Sv: skor vid förmodad hovbroskförbening.
gudars, vad jag ångrar att jag inte tog en bild. Jag VET ju inte om han har förbening eller inte. Men den här veterinären har ett av sveriges bästa rykten så jag tror på hennes föraningar..
hur som helst.
Jag vet inte vad jag sysslat med under den här pållens liv. Sen när man mer och mer kommer på sig så får man så dåligt samvete så man kan knappt se på hästen längre..
Det började väl med att han som liten ofta stod och grävde i golvet i stallet. Det ledde såklart till att han slet ner tårna alldeles för mycket och blev stående på höga trakter. Min dåvarande hovslagare var inte kompetent (insåg jag efterhand) och sa inte så mycket om det till mig utan påpekade nån gång bara att han var ju lite hög på trakterna. Och även om jag hade hållit på med hästar en hel del år så hade jag inte haft egen och än mindre ett föl/unghäst speciellt länge så jag fattade inte att nåt borde göras. Det finns ingen ursäkt att inte lära sig om hovvård men såhär var det iaf.
Ja åren gick, tyvärr, och pållen förblev hög på trakterna. Det blev liksom som att man godtog att "han var så". Som tvååring, vi tränade honom alltså för trav, fick vi i slutet av året behandla honom i framknäna. Han hade även fått för ovana, pga nånting såklart, att sticka höger bak inunder sig och inte bredda med den som med vänster. Dessutom gick han med huvudet åt höger och det var väl mest av den anledningen som vi kollade upp honom då.
Efter behandling blev han bättre såklart, men problemet med det fuskande bakbenet kvarstod till viss del. Jag försökte åtgärda det med att sätta på ett boots och det tyckte jag hälpte litegrann iaf. Men förmodligen har han något djupare rotat problem som visar sig med fusket där bak.
Förresten så var det iom det vet.besöket som det byttes hovslagare. Fick ju påpekat att hovarna var fula och då kände man att det var dags att göra något åt det.
Vi har tränat på lite halvhjärtat sen dess får jag väl säga men samma problem med huvudet åt höger och bakbenet inunder återkom och i veckan blev han sprutad i framknäna igen.
Den här gången var jag alltså till en annan veterinär och hon "konstaterade" ganska tidigt att han hade hovbroskförbening. De tyckte han hade fula hovar och bockhovstendens på vänster fram. Där fanns även lite puls.
Jaha.... hela världen kändes ganska hopplös just då och jag skämdes så jag ville sjunka genom golvet. Jag vet inte riktigt var jag nu ska börja ta itu med alla problem som jag låtit honom dra på sig.
Dessutom har den här hästen väldiga magproblem som jag försöker få bukt med, plus att han föddes som klapphingst. Det hela har inte varit någon solskenshistoria men hoppet är ju det sista...
Den egentligen frågan var ju ang. skoningen och det är den fortfarande.. Jag har läst på om bockhovar och sett att många rek. barfotagång tillsammans med successiv nedverkning av trakterna.
Lite besviken är jag på min "nya" hovslagare också. Har haft honom i snart två år och han tar visst ner pållen mer än den förre på trakterna, men inte tillräckligt tydligen. Det här är dessutom en duktig hovslagare. En riktig. :smirk: Hm.. jag får ställa honom mot väggen nästa gång!
I alla fall. Hur kombinerar man bockhov med hovbroskförbening? Alltså fotvården.
Jag fick en del råd av vet. nu, t.ex. att sätta en murphy på vänster sida för att få honom att räta upp sig och fortsätta gå så frivilligt liksom. Jobba honom mycket på böjda spår, speciellt i vänster varv då, iom att han dragit ihop hela högersidan länge nu. Måste jobba mycket med att sträcka muskulaturen på högern.
Tycker ni jag ska sätta på boots på hbak? Får det nån effekt tro? Min tanke är att det ska stärka hans högra bakdel lite snabbare så han kan jobba ordentligt sen när han, förhoppningsvis, inte har ont fram.
Alla råd och tips till en skamsen ägare mottages tacksamt!
hoppas ni orkade läsa..