Sköthäst

E

Ebbs

Hejsan. Jag har nyligen blivit skötare på en häst som jag tagit hand om ett tag utan att det har varit "officiellt". När jag frågade de på mitt stall hur gammal hon är och om någon brukar rida henne svarade de att de inte visste hur gammal hon är, men de trodde runt 7, och att hon inte är inriden. Jag blev helt chockad, låter väldigt konsigt i och med att det är en ridskola. Men iaf, de har försökt och de gick bra när de bara hängde på mage, och också när de satte sig upp men hade huvudet nedanför hennes huvud. Men sen när de satte sig rakt så blev hon jätterädd, jag undrar vad det kan bero på? Kommer det gå att rida in henne? När jag började ta hand om henne var hon jätterädd och försiktig, så jag gick lungt fram när jag skulle rykta, lät henne lukta på alla borstar och undersöka allt osv, och nu är hon superkelig. När jag kommer spetsar hon öronen och går fram till mig, hon lägger huvudet på min axel och står med sin mule mot min axel och bara vilar. Jag vill såklart att hon ska bli inriden eftersom jag tror att hon skulle tycka det är kul och hon är väldigt lättlärd. Vet att man inte kan besvara allt detta så här på internet, men har ni några "tips"?
Tack på förhand
:bow:

Sv: Sköthäst

Många hästar tycker det är läskigt att plötsligt se något som sticker upp ovenför ryggen på dem...de har ju ögon som ser i en väldigt mycket större vinkel än våra.
Jag brukar träna länge "i förbifarten" innan första uppsittningen genom att dels hänga över hästens rygg så ofta att den slutar bry sig om tyngden, dels ställa mig på något högt intill den medan jag grejar med den, tills den slutar bry sig om åsynen. Halmbalar är utmärkt - börja med en, öka på med en till när det funkar. Tänk på att göra allt från båda sidor! Och framför allt att göra det ofta, så det blir något naturligt för hästen...gör så här varje gång du binder upp hästen för att rykta den tex.

Detta underlättar faktiskt enormt, och brukar göra att själva uppsittningen sedan blir rätt odramatisk. Lycka till :)

Sv: Sköthäst

Belinda skrev:
Många hästar tycker det är läskigt att plötsligt se något som sticker upp ovenför ryggen på dem...de har ju ögon som ser i en väldigt mycket större vinkel än våra.
Jag brukar träna länge "i förbifarten" innan första uppsittningen genom att dels hänga över hästens rygg så ofta att den slutar bry sig om tyngden, dels ställa mig på något högt intill den medan jag grejar med den, tills den slutar bry sig om åsynen. Halmbalar är utmärkt - börja med en, öka på med en till när det funkar. Tänk på att göra allt från båda sidor! Och framför allt att göra det ofta, så det blir något naturligt för hästen...gör så här varje gång du binder upp hästen för att rykta den tex.

Detta underlättar faktiskt enormt, och brukar göra att själva uppsittningen sedan blir rätt odramatisk. Lycka till :)

Mkt bra förslag.
Stå på något när du pysslar med hästen, så att det blir en vana att ha något på den höjden. Och låt det ta den tid det tar så ska du se att det snart går att rida hästen.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 031
Senast: Sel
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 199
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 670
Gnägg Igår kväll hände något som jag har så otroligt dåligt samvete för idag. Min häst är otroligt envis och ibland lyssnar han inte även fall...
Svar
11
· Visningar
1 773
Senast: _FiA_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama