Skor eller inte?

A

Athos

Vad är bäst?
om jag skulle skaffa en häst skulle jag skaffa en med bra hovar, en som kan gå barfota, det tycker jag är bättre, men vad tycker ni? :confused:

Min går oskodd och får göra det så länge det går. Troligen kommer jag väl att få sko henne en period under vintern när det är som värst, när det är dags att sätta igång inför våren igen, dvs ngn gång i mitten av januari.

Inte ömfotad och det enda underlag vi inte klarar av är blankis.

två hästar i mitt stall går utan skor.
dom verkar trivas med det och har en otrolig balans i halkan

utan skor, helt klart. Slippa allt krångel med snöstyltor osv på vintern. Helt underbart att kunna rida i snön utan att oroa sig... Tyvärr vet jag ej om jag kan fortsätta ha ridpållen oskodd... vi får se när snön försvinner och vägarna blir hårda... :(

Skulle aldrig ha min häst barfota vintertid. Har hästen oskodd bak nu (pga att hästen haft en skada och inte kunde stå för hovslagren så länge sist vi skulle sko) och det går knappt att ta sig fram där det är isigt. Nä tacka vet jag snösulor och rejält med brodd, då får hon ordentligt fäste! Förstår inte hur oskott kan vara så bra, kanske i djupsnö eller så, men annars upplever jag det bara som att hästen får går och spänna sig i onödan. :confused:
Min häst kan dessutom inte vara oskodd fram, för då får hon ont i sulorna. Och hon har bra hovar.

Jag tycker man ska låta hästen vara oskodd så länge man kan, men det naturliga är ju att man skor dem när man börjar rida dem. Det finns ju en anledning till att hästskon uppfanns liksom :smirk: och det är ju för att skydda hästens hovar mot slitaget som uppstår vid arbete.

Kan man ha hästen barfota är det jättebra!

Har haft två hästar som gick barfota under sommar o vinter. Det som dock är jobbigt, är när vädret är så att det snöar, töar o blir is, som det blir här....Att halka omkring är inget roligt.

Dock, mina nuvarande hästar, den ena är ett sto med små hovar. Hon har jobbigt med järnskor på vintern, får snöklampar o elände trots snösula. Så jag köpte hem Hippogripskorna till båda och hovslagaren hade på dem. Det var inte så lätt som med järnsklr, men vilket resultat!!

Jag rekommenderar verkligen hippogripskorna. Inga snöklampar, går på is o blötsnö o överallt. Tala om o vara lycklig kunnna rida en hel tur utan oroa sej.

Hippogrip-info; www.softlife.se

BARFOTA! Min varmblodstravare går utan skor året om och det fungerar kanonbra, hon har jättefina hovar!

Rider inte om det är väldigt isigt ute, annars går det alldeles utmärkt att rida. När jag börjar rida henne lite mer så ska jag köpa Old Mac´s.

Föredrar barfota hästar om möjligheten finns. Rider man dock
på hårt underlag hästen kanske har lite dåliga hovar och är
ömfotad är det väl dock bättre att sko. Men i regel föredrar
jag personligen barfota hästar.

Jag tycker att det är väldigt individuellt. Dels beror det på om hästen har bra hovar, om den är van att vara skodd eller om den är ömfotad. Kostnadsmässigt så är det ju givetvis bäst om den är barfota. Sedan beror det ju på vad du rider på för underlag ,rider du mycket på grus och asfalt så slits ju hovarna ner för mycket till slut.
Så det är många saker att ta hänsyn till.

Det finns ju skapligt bra alternativ till traditionella hästskor nu för tiden.

"Gympa dojjor" som man kan sätta på hästens hovar när man rider för att sedan ta av och låta hästen gå barfota resten av tiden! Super tycker jag!

har du användt dom " jumpa dojorna"?
jag är bra nyfiken på dom om dom verkligen är så bra som folk säger.

om inte jag har helt fel (vilket jag inte tror) så uppfanns hästskon till hästar som arbetade HELA dagarna inte till hästar som arbetar 1h/dag... Lite skillnad där kanske??? :smirk:

Desstutom är det vetenskapligt bevisat att hästens ben och hovar mår betydligt bättre om hästen går oskodd...
Visste du till exempel att hoven växer 1cm på bredden varje månad. Detta hindras av skon = inte bra...
eller att en skodd häst som skrittar på asfalt får 3ggr så mycket stötar i benen än en oskodd häst som travar på asfalt...

Säger folk att dom är bra så är dom väl det. :)

Tror mest på Old Mac´s, har inte testat dom än men ska köpa ett par att ha på framhovarna på min häst när jag börjar rida henne lite mer på grus och asfalt.

Jag kollar inte på hästens hovar när jag bestämmer mig för att köpa häst.. Går efter personligheten.. :p

Sv: Skor eller inte?

jag har min d-ponny barfota sen två månader tillbaka och det funkar bättre än jag trodde. han har haft fång två ggr och har en hovbensrotation på höger fram. med hjälp av vildhästmetoden så kan jag rida som vanligt utom på hårt grus och asfalt, men då använder jag swiss horse boots. det tar väl ca ett år till innan hovarna har läkt ut och fått rätt form för att klara av att gå på för fullt på asfalt och grus.

Sv: Skor eller inte?

Hej. Om du ska hadin häst oskodd, vilket jag föredrar, tycker jag du ska försöka få tag på någon hovslagare som har gått kursen hos Strasser nere i Tyskland och verka enligt Strassermetoden. Då kan du rida vart som helst utan att vara orolig för hästens hovar, jätte isigt är väl inte så bra men.... Strasser-metoden är jättebra, om jag köper min nuvarande foderhäst ska jag låta honom gå barfota och försöka få tag på någon som är utbildad i Strassermetoden. (Läs om Strassermetoden i månadens Hästfynd.)
-Acka-

Sv: Re: Skor eller inte?

lil-sis skrev:
Min går oskodd och får göra det så länge det går. Troligen kommer jag väl att få sko henne en period under vintern när det är som värst, när det är dags att sätta igång inför våren igen, dvs ngn gång i mitten av januari.

Inte ömfotad och det enda underlag vi inte klarar av är blankis.

kan du inte prova BOA BOOTSEN först?? har hört att de går att brodda! Det är väl onödigt att sko om hästen kan vara barfota...

Jag har själv precis bestämt mig för att min häst ska bli en barfota-häst och ska köpa boa-boots till ridturerna... (eller vad som nu "barfota- verkaren" rekommenderar)

Sv: Re: Skor eller inte?

Japp, Boabootsen ska gå att brodda och finns nu att köpa i sverige!

Tänkte först köpa Old Mac´s men nu blir det boa istället, kanon med broddar ju!!

Liknande trådar

Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
737
Senast: Miingla
·
Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 165
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 583
Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
590
Senast: Bamburine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Valp 2025