Skor vs boots på hästen...

Cornelia

Trådstartare
Ni som rider distans, vilken erfarenhet har ni av att rida långt med boots på hästen? Och har ni boots på alla fyra eller bara fram?
Har araber med starka friska hovar och vill helst inte sko, men å andra sidan vill jag inte att de ska bli ömma i fötterna när vi rider på grusväg. Hittills har de aldrig varit skodda, men nu står jag i valet och kvalet!

Sv: Skor vs boots på hästen...

Ni som rider distans, vilken erfarenhet har ni av att rida långt med boots på hästen? Och har ni boots på alla fyra eller bara fram?
Har araber med starka friska hovar och vill helst inte sko, men å andra sidan vill jag inte att de ska bli ömma i fötterna när vi rider på grusväg. Hittills har de aldrig varit skodda, men nu står jag i valet och kvalet!

Jag rider mitt arabsto barfota, skodde av henne för snart 4 år sedan.
I sommras red jag 4 st ritter varav 2 st 50 km T.
Hon rids med boots fram och barfota bak, har testat med boots bak men hon går bättre utan. Fram kan hon ömma på vissa underlag så därför väljer jag att ha boots på tävling.. Hemma går hon barfota för det mesta, när det närmar sig tävling rider jag i boots - mest för att se att de fortfarande sitter bra och att hon går bra i dem(kan ju ha ändrat storlek eller liknande).

Lycka till med dina hästar!

Du skriver att du "skodde av" för 4 år sedan... hade hon gått med skor länge innan dess? Jag vill gärna ha min barfota - o han har enbart gått med skor ett år... men han blir så öm så han knappt kan gå om jag tar av skorna (framförallt i fram).... så jag har fått ge upp o sätta skor på igen...

Du skriver att du "skodde av" för 4 år sedan... hade hon gått med skor länge innan dess? Jag vill gärna ha min barfota - o han har enbart gått med skor ett år... men han blir så öm så han knappt kan gå om jag tar av skorna (framförallt i fram).... så jag har fått ge upp o sätta skor på igen...

Hon skoddes när hon var 3 år, så hon var skodd i ca 4-5 år.
Först märktes ingenting alls, hon gick på som vanligt. Sedan efter 3 månader ungefär hade hon en period på 1-2 veckor där hon var jätteöm! Red henne inte då men promenerade, ju mer jag gick desto bättre vart hon, men stod hon still vart hon stel och öm men så vände det och hon blev bara bättre och bättre.

Det tog ca 2 år innan hovarna anpassat sig så jag kunde träna distans barfota(med boots var det inga problem) men vanlig idning/träning på ridbana har gått bra hela tiden :) !

Numera är jag förberedd på att hon kan bli öm vidstora underlagsbyten t ex när det varit snö hela vintern och den smälter bort - de 2 första veckorna tar jag det lugnare för då sliter det jättemycket, sedan anpassar sig hoven till det och jag kan rida på som vanligt..

Så funkar det för oss och det är jag jätteglad och tacksam för! Vi får se hur det går att tävla längre sträckor... 5 mil har ju gått bra i alla fall :D !

Liknande trådar

Hästvård Behöver tips om någon varit i liknande situation. Har en häst med väldigt fina hovar, dock sulöm. Tidigare ägare hade red mest på...
Svar
14
· Visningar
1 366
Senast: jemeni
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 368
Senast: Miingla
·
Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 105
Senast: Nevermind
·
Hästvård Jag är väldigt intresserad av folk's erfarenheter av barfota hästar, särskilt från folk som gärna tränar regelbundet och kanske även...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
8 536
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Utreda för allergi eller inte