Jag har en generell handling i huvudet. I och med att jag har viss fakta från arkiven som jag håller mig till fyller jag "bara" ut med egen fantasi mellan hållpunkterna. Jag har t.ex. just nu ungefär 4-5 årtal och händelser i punktform i slutet av manuset som jag plockar in när det är dags för dem i handlingen.Är ni sådana som skriver upp noggranna outlines för det ni skriver? Eller är ni sådana som låter saker och tinga komma mer spontant? Eller kanske ett mellanting? Det finns ju tusen olika sätt att skriva på, men jag blir lite nyfiken på hur ni gör.
Jag brukar normalt sett inte planera något (annat än att jag målar upp karaktärerna lite innan, mest för att karaktärerna nästan alltid kommer innan storyn) men nu jobbar jag på mitt första stora projekt och då känns det svårare att "freestyla". Sitter just nu och skriver ner ca 10 punkter för varje karaktär, namn/ålder/sysselsättning men också vad de har för rädslor/drömmar/rutiner/osv + gör ett kollage över deras estetik/vad de klär sig i. Själva storyn har jag dock inte gjort någon outline för. Jag oroar mig lite för att skrivandet kommer kännas för stelt och planerat då, samtidigt som det nog vore skönt att ha någon form av ram för hur storyn ska utvecklas.
Vad har ni för tankar och metoder?![]()
Men jag tycker att det är jättesvårt med "busiga" karaktärer som ändrar personlighet halvvägs genom boken.....