Jag skulle gärna testaEgentligen har jag aldrig låtit någon läsa det jag skriver för jag är rädd att kritik (även konstruktiv) ska göra att jag slutar skriva. Nu är jag såpass långt kommen i en barnbok att jag nog vågar ändå.
Jag känner som du! Jag kan ta kritik och förslag i mitt andra skapande men jag är rädd att ens ett litet ”detta kan du göra bättre” ska få mig att lägga ner skrivandet.
Sen också; när i processen ska man låta någon läsa? Jag håller på med inledningsfasen i min bok, där jag presenterar karaktärer och låter deras ”startproblem” komma fram (det är en deckare så man ska ju misstänka alla litegrann
Sen tänker jag såhär när jag sätter mig ner och skriver: Nu jäklar ska jag skriva nåt riktigt banalt och trist! För att undvika skrivkramp. Och sen skriver jag en scen helt utan en tanke på språket, bara hamra ner vad som händer i scenen. Det viktigaste för mig är att bli klar med ett första utkast, så min text hittills är en fin blandning av helt okej och skulle behöva redigeras. Vågar jag låta nån läsa detta svammel?