Sv: skoning?

Jag verkar var 7:e vecka just nu. När det är vinter så har han alltid brodd på och då kan det gå att återanvända skorna en gång. Annars behövs det nya skor varje gång. Grusvägar ÄTER skor!!!

Sedan ett litet tips från en som också köpt sin första häst:
Känns det inte bra, ta reda på varför... Det finns inga dumma frågor!!! :idea:

Samt tipset med att ha en person att rådfråga är ypperligt! Ha gärna flera...

Lycka till!
/95johsv

Om man inte frågar får man aldrig veta något! :)

Jag skor min häst var 6:e - 7:e vecka sommartid och var 8:e - 9:e vecka vintertid, beroende på vad min hovslagare tycker (OBS, se till att välja en "riktig" hovslagare som är medlem i förbundet och har en riktig utbildning...kostar mer, men det finns många kvacksalvare som skräckexempel).
Vintertid brukar man kunna lägga om dojjorna, sommartid slits de mer och tappas lättare.

Jag hade en barfotaperiod på min häst (hovslagarens förslag), och det gjorde mycket gott för hennes fötter! Jag kunde rida, men bara på mjukt underlag. Att ha en häst barfota sparar mycket på fötterna, men det är inte bara att slita av dojjorna på pållen som haft skor hela livet och rejsa ut på grusvägen! :D

Men en duktig hovslagare är A och O!

Lycka till!!!

Jag har 2 kallblodstravare, där valacken har en hovspricka vilket gör att skon håller ihop hoven lite, därför har han ALLTID skor. Sen antalet gånger jag skor beror på hur mycket den växer, normalt för oss är: november=vinterskor med brodd på, januari=verkning och omskoning med samma skor, april= verkning och omskoning med samma skor, mellan april och juni skruvar jag bort brodden (beroende på vädret), Juni (innan betessläpp)= verkning och omskoning med samma skor (alternativt sommarskor), augusti/september= verkning och omskoning med samma skor
Så istort sett så blir det nya skor 1 gång /år för dom får slita på vinterskorna utan brodd under sommaren, eftersom att jag rider mest på grus (och asfalt) på sommaren. Eftersom att vi bor i mellan norrland så är vädret lite styrande när man sätter på broddar och tar av.

Du har två hästar, men båda har skor alltid, fast du säger att den ena har det pga en spricka. Vad har den andra för skäl?

Känns som om man döljer symptomen...

1.Varför har han en spricka
2. hur djup/lång är den
3. trillar hoven sönder om han går utan skor på betet?

om man tar av skorna får hoven närkontakt med fuktig mark vilket förbättrar hoven. allt annat förbättras ju oxå så att hoven kan stärkas. Sen kan du ju slå på skor när du har en frisk häst.

/jenny

Jag tycker att det är bra att du tar reda på fakta och tycker inte heller att man behöver vara hovslagare för att skaffa häst.
Som någon skrev: Ta lite referenser på den hovslagaren du har för avsikt att anlita, så att du vet att han är bra. Man lär sig under resans gång och ingen är perfekt från början.
Sen vet jag inte hur du hade tänkt med uppstallningen för din blivande häst, men om du stallar upp den i ett stall där det redan finns erfarna häst-människor, så kan du säkert få massor med hjälp med hur du tar hand om din häst på bästa sätt.
Jag skor mina var 8:de vecka ungefär.
Vinterskorna räcker oftast hela vintersäsongen här, då vi oftasr har gott om snö, så att de ej slits så mycket. Sommarhalvåret nya skor varje gång.
Mitt halvblod har skor runt om, 2-åringen går barfota hela tiden och ponnysarna har skor runt om på vintern och bara fram på sommarhalvåret.
Orkar inte argumentera om varför jag skor så här då det inte riktigt var det tråden handlade om. Detta fungerar bra för mina hästar och det är säkert olika från individ till individ.
Lycka till!

daysi skrev:
(OBS, se till att välja en "riktig" hovslagare som är medlem i förbundet och har en riktig utbildning...kostar mer, men det finns många kvacksalvare som skräckexempel).

Men en duktig hovslagare är A och O!

Vill bara säga emot och samtidigt hålla med :devil:

Att en hovslagare är medlem i förbundet är ingen garanti för ett gott jobb !!!

Så följ rådet du fått, tala med andra om vilken hovslagare du skall välja, se till att du väljer en som folk litar på.
Sen ang, skoperiod är det 2 saker som styr, nyttjandesätt och foder.
Hur mycket hovar växer beror på detta så att påstå att 5 eller 9 veckor är en lagom period är helt individuellt.
Prislappen för själva skorna är trots allt en liten del i en skoning, att sko om med halvslitna skor gör bara att sömmarna utsätts för större belastning och kan resultera i fler tappskor.
( vilket många hovslagare "botar" genom att fylla alla sömhål så hoven blir stum och inte blir den fina blodpump den skall vara.)

:bow: :bow: För att du frågar och vill lära dig innan du skaffar häst :bow: :bow:

snigelfarmor skrev:
och
:( :( :( till den eventuella ridskola som släpper iväg dig utan att veta 6-8 veckors intervallen på frisk häst. :mad: :mad: :mad:
Fan vad gnällig du är!

ja, inte springer jag runt på rosa moln o älskar ridskolor och okunniga hästägare.

Egentligen ska man inte bry sig om något intervall, utan TITTA på hovarna, tyvärr misstänker jag att denna nya hästägare får hålla sig till intervallerna som måttstock.

Gnällig eller inte, det är hästarna som spelar roll, de levande varelserna vi utsätter vår okunskap för.

Senast ändrad:

snigelfarmor skrev:
Gnällig eller inte, det är hästarna som spelar roll, de levande varelserna vi utsätter vår okunskap för.
Trådskaparen vill ju just bättra på sin kunskap.
Det är så trist med människor som anser sig vara världsmästare på allt.
Det finns ingenting som säger att tjejen inte fixar att ha häst för att hon inte kunde det här med skoningen. Man lär så länge man lever, och är man inte för stolt för att fråga lär man sig ännu mer.

Många är emot att skaffa sig kunskap på internet, varför inte öppna vilken hästbok som helst o läsa.
Och jag undrar oxå vilken kunskap föräldrarna har innan man skaffar sig häst.
Egentligen har detta inget med trådskaparen att göra, men jag kan bli så arg när folk skaffar häst till sina barn utan att veta någonting själva. Och när barnen själva bara gått några år på en ridskola där man inte ens lär sig att RIDA stupar ju allt. Det är då vi får slentrianmässiga skoningar, sadelpaddar, gummisnoddar, benlindor utan pad, 4 kilo havre åt lillponnyn och bantningar genom att dra ner på höet.. ihh
Allt detta hittar man här på Buke, folk som lägger ut frågor om saker man SKA veta INNAN man skaffar häst. Vilket trådskaparen ju gör här, h*n är ett gott exempel, helt klart. Men det vore ännu bättre om h*n gick kvar på ridskolan o krävde att få veta mer. När jag var 8 visste jag de grundläggande behoven, och resten hade jag mamma till. jag stod aktivt o tittade o frågade hovslagaren om allting, läste ALLA hästböcker biblioteket hade och tränade för instruktör 2 gånger i veckan plus mamma. och ändå kan jag inte allt.
Jag har stått i inackorderingsstall sen jag flyttade hemifrån och det är skrämmande vad lite folk vet om vad en häst behöver. Och inte kan jag lära dem det heller för då kallas man väl "gnällig". bara att blunda och vänta på att de ska se vad jag pysslar med.

Jag läser fortfarande allt jag kan om hästar. Plöjde igenom del I och halva del II av c g wrangels bibel igår på biblan exempelvis.) Den borde vara obligatorisk :) Framförallt vad gäller hovar :)

Valacken har "alltid" (står i försäkringen "hovspricka med komplikation") haft en hovspricka på framhovens utsida (ca 7-8 cm från bakkant) Den är hela hovväggens tjocklek och går hela vägen upp och bredden är ca 1 cm. I beteshagen (på sommaren) har dom även skog att gå i (vilket dom gärna gör när det regnar och dyl) vilket gör att det del som sitter bakom sprickan "fläks ut" om han kliver på något som tar just där och då lossnar hela den biten.
Vi har provat att fila i överkant sprickan för att stoppa den, vi har provat att nita ihop, limma ihop men alla försök som är provade har misslyckats. Du är välkommen att komma med förslag. Jag brukar inte vara rädd för att prova olika saker. Stoet däremot har bra hovar men eftersom att vi rider ganska mycket på grusvägar mm sommartid så slits hovarna väldigt mycket därför är hon skodd och vintertid har dom vinterskor med brodd, eftersom att det är så isigt (is med regn på) man kan inte ens som människa gå utan brodd.

Intressant att se att du har ändrat dig och ger lite beröm till trådskaparen för att hon frågar.

Däremot tycker jag att du ska ha en stor skopa ovett för dina åsikter att h*n ska stanna i ridskolan och lära sig det du tycker hon skall kunna.

Dessuom vore det kanske på sin plats att du pm-ar Gunnar och ber att få ett nytt forum där biblioteksutbildade världsmästare kan sola sig i glansen av varandra och lämna dessa forum till oss andra okunniga hästägare, hovslagare, uppfödare
och annat löst folk.
Jag är glad att jag inte är DIN hovis :mad:

Hav tålamod! :) När vi var i Snigelfarmors ålder (23...) trodde vi också att vi kunde allt redan, eller hur? Vilken känsla det var! "It is hard to be humble when you are as great as I am!"

Och till trådskaparen: Lugn, bara lugn, du har mycket kvar att lära. Både före och efter du har skaffat egen häst. Men det har Snigelfarmor också. Och du har i alla fall vett att fråga.

Carina

Senast ändrad av en moderator:

När jag började rida på Böö i Göteborg (1959) terroriserades ridhuset av ett gäng tonårstjejer som trodde de visste allt.
PL

När jag började rida på Ponnyklubben i Gävle 1973 terroriserades stallet av två tonårsslynglar (manliga, de enda i stallet naturligtvis) som höll hov (håååv, inte hooov :)) En av dem blev sedermera ridhuschef och är det fortfarande... :smirk: Själv var jag en blyg liten 10-åring på den tiden som gjorde allt för att inte märkas. Och red på ridskola gjorde jag bara ett par år (+ ett par i privatstall) innan jag som 16-åring köpte egen häst. Och till på köpet en nästan ohanterad tvååring och helt utan hästkunniga föräldrar! Huga!! :devil:

Carina

Senast ändrad av en moderator:

Ja det e väl en himla tur för det går ju fortare att verka än sko :cool:
Så den hovisen som gör det behöver inte stanna så länge :devil: :angel:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst skulle skos nästa vecka men tyvärr så har hovslagaren fått förhinder. Därför kommer han skos en vecka senare som blir 9 v...
Svar
7
· Visningar
733
Senast: Fibusen
·
Hästvård Behöver tips om någon varit i liknande situation. Har en häst med väldigt fina hovar, dock sulöm. Tidigare ägare hade red mest på...
Svar
14
· Visningar
1 374
Senast: jemeni
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
557
Senast: Grazing
·
Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 178

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit
  • Vad gör vi häst-edition del 1
  • Dressyrsnack nummer 18