedan halm ovanpå, vi mockar skiten men inte pisset utan halmar bara ovanpå. Tidsåtgången är väldigt rimlig när vi är 3 hästägare.

Vårt tunga jobb är att rulla storbalar med hösilage (speciellt vintertid) så där får vi samla ihop oss och göra det gemensamt men det är ändå träligt.
Hade vår stallägare haft traktor hade det ju varit baggis.

Det jag skulle kunna önska att vi hade var en hårdgjort yta (hårt packat grus el. betongplatta) där vi fodrar. Jag har en ring från profarma som vi använder så det blir inte mkt spill men har man en hårdgjord yta är det ju plättlätt för en traktor att bara dra skopan. Jag hade velat haft detsamma kring vattenkopp och grind. Nu är annars marken rätt bra så vi har inga större problem med lera.

Nästa sommar ska jag lägga in en stor sandhög som de kan rulla sig i.

Ser jättefint ut, så hade jag också kunnat tänka mig att bygga! Har också tänkt en hel del på det där med att man borde bygga flexibelt så att det går att omvandla till ett vanligt stall med relativt enkla medel om det skulle uppstå behov av det någon gång.

Underbart med bilder också! :-)

Står på en liten lösdrift, med 6 hästar. Vatten serveras i termobar som fylls på med slang ungefär varannan dag - hästägarna har schemalagda "vattenveckor". Hösilage rullas ut i storbal av bonden med traktor, fylls på cirkus en-två gånger i veckan, och serveras inrullat i nät i höhäck. Arbetet består i att lägga över nätet och öppna grinden för bonden. Mockning/ströning av ligghallen sköts av stallägaren. Alla har dessutom tillgång till utebox, vid sjukdom/skada eller om de måste stallas upp av någon annan orsak.

Sommarhage finns nära, men inte i direkt anslutning.

Både jag och hästis är nöjda - FÖRUTOM med all j***a gegga. En ordentligt hårdgjord yta runt höhäcken, vattnet, och runt ligghallen hade gjort stället perfekt...

Lite pengar krävs ju dock för en smidig liten lösdrift..

Jag föredrar att ha gjuten platta i ligghallen, även en gjuten platta där man fodrar, vid vattnet och grindhål.
Det kostar inte jättemycket att gjuta och man kan även köpa färdiggjutna plattor som man bara lägger på backen.

Om det lätt blir kladdigt på andra ställen är det väldigt trevligt om man kan grusa upp.

Thermobar ser jag som en självklarhet, med flottör och gräva ut vatten så man slipper kånka vatten.

Allt nära gör livet enklare.
Tex stallet nära ligghallen, kan ju tom sitta ihop. Har man då tex hö på skullen är det enkelt om hagen ligger precis intill så det bara är att putta ut x antal balar.
Ligger vattnet nära stallet blir det både enkelt och billigt att dra ut vatten till hagen.
Dynghög nära stall/ligghall för man vill inte gå längre än nödvändigt med tunga kärror.
Underhållsmocka ligghall och runt fodringsplatser mm varje dag och sen ta ett par dagar om året där man sanerar hela hagen.

Det var det jag kom på nu som jag tycker fungerar bra iaf.

Jag har mina två på lösdrift hemma.
Fodrar morgon och kväll, en höbal per gång och de kan äta dygnet runt. Det tar väl högst tio minuter per gång.
Vatten har de i vattenkoppar. Vattnet är tempererat i ledningarna, och själva kopparna är uppvärmda så vi har aldrig problem med att det fryser.
I ligghallen halmar jag ungefär en gång i veckan. Mockar inte, de brukar sällan bajsa där inne. Brukar fluffa runt halmen vid behov mellan halmningarna och se till att det är torrt överallt. Många föredrar nog att mocka lösdriften varje dag, men det här funkar bra för oss. Det är väldigt viktigt för mig att de har torrt och rent, och det är det.
Halmen köper vi i 200kg fyrkantsbalar. Väldigt fiffigt pressade i skivor, s¨hanteringen blir enkel, och balarna räcker länge.

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 529
Senast: moonstruck
·
Hästmänniskan Tråden låstes, precis när jag skrivit en massa:mad:.;) Det som slår mig, när man läser lösdriftstrådar är att folk reagrerar på...
2
Svar
27
· Visningar
3 929
Senast: Inte_Ung
·
Avel Nu har jag kommit i en situation jag inte hoppats på att hamna i, men tyvärr är jag här.. Jag har eget stall hemma men med dåliga...
2
Svar
35
· Visningar
4 821
Senast: Kattennizze
·
Hästmänniskan Jag sitter och klurar lite på olika affärsideer. Kan ni söta rara bukefalister hjälpa mig göra en marknadsundersökning. Vad jag...
Svar
5
· Visningar
1 175
Senast: AKB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.