E

Erosito

Hej alla glada :) Jag har en liten fråga bara, hur många ggr / år ska hästen skos (Förutom bete ca 2 mån)? Håller på och räknar ut hur mkt det skulle kosta :smirk:

Kram på er! :bump:

Sv: Skoning?

Nu är inte detta ett hästforum, försök på gnägg.

Men 4-6 veckor emellan. Vad jag lärt mig.

En "normal" häst skos var 5-8:e vecka, så det är bara att räkna ut hur många perioder det ryms på ett år.

Även om hästen går 2 månader på bete barfota så behöver den ju kanske verkas någon eller några gånger under den tiden, så räkna inte bort betesperioden helt och hållet. Och har den skor på betet är det samma sak, hovarna sköter man året runt!

Var 6-8:e vacka brukar man säga, även om det skiljer mkt på olika hästar.
Förstår inte riktigt vad du menar med betesperioden, hästen ska skos med jämna mellanrum hela årt, även om det går på bete. (måste verkas om den går barfota)

Hej igen.. Ok, men här hemma på skos de efter betet, inte under (om de inte har tappat sko eller nåt förstås). Så hur skulle kag veta :confused: Ok, men hur många ggr blir det per år? inget mattesnille :p

Kram

Sen kan det ju vara olika från häst till häst hur
långt mellan skoningarna det kan gå.
Min häst blir skodd var 5:e v bara fram och var 10:e v fram+bak tex.

Det är som dom tidigare svarat mellan 6-8 veckor mellan gångerna.
Är dom barfota ska dom verkas helst.
Vissa hästar nöter sina hovar ganska bra och jämt.
Andra måste man hjälpa
Tycker din fråga var skit bra.
Det finns dom som som skor först när skorna åker av 12 veckor typ
Har sett det med egna ögon :bow:

Glömde priset.
Hovslagare tar olika.
Jag betalar 550kr (sommarskoning)
700kr(vinterskoning)
Enbart verkning 200kr

Oftast räcker det faktiskt med var 7-8 vecka i mitt fall, kostar 500 kr för helskoning. Billigt tycker jag, och världens bästa hovis som alltid är glad och superduktig. :D Fast han är alltid sen.... :p

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 672
Hemmet Har ett hus byggt för ca 5 år sen. Var sjukskriven för utmattning när jag ansökte om avloppslösning och litade helt på entreprenören som...
Svar
15
· Visningar
836
Senast: Ceta
·
Ridning Hej! Jag är ny här så vet inte om det är rätt underkategori. Men till min fråga/mitt problem. Jag har otroligt dålig balans, jag...
Svar
7
· Visningar
812
Senast: Elo
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 380
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar