En sanning med modifikation, en häst som har en naturlig samling och därmed alltså inte är framtung lägger mer vikt i bak om den är skodd även om den inte är direkt ömfotad. Jag tror inte att hästen belastar bakbenen mer än frambenen, det är så få hästar som lägger mer vikt på bakbenen än frambenen även vid bra ridning och samling, många rider inte sin häst i den samlade formen. I en undersökning visade det sig att många hästar gick med mest vikt på bakdelen vid skritt på långa tyglar.
En häst som lätt blir lång blir ännu längre om den dessutom går utan skor bak men har i fram.
En häst som inte behöver skor går ju i den form den är byggd oavsett om den har skor eller inte och då finns det heller ingen andledning att ha skor i fram. Men anledningen är ju som sagt att frambenen belastas mer, så ska man bara sko två hovar så är det bästa att sko fram, tycker jag.
En häst som inte behöver skor är för mej en häst som ledigt tar sig fram oavsett underlag och som inte sliter hovarna för mycket heller på normalt underlag dvs en blandning mellan gräs, grus och asfalt för den hästens användningsområde.
Jag har inga som helst vetenskapliga bevis för att detta stämmer utan det är enbart min egen erfarenhet.
Hästarna började ju faktiskt inte skos för att de var ömfotade utan för att hovarna slets för mycket.Ja, precis alla klarar inte av att gå barfota, men det finns ju hästar som faktiskt klarar av det riktigt bra och då finns det ju ingen anledning att sko.