R

restless

undrar lite hur ni andra gör me hästarnas skor?? För det måste väl va fler än jag som har hiskligt slitage på dojorna??:confused: har vanliga järnskor, men dom håller bara i 3 v..tävlar 80 km i år o fasar för hur jag måste sko nästa år när vi ev går upp på 120 km! vore mycket tacksam för tips!!:):bow:

Sv: skor

extra svets på gör att de håller ett tag till, dock måste det vara en riktigt hård svets, hårdpåläggning som bla används på grävskopor.
Mina har alltid svets på skorna, hela skon.

Jag har testat med svets på skorna, upplever dock att det blir halare..

På min valack har jag försänkta dipp i, 5 i varje sko, tre i tån och en på var sida i trakten. Då får han grepp annars halkar han bara runt. De slits inte ut fasten skon slits, de är som kärnan i broddar.

På mitt sto har jag bara svets, hon har helt annat steg så hon halkar inte. Fast i lördags så halkade hon när skorna började bli blankslitna... Så jag funderar på om inte hon oxå skulle ha dipp i för säkerhets skull.

tack så mkt!! jag har testat svets me, men har svårt att få tag i nån som svetsar.:cry:

Finns skor med Cormantbeläggning, håller länge men dyrare!

Det var ju toppen - var kan man få tag på sånna skor?

Måste fråga vad "dipp" är? Min pappa är svetsare och han visste inte vad jag pratade om när jag frågade honom om dipp! Haha! :o

försänkta dipp heter de, en sorts brodd som du slår ner i skon. Strömsholmshaken köper jag mina ifrån. Man slår ner dem i broddhålet + borrar för de i tån. Sen svetsas de fast. Lite pyssel för hovslagaren...
skulle kunna ta ett kort på en sko och visa.

Men såg i ett reklamblad att mustad hade en söm med "broddpinne" i, road nails tror jag de hette. Funderar på att köpa och testa. Någon som har testat dessa???

Senast ändrad:

Det finns ju Duratracsöm.. med en svettsloppa på huvet på sömmen.. och gör så att skorna håller bättre.. Har testat det på Sven.. och han är ju rätt stor och kraftig.. och det har funkat jättebra..
Går att få tag på hos Bidermans.. dom som säljer travgrejor.. ;)
Rätt dyra bara..

Ok, lät ju lite pilligt ja, men far min gör säkert jobbet om jag frågar snällt! Du får gärna ta en bild! :laugh:

Jag har ett par liknande hemma, men de har vi bara provat en gång. De funkade men jag vet inte varför jag inte provat igen?

De som jag tänkte på skulle vara i stället för dippen som ger grepp. Där själva sömen är som en "brodd" så att man slipper svetsa i en massa försäknta dipp. Då pinnen inte slits ut så finns det lite som tar i på te x asfalten när skorna blivit så slitna att inget tar.

Har fotat en utsliten sko som hovis förstärkt lite så att jag har reservskor!

Tre grepp i tån och en i var trakt
1.jpg

Brodden slås ner i ett hål i skon
2.jpg

Hårdmetallkärnan sticker ut och greppar. Dessa skor har gått en skoperiod ink tävling.
3.jpg

Tack! Ser ju riktigt bra ut! Jag får mina skor svetsade med vanlig enkel svets runt tån och sen "prickvis" utefter skänklarna till trakten Det håller ju relativt bra, men är ju helt bortslitet efter en tävling plus att lite av skons originalmaterial också är borta. (80km tävling, har ej haft på för en 50) Dina skor har ju ganska mycket av skomateriallet kvar! Tåla att funderas på! Tack igen!:bow:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 902
Senast: Cattis_E
·
Relationer Jag är en smygläsare på forumet och jag postar här för att jag vet att det finns många som är bra på att ge nya perspektiv när det...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
16 937
Senast: tott
·
Hundavel & Ras Hej alla bukare! (Ja, detta är tyvärr en till rastråd ;)) Läget är sådant att jag är på jakt efter rasen för mig, eller nått sånt, och...
2
Svar
28
· Visningar
3 579
Senast: Explorer
·
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 361
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar