Sv: skoning?

Rude skrev:
Ja det e väl en himla tur för det går ju fortare att verka än sko :cool:
Så den hovisen som gör det behöver inte stanna så länge :devil: :angel:
För mig går det fasen så mycket snabbare att slå på skon än att verka hovarna??

Mitt vbl och unghäst skos resp verkas ca var 8:e vecka.
Använder mig av guldskor. Dom är lite dyrare, men räcker iaf 2-3 skoningar. Så i längden blir dom nog billigare. ;)

Min fjording skos ca var 10:e vecka. Hon har vanliga järnskor, men sliter dom såpass lite att hon kan ha samma iaf 2 ggr.

peter_lundin skrev:
:bow: :bow: :bow:
Snigelfarmor vill nog inte ha ngn hovis.
Hon är barfotataliban. :devil:
PL

Sluta nu Peter.

till er andra:

Det finns människor som kan saker även om de är under 68.
Jag har inte min häst barfota, jag har en hovslagare som jag för en diskussion med och det är jag som bestämmer över min hästs hovar. Jag kan hoven, han kan sko.
Vissa väljer att låta hovslagaren bestämma över ens hästs hovar, det är upp till dem, men så har många hästar med skor "fula" fötter.

På körträningen är det bara 2 som har bra hovar, resten har diverse fel och felskoningar/verkningar, men ägarna fattar inte ens det själv. Varför ska vi uppmuntra fler att skaffa häst och sen förstöra deras hovar? Varför inte rekommendera det enda stället man förhoppningsvis ska lära sig om hästar INNAN man testar på ett levande försöksobjekt?
Hovarna är det viktigaste på hästen, ändå är det filmer om hur man lindar ben och flätar man man tittar på i ridskolorna.

Om ni gamla stofiler inte har fattat det ännu så förstår jag varför ridskolorna som ofta styrs av äldre inte heller fattat det.

Ursäkta att jag kan något trots att jag är 23 och vuxen. Jag har säkert läst mer om hästar än de flesta 50 åriga ridtanter.

Dålig stil att gå ihopa i någon sorts gruppmobbing på ett forum bara för att jag råkar ha en annan uppfattning, en uppfattning som går ut på att lära sig först, sen skaffa egen häst. Är det en kontroversiell åsikt?
och trådskaparen: det är inte till dig denna kritik riktar sig mot.

/jenny

Det är bäst om hästen (normalhästen) kan gå utan skor på sommaren för att ge hovarna en fair chans, det kan ingen säga emot, sen klarar inte vissa det pga dålig verkning eller dålig skoning. Eller givetvis pga ägarens okunskap, att rejsa runt på rullgrus utan respekt för hästens hovar är ju inte att rekommendera.

Det finns okunskap i bägge led, så enkelt ärdet. Världen består inte av svart eller vitt, gråzoner förekommer överallt fast alla vill inte inse det.

ALLA hästar kan inte gå barfota, även om de räknas till normalhästar. Det bästa är att ha ett öppet sinne och inse när detta funkar eller inte, detta för oss osvikligen tillbaka till ursprungstråden.

Skoperioden löper olika för olika hästar, men mellan 5-9 veckor är det mest normala sen finns undantag åt bägge hållen. Det bästa är alltså att höra med tidigare ägare vilken typ av hovvård, och med vilken intervall man har hållt tidigare för aktuell häst.

Till snigelfarmor:vad jag ville med min fråga var bara att höra mig för lite,jag förstår att alla hästars hovar är olika och man kan aldrig jämföra med andra..
Till er andra..tack så mycket för er omtanke och era svar :bow: :bow:

Ursäkta, men nu tappade du bort mig på vägen. Jag trodde att du tyckte att hon skulle vara kvar på ridskolan för att lära sig mer, men sedan säger du att man inte lär sig något vettigt där (vilket jag f ö håller med om...)?

Och du säger att man ska lära sig först, sedan skaffa egen häst. Men det är ju det trådskaparen håller på med! Jag förstår inte logiken. :confused:

Du tycker att du är utsatt för mobbing, men det var faktiskt du som började. Vi andra försöker bara försvara trådskaparen. Du kan säkert jättemycket, kunskap har inget med ålder att göra. Det du visar att du saknar är ödmjukhet.

Carina

Senast ändrad av en moderator:

Hm, i helsike att jag hade lärt mig allt jag kan idag om jag inte hade haft egna hästar!! (sen säger inte jag att jag kan allt...)

Jag fick min första egna häst (nordsvensk/halvblod) när jag var 11 år. Men sen hade jag ju äldre hästfolk som kunde hjälpa mig och som jag kunde fråga om saker. Jag visste inte heller det här med skoperioder INNAN jag hade frågat. :angel:

peter_lundin skrev:
När jag började rida på Böö i Göteborg (1959) terroriserades ridhuset av ett gäng tonårstjejer som trodde de visste allt.
PL

:eek: Himmel och pannkaka, hur gammal är du. :o

Jag skor om mina när det behövs. Vet inte exakta veckorna. Men det brukar bli mellan 6-9 veckor beroende på vilken häst och hur mycket hovarna har växt, när det passar med tävling om nån sko är lös eller sådär. Men har man svårt att se det kan är var 7-8 vecka lagom. Hovslagarn brukar kunna tipsa efter nån gång h*n sett hästen.

Mina hästar får nya skor varannan gång, om det inte är nåt speciellt. Då rids mina på varierat underlag.
Guldskorna brukar klara 2 säsonger(3-4mån/säsong) om det är snö och is.

jo, logiken är att vissa frågor hör inte hemma strax innan man ska köpa en egen häst, de hör hemma när man precis börjat på en ridskola.

Vet man inte vad man ska fråga hästsäljaren om är det inte heller lätt att hästköpet lyckas, förhoppningsvis är hästsäljaren så mån om sin häst att den bara säljer till erfarna människor, och är det barn ska föräldrarna givetvis vara mer insatta än barnet.
Jag hade turen att ha en mamma som kunde "allt", jag slapp gå på en kass ridskola. Men har man inte den möjligheten får man väl gå 10 år på ridskola innan man skaffar en egen häst.
Jag tycker att grunderna idag är jättedåligt förankrade i 15 åriga hästtjejer (har en egen sådan som boxgranne) Hon frågar om ALLT. Hellre det, men det är ju inte bra den dagen hon frågar fel människa, eller ingen är där. Som tur är går hon fortfarande på ridskolan 1 dag/vecka, visserligen i en hoppgrupp där man inte lär sig något av värde för hästen i hagen.
Jag vill inte att det ska vara så.

Hörde en intervju med en hästveterinär på P1 igår, och hon lät meddela att hästkunskapen sjönk bland unga tjejer, tävling blev viktigare än omvårdnad osv.
Ponnyekipage anmäls mer o mer pga piskanvändning= hästkunskapen och kärleken försvinner.
Jag menar att kärlek till hästen hör samman med att man vill lära sig mer än man kan varje dag. Jag vet hästtjejer som läser ridsport, men de hoppar över artiklarna och insändarna, den absolut viktigaste delen i Ridsport. Är man verkligen HÄST-intresserad då undrar jag.

Som ni märker är jag väldigt engagerad i frågan om okunskap bland hästägare, unga som gamla. och jag har kommit långt bort från trådskaparens fråga om skoperioder.
Jag kände bara att jag var tvungen att förklara varför jag inte anser att någon som frågar om grundläggande kunskap kanske inte är redo att skaffa ett djur där hovarna är viktigast att sköta om. och återigen säger jag att man bör lära sig att SE när man ska sko, inte följa ett schema eftersom hoven växer olika fort beroende på stimulans och årstid. Och man ska inte underskatta hovens förmåga genom att ha skor året om, viloperioder bör läggas in så hoven får vara naturlig så mycket som möjligt. En sko förstör ju alltid hoven, mer eller mindre. Och jag tror inte att Hovslagarskolan är barfota talibaner för de säger samma sak.

Mina skoperioder kan ligga mellan 4 och 9 veckor, men det är en av 271.000 hästar i sverige.

mvh jenny

Om jag tog av skorna på sommaren skulle mina hästar inte kunna vare sig träna eller tävla under den tiden det är som roligast och skönast och man slipper frysa. Det är liiite svårt at få brodden att fästa utan skor...

Den ena av dem skulle oxå vara halt efter en dag eller två eftersom hon har etremt plattta hovar och kräver sulor för att kunna fungera.

snigelfarmor skrev:
Det finns människor som kan saker även om de är under 68.
snigelfarmor skrev:
Ursäkta att jag kan något trots att jag är 23 och vuxen. Jag har säkert läst mer om hästar än de flesta 50 åriga ridtanter.

/jenny
Med tanke på din totala brist av ödmjukhet du visar både här och i tidgare trådar, å ställer jag mig ytterst tveksam till dessa påståenden! :angel: :devil:
Teori och praktik är inte det samma...

Det är faktiskt så kära Snigelfarmor att det finns FLER än du som har kunskap, jag tror säkert att du läst mycket och tar till dig det du läser.
MEN med det sätt du uttrycker dig vinner du tyvärr inga sympatier även om du menar väl!
Ett litet exempel, "jag kan hovar, min hovslagare kan sko", så din hovslagare kan inte hovar? BYT!!
Eller, " 15 årig boxgranne frågar om allt, det är väl bra tills hon frågar felpersoner", finns det ingen mer än du som kan något? utom din mamma som tydligen kan allt.
Jättebra att du vill förmedla kunskap men gör det på rätt sätt om du vill att någon skall lyssna!!!

Om du envisas med att behandla alla runt omkring dig som okunniga idioter får du räkna med att få smällar, det handlar inte om någon kollektiv mobbing utan om att många reagerar på din attityd.

Bättre attityd bättre bemötande!

Skulle vara bra om du fick hjälp att verka din häst på ett riktigt sätt så sulorna inte ger hästen smärta, om inte annat för att den skall klara ett par dagar med en tappad sko om du inte kan sätta dit den själv eller få hjälp direkt. :)

:bow: :bow: :bow:

Eller för att citera mig själv (när jag försökte övertyga min kollegor att kunder är tänkande människor):

"Lägg mindre energi på vad du vill säga och fundera istället på varför de överhuvudtaget skulle lyssna." ;)

Carina på Silver Arabians

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst skulle skos nästa vecka men tyvärr så har hovslagaren fått förhinder. Därför kommer han skos en vecka senare som blir 9 v...
Svar
7
· Visningar
733
Senast: Fibusen
·
Hästvård Behöver tips om någon varit i liknande situation. Har en häst med väldigt fina hovar, dock sulöm. Tidigare ägare hade red mest på...
Svar
14
· Visningar
1 374
Senast: jemeni
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
557
Senast: Grazing
·
Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 178

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka