Skor med öppen tå, frågor o funderingar

_Runaway_

Trådstartare
Har en varmblodsvalack som går med bakvända framskor (öppen tå) aluminium fram (finns dessa skor i järn?), samt järn med kilsula bak. Han går klart bäst med det, och balansen verkar hjälpa klart hjälpa honom i aktionen, då han har lätt att slå på sig. Tanken med balansen var från början att han skulle komma undan snabbare med framfötterna iom den öppna tån, och kilsulorna var för att minska genomtramp.

MEN till mina funderingar. Nu ska han gå i kuperad skogshage, med betydligt mer slitande underlag än tidigare "jord-ler-rasthage" han tidigare gått i. Kommer framtårna slitas ner för mycket och fort av det tror ni? Och vad kan jag i så fall ha som alternativ för den här balansen?

Sv: Skor med öppen tå, frågor o funderingar

Jag antar att du testat tvärtå annars kan det vara ett alternativ.
Om du inte hittar en tåöppen järn så kan man slå upp sömhål och vända på en vanlig järnsko. Det brukar inte bli några problem med slitage i tån om hovkvaliteten är normal.

Tvärtå har vi faktiskt inte testat. Blir det liknande/lika bra verkan som vid öppen tå?

Du får ju en rappare överrullning än med en vanlig sko men inte fullt så rapp som med tåöppet. Har ni kollat så att det inte finns några låsningar i ländrygg?
Det är annars en vanlig orsak till du måste rappa på överrullningen. ffa när du behöver det i kombination med kilar bak.

Hm intressant. nej det har vi inte kollat :o
men kan en låsning i länden orsaka att det blir genomtramp bak?

Hm intressant. nej det har vi inte kollat :o
men kan en låsning i länden orsaka att det blir genomtramp bak?

Absolut. Du kan få ett baksteg som ligger "för långt fram" och detta frestar på ganska rejält på stödjeapparaten. Dessa hästar brukar ofta stå under sig även på stallgången. Kilsula bak funkar på kort sikt men det är inte ovanligt att det smäller när man kommer upp i hastigheter.

aha på så vis, så långt har ju jag såklart inte tänkt.
tack för att du tog dig tid! :laugh: ska prata lite med min hovslagare och fundera vidare

Hoppas jag inte gav dig negativa tankar bara.
Men det är ofta bra att tänka till på varför en specifik balansering gör nytta.
Det kan lika gärna vara så att jag är helt ute och cyklar men det är värt att kolla upp.
Muskellåsningar är ofta lätta att fixa och man kan få hästen att trava friare utan ta till för mycket balansering. Lycka till.

I mina oron later det som att ga emot sig sjalv nar man vander en aluminium sko. Aluminium gor ju steget langre, lagre och langsammare och sedan satta en oppen ta pa som ska snabba over rullningen?
Vi lagger alltid jarnsko, ngt tyngre jarnsko, eventuell tavikt och sedan vander pa skon. Allt for att komma till den punkten men kanske hitta en annan losning pa vagen. Nar de val gar med oppen ta anvander vi dock oftast en mycket latt sko, dock alltid av jarn. Alltid halvrund.
Tror aldrig jag sett en sarskild bak och fram sko utan vi tar helt enkelt en vanlig sko och satter korks i det som tidigare var skanklarna. Har aldrig haft nagra problem med det (sa har de flesta skorna harover ochsa 7-8 somhal pa varje sida, kanske ar annorlunda i sverige?)

I mina oron later det som att ga emot sig sjalv nar man vander en aluminium sko. Aluminium gor ju steget langre, lagre och langsammare och sedan satta en oppen ta pa som ska snabba over rullningen?
Vi lagger alltid jarnsko, ngt tyngre jarnsko, eventuell tavikt och sedan vander pa skon. Allt for att komma till den punkten men kanske hitta en annan losning pa vagen. Nar de val gar med oppen ta anvander vi dock oftast en mycket latt sko, dock alltid av jarn. Alltid halvrund.
Tror aldrig jag sett en sarskild bak och fram sko utan vi tar helt enkelt en vanlig sko och satter korks i det som tidigare var skanklarna. Har aldrig haft nagra problem med det (sa har de flesta skorna harover ochsa 7-8 somhal pa varje sida, kanske ar annorlunda i sverige?)

Lättare sko gör steget flackare, om det blir längre kan diskuteras.
Jag ser ingen motsättning mellan snabb överrullning och flackt steg, man är ibland ute efter att framhoven skall lämna nån microsekund tidigare utan att hoven skall veva i himlen. Att slå upp nya sömhål gör man för att undvika att spika bakom hovens bredaste punkt vilket ofta blir nödvändigt om man gör om en framsko. Ett vanligt tävlingsbeslag hos Bl a. SHJ är patentskon i aluminum (det som ser ut som ett mercamärke) där man klipper bort framdelen av skon och på det sättet gör den tåöppen.

Jo tack, dem har jag sett. Kan saga att de fungerar inte i Canadensiskt underlag. Tydligen funkar det i USA och sverige har jag ingen erfarenhet av banorna.
Vi har en tranare som skickar upp superfina unghastar nar de har stakes lopp har uppe. Tva av dem kom med dessa skor. Skon ar ju helt platt, ingen ta och i ett fall ett par pytte nubb i ta kanten.
Tranare vill einte lata oss byta skorna - resultat. Den ena hasten galloperrade. Den andra kom tva och var sen sa blockhalt att den inte kunde stodja pa foten i over tva veckor.
Nar vi lade normala skor pa hast 1 (halvrund jarn med ordentlig kork) vann hon latt veckan efter.

Tycker inte om dem skorna!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka