Skoning...

N

NinaIsabell

Logiskt sett kan det väl inte vara lämpligt att hoven är ca 0.5 cm utanför skons yttre armar (på sidorna) när hästen är nyskodd? Hästen jag har på foder ser alltid ut så på bakfötterna när han är nyskodd. Jag har ej frågat hovslagaren om varför han gör så men jag antar att det är för att hästen ej så lätt ska kunna trampa av sig dem. Någon som varit med om liknande?

Sv: Skoning...

NinaIsabell skrev:
Logiskt sett kan det väl inte vara lämpligt att hoven är ca 0.5 cm utanför skons yttre armar (på sidorna) när hästen är nyskodd? Hästen jag har på foder ser alltid ut så på bakfötterna när han är nyskodd. Jag har ej frågat hovslagaren om varför han gör så men jag antar att det är för att hästen ej så lätt ska kunna trampa av sig dem. Någon som varit med om liknande?

NEJ. skon skall vara riktad efter hovväggen hela vägen,från tå till trakt samt ha ett utlägg på traktsidorna med helst 0.5 mm. Detta får man beroende på den enskilda individens förmåga att ställa sig på sina egna fötter göra avkall ifrån utifrån tappsko risken, dock skall en nyskodd hästs sko i trakten sluta ca 0,5 mm bakom trakten enbart för att unvika att skon "växer över" trakten under skoperioden. Har den som nyskodd skon 0.5 mm innanför yttre hovväggen är det rent felaktigt och ger ofelbart tryckskador i bärranden. Har din hovis städ med sig och riktas skorna efter hoven eller riktas hoven efter skon????

Låter som det är 100% tappsko garanti på den skoning du beskriver.

du menar väl 0,5 cm hoppas jag.
mvh en kollega

BYT hovslagare!! En sån skoning förstör hovarna på sikt!!!! :mad:

Skon ska ligga lite på utsidan när hästen är nyskodd...

en halv millimeters utlägg??? Här var det exakta mått! Labbar du för mästarbrevet eller? Själv brukar jag ligga på ca halvcentimetern nere i trakten! ;-)

Har jag inte skrivit 0.5 cm ?? Det är väl inte en halv millimeter eller???

Nähä det var hovis som skrev om millimeter.. Tack nu fick jag det bekräftat att jag ska byta hovslagare omedelbart!

Försår inte riktigt vad du menar med att skon "växer över" under skoperioden?

----------------------

Senast ändrad av en moderator:

NinaIsabell skrev:
När hoven växer så blir den vidare nertill, vilket gör att även om skon är lagom när hästen är nyskodd så blir den ofta för liten under skoperiodens gång.

(av det skälet så skor jag själv med skor som riktas så att de ligger någon mm utanför hovvägen runt hela tådelen också och ännu mer utlägg i trakten...)

hovis skrev:
NEJ. skon skall vara riktad efter hovväggen hela vägen,från tå till trakt samt ha ett utlägg på traktsidorna med helst 0.5 cm. Detta får man beroende på den enskilda individens förmåga att ställa sig på sina egna fötter göra avkall ifrån utifrån tappsko risken, dock skall en nyskodd hästs sko i trakten sluta ca 0,5 cm bakom trakten enbart för att unvika att skon "växer över" trakten under skoperioden. Har den som nyskodd skon 0.5 cm innanför yttre hovväggen är det rent felaktigt och ger ofelbart tryckskador i bärranden. Har din hovis städ med sig och riktas skorna efter hoven eller riktas hoven efter skon????

Låter som det är 100% tappsko garanti på den skoning du beskriver.

Det va så här jag menade.

Ursprungligen postat av NinaIsabell

När hoven växer så blir den vidare nertill, vilket gör att även om skon är lagom när hästen är nyskodd så blir den ofta för liten under skoperiodens gång.

(av det skälet så skor jag själv med skor som riktas så att de ligger någon mm utanför hovvägen runt hela tådelen också och ännu mer utlägg i trakten...)

Okej jag vet att hoven växer...men att skon växer över? Det var det jag var fundersam på?

Så där ser pållans hovar ut i SLUTET av skoperioden på 6 veckor, nyskodd ligger skorna alltid en bit utanför hoven..

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 304
Senast: Freazer
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
2 269
Senast: mily
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 604
Senast: super
·
Hästhantering Hej! Jag behöver hjälp med lite råd och tips gällande skoning. Jag har haft min häst i fyra år. Första året gick det jättebra att sko...
Svar
11
· Visningar
1 888
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama