skor vs. kotledsinflammation

Sv: skor vs. kotledsinflammation

Ful?! :eek: Har du nånsin sett en så glad och tandläkarvänlig häst nån gång? En drömpatient för Torbjörn L. :D

tack for omtanken! :) finn tyvarr sa gott som ingenstans att rida ute har (london). vi har tva halvstora falt vi kan ga runt, annars ar det bara ridbanan som galler. :( sa jag forsoker rida rakt fram sa gott jag kan. marken ar iallfall ratt mjuk! (o sen sa kan man gora sa gott man kan med farten nar det blaser som sjutton o ett gang ungar springer omkring pa faltet brevid o skriker som galningar.... det blev en intressant ridtur igar ;) )

Min häst hade långvarig kotledsinflammation. På veterinärens inrådan började hon verkas med kortare tå och högre trakter. Hon är ohalt sedan i okotober.

det var positivt - att det fanns nagot sapass 'enkelt' som kunde gora sa stor skillnad! :) denna hasten har dock redan ratt kort ta, sa jag tror inte det ligger dari, utan mer fran ridningen antagligen.

*KL*

Bägge mina tåriktas, just med tanke på lederna. (Valacken är T-märkt för kronisk hasledsinflammation pga skelettdefekt, unghästen vurpade, blev sned och drogs med oupphörliga vandrande ledinflammationer ett hela det år hon var två år).

Valacken har gått en period med PG för att stötdämpa ffa framknäna, men han fungerade SKIT på PG så jag ryckte dem och la ner efter en skoperiod. Hade det fungerat hade han fått fortsätta gå med PG dock.

det ar mojligt att hon kanske behover 'fixas till' lite pa hoger fram (samma hon var halt pa), da hon gar lite underligt med det benet ocksa. men dari ar det sa svart att avgora om det ar muskulart eller en inflammation/ nagon annan slags halta.

vad ar PG?

Min vet. tyckte att jag skulle prova det på mitt sto (haft kotledsinfl.)
två gånger, en för tre år sedan och en nyligen. Hon är även rätt så
kinkig med olika underlag, avskyr när det är för hårt och stumt.

Hon rekommenderade PG, fast det funkade ju inte nu på vintern så
vi sätter på det vid nästa skoning och ser om det gör skillnad, sen
så får hon gå med vanliga skor under snömånaderna.

PG-beslag är en efter hoven utklippt Al-sula, där man skruvar fast en mönstrad plastmokajäng som är ca 1 cm tjock.
Den finns/fanns i 3 olika hårdhetsmaterial. Den går att få broddad.

Om hästen har haft KLI bör man vara försiktig o inte bara rida på som innan.
Rätt vinkel vid skoning, rätt anpassad sadel, rätta farten efter underlaget och sist men inte minst: rida lite bättre.

När min hade kotledsinflammation rådde veterinären att korta av tårna för att få snabbare överrullning.

fälttävlansnörd hoppas det funkar - du far garna uppdatera!

axel jaha jaaja - da ar jag med! tror jag... ;) ska kolla upp det i mer detalj. TACK

Glimfeather jag tror att hennes tar redan ar rel korta, sa det verkar som hovslagaren redan tagit det i atanke.

tjenixen skrev:
ar det nagon som har skott sin hast annorlunda (i forebyggande syfte) efter att den har haft kotledsinflammation?

/tj
Kotledsinflamation är ett SYMPTOM på att det är något annat som är fel! För att slippa återkommande problem så gå igenom hästen, dig själv och utrustning...

Zmulan skrev:
Kotledsinflamation är ett SYMPTOM på att det är något annat som är fel! För att slippa återkommande problem så gå igenom hästen, dig själv och utrustning...

helt rätt, MEN det finns ingen anledning att INTE se över skoningen också, och den vägen hjälpa hästen på traven. När vi tåriktade (då) tvååringen, så hade vi ju inte den blekaste jävla aning om var hennes ideliga ledinflammationer kom ifrån. Men det var självklart att tårikta henne för att hjälpa överrullningen om det kunde hjälpa hennes leder. SAMTIDIGT som vi fortsatte leta vad ORSAKEN var.

Det ena utesluter ju inte det andra liksom?

Alexandra_W skrev:
helt rätt, MEN det finns ingen anledning att INTE se över skoningen också, och den vägen hjälpa hästen på traven.

Givetvis ska man se över skoningen det hör ju liksom ihop med att kolla upp hästen.... Jag har faktiskt inte påstått nått annat. Har inte ens nämt detta så varför så otrevlig?

Senast ändrad av en moderator:

Alexandra_W skrev:
Jag ser inte var jag var otrevlig? Och det var inte min mening att vara det.
Det är ok. Jag tror det här forumet gör en paranoid! Jag menar, det är ju sällan en tråd bara är trevlig och possitiv så man är väl beredd på att alla hoppar på en.:confused: Ber om ursäkt om jag kanske var lite överkänslig... ;)

Alexandra_W skrev:
helt rätt, MEN det finns ingen anledning att INTE se över skoningen också, och den vägen hjälpa hästen på traven. När vi tåriktade (då) tvååringen, så hade vi ju inte den blekaste jävla aning om var hennes ideliga ledinflammationer kom ifrån. Men det var självklart att tårikta henne för att hjälpa överrullningen om det kunde hjälpa hennes leder. SAMTIDIGT som vi fortsatte leta vad ORSAKEN var.

precis! det var trevligt att hora som omvaxling (ang forum) ;)
(ingen kritik till det du o zmulan diskuterade, utan bara en generell kommentar)

Liknande trådar

Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
3 056
Senast: muslidag
·
Hundavel & Ras Vi akte till en vingard for att provsmaka och kopa ett par flaskor vin i dag. Nar vi kom dit visade det sig att de hade en Lagotto traff...
2
Svar
20
· Visningar
4 398
Senast: hastflicka
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 277
Senast: mackan
·
Hästvård Min häst har fått en hovspricka som sitter bak mot trakten (där hoven vidgas som mest) på utsida av vänster fram. Hon har tydligen...
Svar
7
· Visningar
3 510

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka