Skorvar på hästbaken?

Ricco

Trådstartare
Mitt 4 åriga fjordhäststo har fått några underliga skorvar på bakdelen. Skorvarna ser ut ungefär som mugg, fast på fel ställe. De är bara på baken. De är torra, och inte "vattniga eller variga".
Hon har gått i hagen utan täcke, och har en ganska tjock vinterpäls. Eller ja, hon har haft regntäcke då det regnat/snöat slask.
Skorvarna har varit där i någon vecka, 1-3. Jag har smörjt in skorvarna med en desinfierande salva ett par gånger, några har försvunnit, men sen har det kommit nya.
Vad är detta? Hur botar man det?

Sv: Skorvar på hästbaken?

Min gissning är det beror på att det blir för tätt/varmt. Min arabvalack kunde få sådär, det som hjälpte var att raka där de fanns, då försvann de. Såg lite knasigt ut meden rakad 'lucka' där de var, men..

Min gissning är det beror på att det blir för tätt/varmt. Min arabvalack kunde få sådär, det som hjälpte var att raka där de fanns, då försvann de. Såg lite knasigt ut meden rakad 'lucka' där de var, men..

Gissade också på att det kunde vara något liknande. Har försökt att undvika täcke, så att huden skulle få andas. Nåå, om rakning hjälper så... Man kan ju alltid raka något snyggt mönster, stjärnor eller nåt sånt :D

På min spelade det ingen roll om han hade täcke eller ej, så inte säkert det beror på det. I hans fall så pälsen kvar på det området, skorv. Ingen päls just där, inget skorv. Blev aldrig klok på varför det så att säga bara kom just precis bara på vissa ställen, men..

Han fick de där skorven ändå, på två ställen, ett område på ena sidan korset, och på ena bogen.

Och ja, vill du inte ha en 'lucka' så kan du ju raka bara ett hjärta eller stjärna, smart.

Har han mycket päls? Våtexem kanske? Min ardenner fick så när hon inte kunde torka under regnperioderna :)

Regnskållor? Flera hästar i stallet har fått det pga allt regnande. Framförallt de hästar som går på lösdrift och haft täcke på sig dygnet runt. Någon beskrev det just som "mugg som flyttat upp på ryggen".

Ja, det har ju regnat rätt mycket, och så kan det ju hända att hon blivit lite fuktig, och så har man bytt täcke till ett torrt, och fukten blivit på insidan av täcket också. De andas ju inte allt för bra de där regntäckena. (;

Ja, hon har väl rätt mycket päls. Och så har hon blivit våt ett par gånger då man laggt ut henne utan täcke, och så har det börjat regna... Har ju regnat rätt mycket här i Finland den här hösten... :crazy: :p
Hur får man bort det då? är det bara att raka? eller ska man smörja in skorvarna med nåt? :O

Låter som regnskållor. Bakteriell hudinfektion. Finns specialschampo, och kanske även pulver mot det, prata med veterinär. Penicillin hjälper också.

Vanligt i år på grund av vädret verkar det som, har hört flera som pratat om det. 2 av våra 10 unghästar har fått det nu, samma hästar har lite mugg kvar sen sommaren/hösten, så de är olika känsliga i huden på hela kroppen. Ingen vuxen är drabbad hos oss.

http://www.sva.se/sv/Djurhalsa1/Hast/Infektionssjukdomar/Streptotrikos/

Har även läst att regnskållor går över av sig självt, men känns inte ok att inte behandla det...

Tack för infon!
Skorvarna är dock borta nu. Rakade de ställen där skorvarna var, och sen försvann de! :laugh:

Tack för infon!
Skorvarna är dock borta nu. Rakade de ställen där skorvarna var, och sen försvann de! :laugh:

Skönt att det fungerade, och då var (är) det troligen fukt/värmeeksem, ja eller motsvarande (det kanske inte finns något som heter så på häst just)

Liknande trådar

Utrustning Grrr, allt försvann, får skriva igen.... Jo! Jag köpte ett regntäcke (svea-treadstone) förra året, och har inte använt det förrän nu...
Svar
3
· Visningar
1 083
Senast: Hannely
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka