"Skorpor" under snowpads

E

Egonson

Våra hästar går med snowpads, snösulor, sådana med luftkanal.

Hovslagaren som skor den ena var där igår och skulle verka och sko om, då såg han att det hade krupit in sand/grus mellan hovsulan och snösulan, framme i tån precis bakom tåkappan.
Det hade tryckts till, stelnat, och blivit till en hård skorpa som han fick raspa bort.
Sedan ville han inte lägga på sulor en omgång till, för att undvika tryckskildnaderna som blir då eller vad det var han sa
(han är fransos, så det är inte alltid man förstår vad han maler om :p ), att det kunde uppstå hovbölder pga. det.
Är det överdrift, eller är det sådana risker?

Har aldrig sett något sådant tidigare, pållarna har heller aldrig haft det förut. Är det vanligt? Någon som har stött på det tidigare?

Man kan ju inte gärna rida utan snösulor, sådana styltor som det blir :eek:

Sv: "Skorpor" under snowpads

Har haft mycket sulor på min förra häst under distanstävlingar för att undvika stengallor odyl. Han var hemskt ömfotad. Jag har aldrig varit med om att något letat sig in under sulorna men visst kan jag tänka mig att det händer. Det är ju inte bra om någon stort/vasst kommer in och ligger och trycker mot hovens sula. Det finns tydligen en metod att spruta in silikon emellan(??) hoven och sulan för att fylla ut tomrummet så att säga. Har ingen erfarenhet av det alls och vet inte om alla hovslagare gör det. Måste du ha sulor? Jag behövde det bara på tävlingar då jag ville kunna hålla lite högre fart även över steniga områden.

Aaaah! Sorry, nu såg jag att du skrev att det var snösulor =) Ja de kan vara knepiga att klara sig utan!! Men man kommer ju under kanten på snösulan med hovkratsen och kan ta bort grus och annat. De snösulor jag haft har inte varit heltäckande under hoven utan öppna runt strålen. De har fungerat urbra och smutsen kommer man åt!

Det finns hästar som fått bölder av tryck mellan snösula och sko jag.

Det kommer in en hel del lera och elände när det inte är fruset just i tån på valackens snösulor med. Dock har han aldrig (hitills iaf) haft problem med det och jag försöker peta bort det dagligen.

När det är lerigt (våren t ex) och de har snösulorna kvar brukar jag ta slang och SPOLA under sulan ett par gånger i veckan, kanske något att ta till? (Jag kan inte spola på vintern, inget rinnande vatten i stallet, annars skule jag göra det då med)

För en par år sedan hade vi ena halvblodet halt just av den anledningen. Numera lägger vi inte på snösulorna när vi lägger på vinterskorna på senhösten utan väntar tills det är "riktig" vinter innan snösulorna kommer på, just för att slippa hålla på och spola under dem.

Ja, det kan ju vara något.
Men tyvärr har vi inget vatten i stallet för tillfället, eldriven pump och ingen ström :mad: Får försöka tvätta med svamp.

Pållan jag rider har likadana sulor och ett par gånger har jag använt en gammal tandborste för att få riktigt rent under sulkanten, mest jag som är kinkig men jag fick inte bort allt gödsel efter att hon så att säga fyllt hela hoven med det genom att trampa i det så då testade jag att gnugga med en tandsborste och det funkade bra.
Enkelt att ta med sig en liten burk vatten om man inte har tillgång till det i stallet också.

Vet inte om det går att pilla bort fastkilade gruskorn med den dock, den är ju så mjuk, fast oftast går ju det med kratsen..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka