Skoning fram.

karamelldrottningen

Trådstartare
Nästa gång hästen ska skos så blir det bara skor på framtassarna och verkning på baktassarna. Han har bra hovkvalité, men jag vill inte riktigt att han bara är verkad, inte än iaf. utan börjar med att bara sko framhovarna. Är inte det en bra idé? Hovslagaren tyckte så. När man rider ut få han väl ha boots på sig om det är halt. Kan ni rekommendera nåt märke som är bra?

Tycker det är värt att prova och då minskar ju tappskorisken med 50 % :)

Sv: Skoning fram.

Jag har min häst skodd fram o barfota bak. Började som du, endast skor fram. Plockade sen bort skorna fram också, men tyvärr så blev hon alldeles för öm fram, trots god hovkvalitet och att det går bra bak. Provade i en skoperiod om 8 veckor, eftersom man måste ge det en riktig chans, men eftersom det inte blev bättre så skodde jag på fram igen, men har henne fortfarande oskodd bak, funkar super!

Boots vet jag inte ens om jag kommer skaffa, har ridhus så kan hålla mig borta från isen de värsta dagarna. Hovslagaren min säger också att de lär sig gå på halt också om de är barfota från början. Än har det ju inte varit halt så... kan varken bekräfta eller dementera...

Min Totte är oskodd runt om. Hovslagaren säger att han har jättefina, starka hovar. Vi gick omkull en gång förra vintern men då var det ett tjockt snölager som gled undan i en kurva, så jag tror inte det hade spelat någon roll om vi haft skor och broddar. På sommaren är jag försiktig med att rida på grusvägar, då han trippar lite och hovarna fransar i kanten.
Ska försöka göra en längre fjälltur i sommar och då kommer jag nog att ha skor, eller eventuellt boots under den.
Jag tycker att det är härligt att ha honom utan skor.
/Katja

Min häst är bara skodd fram, har boots bak som sagt när det behövs. Han ömmar inte det minsta lilla bak och sliter precis lagom mkt, så varför sko då.

Har (har haft) både Old Macs och Easyboot Epics, båda funkar lika bra men Epics går ju att brodda.

Det är himla smidigt att ha hästen skodd fram och barfota bak på vintern.

Oskodd hov får ju bra fäste på ev. is i hagen och inga otäcka broddar som kan skada kompisarna.

Skorna fram brukar jag ha broddar i när det behövs,än är det ju ingen vinter att tala om , men det är visst på väg.

Oskodd hov får ju bra fäste på ev. is i hagen och inga otäcka broddar som kan skada kompisarna.

Jag håller inte med på något sätt att en oskodd hov skulle ha bra fäste på blankisen. Speciellt inte jämfört med en broddad sko (en obroddad fungerar mer eller mindre som en skridsko...)

Jag var medryttare på en häst som var helskodd på vintern och gick med bara skor fram under resten av året och det funkade kanonbra. Barfotahästar är ju ingen höjdare när det är isigt, men om man bortser ifrån det är det ju bara bra om dom klarar av att gå barfota.

Hade jag varit tvungen välja att bara sko med två skor så hade jag skott i bak, jag vill att min häst ska sätta under sig, inte att hon blir lång.
Skor enbart i fram lurar bara ögat och ärligt, vad säger det om en hovslagare som rekomenderar det:crazy:

Om du vill ha hästen barfota är det bästa sättet att ta av skorna och ställa av hästen inför sommarbetet, hålla tummarna för att det inte blir en regnig sommar och använda någon typ av gummisko/boots med brodd på vintern.

Att ta av skorna nu med lera/blöta i hagarna nu och stenhårt fruset knöggel sedan är ingen bra idé det är att göra hästen en otjänst.

Dels blir hovarna skörare av blötan och när det senare fryser så är risken stor för blåmärken i lädersulan eftersom var hästen än trampar så är det alltid något som sticker upp i sulan.

En oskodd häst har visserligen bättre grepp än en skodd utan broddar men på is halkar även en oskodd hov.

Men hästen belastar ju framhovarna mer än bakhovarna, så då är väl det bästa att ändå sko fram.

Ska köpa boots oxå, vet bara inte vilka, får se...

Hade honom oskodd i somras och då gick det bra, fast han (å jag) hade en viloperiod, så då blev det ju ingen större belastning.

Men hästen belastar ju framhovarna mer än bakhovarna, så då är väl det bästa att ändå sko fram.

Ska köpa boots oxå, vet bara inte vilka, får se...

Hade honom oskodd i somras och då gick det bra, fast han (å jag) hade en viloperiod, så då blev det ju ingen större belastning.

Just därför skrev jag om jag var tvungen att välja att bara sko med två skor... jag tycker inte att det är något alternativ om det inte finns särskilda skäl som gör att det blir ett alternativ.

Ja hästar belastar mest i fram och vi vill att de ska belasta mest i bak, för att få en häst som lägger tyngden i bak så får den ju inte vara öm för då lägger den ändå mer tyngd i fram, är du med i mitt resonemang?

Det är också svårare att se en liten rörelsestörning på en häst som bara är skodd fram, märkligt nog accepterar många att hästen går lite annorlunda i bak (menar inte att just du gör det) och då missas lätt sådant som kan bli allvarligare om de fortsätter att tränas, t.ex en begynnande kotledsinflamation.

Är hästen ömfotad så ska den ju ha skor på alla 4 oavsett om de är ömfotade fram el bak. Samlingen kommer från ridningen och inte från skorna.

Är hästen ömfotad så ska den ju ha skor på alla 4 oavsett om de är ömfotade fram el bak. Samlingen kommer från ridningen och inte från skorna.

En sanning med modifikation, en häst som har en naturlig samling och därmed alltså inte är framtung lägger mer vikt i bak om den är skodd även om den inte är direkt ömfotad.
En häst som lätt blir lång blir ännu längre om den dessutom går utan skor bak men har i fram.

En häst som inte behöver skor går ju i den form den är byggd oavsett om den har skor eller inte och då finns det heller ingen andledning att ha skor i fram.

En häst som inte behöver skor är för mej en häst som ledigt tar sig fram oavsett underlag och som inte sliter hovarna för mycket heller på normalt underlag dvs en blandning mellan gräs, grus och asfalt för den hästens användningsområde.

Jag har inga som helst vetenskapliga bevis för att detta stämmer utan det är enbart min egen erfarenhet.

Hästarna började ju faktiskt inte skos för att de var ömfotade utan för att hovarna slets för mycket.

En sanning med modifikation, en häst som har en naturlig samling och därmed alltså inte är framtung lägger mer vikt i bak om den är skodd även om den inte är direkt ömfotad. Jag tror inte att hästen belastar bakbenen mer än frambenen, det är så få hästar som lägger mer vikt på bakbenen än frambenen även vid bra ridning och samling, många rider inte sin häst i den samlade formen. I en undersökning visade det sig att många hästar gick med mest vikt på bakdelen vid skritt på långa tyglar.
En häst som lätt blir lång blir ännu längre om den dessutom går utan skor bak men har i fram.

En häst som inte behöver skor går ju i den form den är byggd oavsett om den har skor eller inte och då finns det heller ingen andledning att ha skor i fram. Men anledningen är ju som sagt att frambenen belastas mer, så ska man bara sko två hovar så är det bästa att sko fram, tycker jag.

En häst som inte behöver skor är för mej en häst som ledigt tar sig fram oavsett underlag och som inte sliter hovarna för mycket heller på normalt underlag dvs en blandning mellan gräs, grus och asfalt för den hästens användningsområde.

Jag har inga som helst vetenskapliga bevis för att detta stämmer utan det är enbart min egen erfarenhet.

Hästarna började ju faktiskt inte skos för att de var ömfotade utan för att hovarna slets för mycket.Ja, precis alla klarar inte av att gå barfota, men det finns ju hästar som faktiskt klarar av det riktigt bra och då finns det ju ingen anledning att sko.

Skrivit i citatet. Tillägg: Ska höra mera med hovslagaren om han har hört nåt om detta.

Kul att testa att sko av.
Av praktiska skäl skulle jag dock vänta till det är vår: som någon skrivit, är blank-is halt för oskodda hovar också. Mycket mer riskabelt än skott + broddat.

Min erfarenhet är att det kan vara praktiskt att sko av bak först för att testa, eftersom hästarna i min erfarenhet har större problem med ömhet fram än bak (beror säkert på att de lägger mer vikt på framhovarna).

Jag brukar ha mina skodda och broddade på is-säsongen (väntar på hovslagare nu) och helt oskodda under den isfria tiden. Det fungerar bra (varmblodstravaren blir lite öm om jag rider för mycket på grusväg så jag anpassar ridvägarna för henne och rider mest på skogsstigar el ridbana) för mina hästar.
Kallblodstravaren lyckades med bedriften att tre dagar efter verkning, precis när jag köpt honom, sparka av sig en framsko och han var öm under ca 4 veckor men har därefter inga problem heller utan går fram frimodigt i alla gångarter på såväl slätt underlag som grusväg.

Fjordingarna ska jag inte kommentera...

Jag testade att sko av min ponny bak för ett år sen. Han rids väldigt sällan (pensionerad) och om det fungerar så är det ju perfekt att halvera hovslagarkostnaden för en häst. Han fungerade inte alls att ha barfota bak, blev öm och det blev bara värre.
Man får alltid höra att oskodda hovar har så himla bra fäste när det är halt, men jag förstår inte det. Jag tycker de bara halkar runt faktiskt. De ger ju bättre fäste än en obroddad sko, visst, men jag föredrar nog skor med fyra brodd ändå..

Nästa gång hästen ska skos så blir det bara skor på framtassarna och verkning på baktassarna. Han har bra hovkvalité, men jag vill inte riktigt att han bara är verkad, inte än iaf. utan börjar med att bara sko framhovarna. Är inte det en bra idé? Hovslagaren tyckte så. När man rider ut få han väl ha boots på sig om det är halt. Kan ni rekommendera nåt märke som är bra?

Tycker det är värt att prova och då minskar ju tappskorisken med 50 % :)
Mina ponnysar har funkat utmärkt med bara skor fram. Även när de har ridits varje dag. Prova du. Om hästen blir väldigt öm så får ni väl byta taktik då. Jag har inte märkt av att hästarna skulle ha några större problem med halka heller. Men man kan ju inte galoppera eller trava på snorhalt underlag om man inte har broddat á la fyrhjulsdrift;) så det får man ju tänka på...

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 354
Hästvård Hej! Jag har ett fullblodssto som har otroligt kassa hovar. Skos i dagsläget med limskor pga att det inte finns någon hov att sätta...
Svar
6
· Visningar
1 211
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 720
Senast: Oknytt
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
969
Senast: igbest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix