skor vid förmodad hovbroskförbening.

misan

Trådstartare
igår var jag iväg med pållen till veterinär och fick behandla båda framknäna.. veterinären tyckte sig också vara ganska klar på att han hade hovbroskförbening. men trög som man är ibland så avstod jag från att ta bilder den här gången så egentligen vet jag inte helt säkert om han har det eller inte. :smirk:
ialla fall så är det dags att ta ut hovslagaren om 1-2 v. och jag började fundera på skoningen nu.. av någon anledning så blev det inte tal om det hos veterinären men nu har jag läst mig till att pg är vanligt att sätta på såna här hästar.
jag vet inte riktigt hur jag ska göra dock.. hästen i fråga är en kallblodstravare som tränas för trav, dock inte kommit till start, och jag tvivlar på att han skulle funka aktionsmässigt med tunga pg fram. nu går han med halvrunda tvärtåade.
jag ska väl tillbaka till veterinären om en dryg månad ungefär och ta bild samt se om han hållit sig fräsch. men tycker ni jag bör byta skor på honom redan nu eller ska jag låta det vara som det varit ett tag och som han travmässigt funkar på??

Sv: skor vid förmodad hovbroskförbening.

Hovbroskförbening innebär att hovens normala stötdämpningsfunktion sätts ur spel. Man bör då försöka kompensera det med skoningen och då är PG ett alldeles utmärkt alternativ.
Har du redan nu fått behandla honom i framknäna så hade jag nog bytt skor... Och testat om han funkar på det. Det finns ju tunnare gummisulor som gör dem lite lättare i alla fall...

pg sätter man alltså på för att skorna ska ta den stötdämpning som hoven inte klarar själv längre?
men flapp å andra sidan var inte att tänka på då det stimulerar hovmekanismen. gör inte pg det då?
har också för mig att jag hört talas om en hovbroskhäst (kallblod som tävlar i högsta klass) som gick med sulor och skor. hjälper det? jag har ingen direkt erfarenhet av sulor på hästar, varför brukar man använda det? på "normala" hästar då alltså.
för om sula är ett alt. kan han ju fortfarande ha sina tvärtåade.. vilket jag också läste var bra för hb-hästar? kortare belastningstid..
det finns inte pg i kort tå modell?? :D
hm.. i fortsättningen ska jag iaf vara noggrann med underlaget och träna honom så mycket jag kan på åkern.

gudars, vad jag ångrar att jag inte tog en bild. Jag VET ju inte om han har förbening eller inte. Men den här veterinären har ett av sveriges bästa rykten så jag tror på hennes föraningar..
hur som helst.
Jag vet inte vad jag sysslat med under den här pållens liv. Sen när man mer och mer kommer på sig så får man så dåligt samvete så man kan knappt se på hästen längre..

Det började väl med att han som liten ofta stod och grävde i golvet i stallet. Det ledde såklart till att han slet ner tårna alldeles för mycket och blev stående på höga trakter. Min dåvarande hovslagare var inte kompetent (insåg jag efterhand) och sa inte så mycket om det till mig utan påpekade nån gång bara att han var ju lite hög på trakterna. Och även om jag hade hållit på med hästar en hel del år så hade jag inte haft egen och än mindre ett föl/unghäst speciellt länge så jag fattade inte att nåt borde göras. Det finns ingen ursäkt att inte lära sig om hovvård men såhär var det iaf.
Ja åren gick, tyvärr, och pållen förblev hög på trakterna. Det blev liksom som att man godtog att "han var så". Som tvååring, vi tränade honom alltså för trav, fick vi i slutet av året behandla honom i framknäna. Han hade även fått för ovana, pga nånting såklart, att sticka höger bak inunder sig och inte bredda med den som med vänster. Dessutom gick han med huvudet åt höger och det var väl mest av den anledningen som vi kollade upp honom då.
Efter behandling blev han bättre såklart, men problemet med det fuskande bakbenet kvarstod till viss del. Jag försökte åtgärda det med att sätta på ett boots och det tyckte jag hälpte litegrann iaf. Men förmodligen har han något djupare rotat problem som visar sig med fusket där bak.
Förresten så var det iom det vet.besöket som det byttes hovslagare. Fick ju påpekat att hovarna var fula och då kände man att det var dags att göra något åt det.

Vi har tränat på lite halvhjärtat sen dess får jag väl säga men samma problem med huvudet åt höger och bakbenet inunder återkom och i veckan blev han sprutad i framknäna igen.
Den här gången var jag alltså till en annan veterinär och hon "konstaterade" ganska tidigt att han hade hovbroskförbening. De tyckte han hade fula hovar och bockhovstendens på vänster fram. Där fanns även lite puls.
Jaha.... hela världen kändes ganska hopplös just då och jag skämdes så jag ville sjunka genom golvet. Jag vet inte riktigt var jag nu ska börja ta itu med alla problem som jag låtit honom dra på sig.
Dessutom har den här hästen väldiga magproblem som jag försöker få bukt med, plus att han föddes som klapphingst. Det hela har inte varit någon solskenshistoria men hoppet är ju det sista...

Den egentligen frågan var ju ang. skoningen och det är den fortfarande.. Jag har läst på om bockhovar och sett att många rek. barfotagång tillsammans med successiv nedverkning av trakterna.
Lite besviken är jag på min "nya" hovslagare också. Har haft honom i snart två år och han tar visst ner pållen mer än den förre på trakterna, men inte tillräckligt tydligen. Det här är dessutom en duktig hovslagare. En riktig. :smirk: Hm.. jag får ställa honom mot väggen nästa gång!

I alla fall. Hur kombinerar man bockhov med hovbroskförbening? Alltså fotvården.

Jag fick en del råd av vet. nu, t.ex. att sätta en murphy på vänster sida för att få honom att räta upp sig och fortsätta gå så frivilligt liksom. Jobba honom mycket på böjda spår, speciellt i vänster varv då, iom att han dragit ihop hela högersidan länge nu. Måste jobba mycket med att sträcka muskulaturen på högern.
Tycker ni jag ska sätta på boots på hbak? Får det nån effekt tro? Min tanke är att det ska stärka hans högra bakdel lite snabbare så han kan jobba ordentligt sen när han, förhoppningsvis, inte har ont fram.

Alla råd och tips till en skamsen ägare mottages tacksamt!

hoppas ni orkade läsa.. :crazy:

Inte om skoningen, men mitt tips gäller arbetet...

Du ska inte jobba speciellt mycket åt ett håll även om problemet är värre på en sida. Lika mycket åt båda håll är en gyllene regel man gärna glömmer bort.

Att han springer snett med huvudet kan precis lika gärna bero på något muskulärt. Låt en ET kolla hästen också och jobba inte med murphy varje gång du jobbar hästen. Att han sticker under sig ena bak tycker jag låter som något mer fel, eventuellt länfrygg eller snett bäcken?
Misstaget att sätta helstängt gjorde jag på en av mina när hon kom till mig så att hon blev rak. :crazy: Två år senare är hon iofs tillbaka på banan men jag tror det blev för "häftigt" för henne för du anar inte vad vi jobbat med den hästen under dessa två år. (Finns en tråd på trav om henne)

Jag har en kompis som har häst som sprang snett med huvudet, det räckte med en genomgång av massör för att hon skulle bli förhållandevis rak. Hennes problem satt/sitter i nacken. En annan sprang som en banan, han blev också rak av massage men jag skulle först rekommendera dig att ta ut ET om du inte redan gjort det.

Men förbening och trav tycker inte jag låter som någon bra kombination, trodde verkligen veterinären att det skulle funka??? :confused:

/// ghost

Senast ändrad:

ghost skrev:
Inte om skoningen, men mitt tips gäller arbetet...

Du ska inte jobba speciellt mycket åt ett håll även om problemet är värre på en sida. Lika mycket åt båda håll är en gyllene regel man gärna glömmer bort.

men för mig är det självklart att den högra sidan måste jobbas lite mer. under en period, och då för att snabbare komma ikapp. all träning ska ju vara liksidig så att säga, men rehab består ju i att jobba extra med delarna där skadan var ett tag efteråt, just för att komma ikapp.
jag tänkte inte nöta en halvtimme i vänster varv och fem minuter i höger, men du förstår kanske hur jag tänker också?

ghost skrev:
Att han springer snett med huvudet kan precis lika gärna bero på något muskulärt. Låt en ET kolla hästen också och jobba inte med murphy varje gång du jobbar hästen. Att han sticker under sig ena bak tycker jag låter som något mer fel, eventuellt länfrygg eller snett bäcken?

en ET, och var hittar man en sån här?! tipsa gärna för jag vet faktiskt inte. ska höra mig för dock. det är inget jag tyckt mig ha behov av förut, men nu börjar det klart kännas att jag har! :crazy:
jag håller nog med dig ang. bakdelen. samtidigt som jag inte håller det för omöjligt att det är något han lagt sig till med för att avlasta vfram. blir det inte så?

ghost skrev:
Men förbening och trav tycker inte jag låter som någon bra kombination, trodde verkligen veterinären att det skulle funka??? :confused:

nja, det var mer såhär "vi kan ju behandla först och se om hästen håller sig fräsch".. "det skulle nog jag göra med min". ge honom en chans typ.. sen ser vi väl på bilderna vi inte tog nu :o , och på honom själv, om det är någon mening att fortsätta träna.
nu är jag ju iaf medveten om det, vilket jag inte varit innan, och ska göra allt jag kan för att ge honom rätt förutsättningar att va fräsch.

det finns nog många aktiva kallblodstravare i landet med förbening, idenors janne är väl den mest kände. (men det går inte dra alla över en kam förstås, utan vad jag förstått så är det väldigt ind. hur en häst med hb funkar..) därmed inte sagt att min kommer klara det men en chans finns ju att han klarar vara hobbyhäst iaf! :)

du har inga tankar ang. skorna då??

Nej, jag förstår inte hur du tänker.
För mig är det fortfarande inte självklart att jobba MER i den dåliga sidan, utan att jobba lika mycket med båda sidor. Det släpper "av sig självt" ändå om man jobbar hästen lika. Det har tagit ett par år för mig att få in detta i skallen men hästarna har visat att det funkar. :idea: Musklerna "kommer ikapp" ändå! :idea:
Alltid lika mycket åt båda håll så att man inte kör på dem några andra problem.

Om du söker i nån sökmotor på Equiterapeut och Jämtland kan du säkert hitta någon, annars kan du ju försöka få jämtländska Bukefolk att tipsa dig? Det är ju helt fel sida av landet för mig. :crazy:

Det är omöjligt att säga vad som kommit först men det är precis lika stor möjlighet att vänster fram kommit av att hästen avlastat höger bak. Till och med troligare om jag ska se på de hästar jag träffat som haft problem med vänster fram. Ja inte förbeningen då men problemen med knäna. Och att det förvärrats av de höga trakterna.

Vi körde faktiskt vårt ena sto med PG när hon tävlade på slutet, värt att testa för på henne påverkade det mindre än man kan tro. Hon har lite kort rulligt framsteg så vi trodde inte alls att det skulle funka, nu höll inte hennes knän ändå men det är en annan historia.

Liknande trådar

Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 212
Hästvård Min 8 åriga fjordvalack har artros i båda bakknäna och snubblar/tappar ofta både fram o bakben. Nu har han tåriktade fram och tåöppen...
Svar
10
· Visningar
2 258
Senast: TeamVM
·
Träning Jaha, nu har vi börjat få problem igen. Hovslagaren är efter den senaste halvt misslyckade skoningen inte längre så sugen på att verka...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 550
Senast: Sar
·
J
  • Låst
Hästvård Min häst som fick konstaterat "troligen lindrig fång" och behandlades med finadyne i 5 dagar för ca. 2 veckor sedan känns fortfarande...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
9 016
Senast: joneya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar