Skor första gången

B

BrokenSilence

Pållan ifråga är 6 år nu och har gått barfota hela sitt liv. Men nu när hon börjar sättas igång på allvar så märker man att hon kan bli lite öm i fötterna.
Har funderat på det där med barfotaverkningen, men jag behöver brodden när vi ska ut å tävla på gräs..

Så min fråga till er nu, är det något speciellt man bör tänka på när pållen har skor på sej för första gången?

Sv: Skor första gången

Nej, inte vad jag kan komma på. kanske att din häst tycker det är lite konstigt med skor

har tänkt på det oxå. och att man kanske inte ska brodda henne dom första ridturerna..

Det brukar inte ens märkas när man skott dem för första gången. Första gången vi skodde en unghäst hoppades jag att den skulle gå som Black Beauty i filmen men icke :D

Det beror ju lite på, jag blev tvungen att sko min tvååring fram i höstas pga hovbölder. Han var rätt obalanserad innan pga tillväxt och valpighet, och det blev värre efter skoningen, han slog på sig lite och var allmänt klumpig i början. Men är det en vuxen häst med god balans så borde det inte vara nån fara. Undvik brodd nån vecka och ha skydd på i början för säkerhets skull om det känns befogat.

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 288
Senast: Miingla
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 102
Senast: Sasse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 266
Senast: Snurrfian
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 952
Senast: muslidag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel
  • Ny sits