Skoning av utåttåad häst......

B

Bev

Hej! Finns det någon som är kunnig på hovslagarfrågor?
Jag har en häst som är utåttåad på framförallt högerframben.
När han går i skritt rakt fram sätter han ner yttersidan av hoven först och rullar inåt. Det ser inte riktigt bra ut...
Vilket påstående av två olika hovisar är rätt? Skall man verka mest på yttersidan eller insidan då? Han vill gärna flyta ut lite på insidorna...Vore jättetacksam för era råd! :confused:

Jag är inge vidare på just hovar.. men jag har fått höra att hästar kan bli utåttåade av att ha en för trång sadel, de vrider in skudlerbladen under sadeln så att det inte ska göra så ont... tänkte bara tipsa om att det kan vara värt att kolla så att det inte är nått sånt innan man börjar mixtra med hovarna...

Det kan mycket väl stämma....Men han har alltid varit det ända sedan unghästtiden..Men jag tror absolut att det ligger någonting i det du säger! :)

eftersom han landar på utsidan, men ändå flyter ut på insidan,
så kallas det diagonalbelastare.
då ska hästen tas ner på utsidan för hästen ska landa plant till (nästan) varje pris.

men svårt att veta när man inte sett hästen.
(OBS, inte jag som kan detta, har en hovslagare till låtsaspappa :D)

Okej, tack för ditt inlägg.! Finns det fler som har någon erfarenhet?

Man ska ALDRIG rätta till benställningen på en vuxen häst. Detta skall göras när hästen är unghäst och fortfarande växer. Rättar man till felen när hästen är äldre kan det gå illa. Det man kan göra är att underlätta för hästen genom att tårikta skon så att den slipper tvinga skon i rätt riktning själv.

Hästen SKA sätta ner hoven rakt. Själva vinkeln behöver ni inte ändra, men hoven ska landa rakt när hästen sätter ner hoven. Det blir konstig belastning och till slut inflammationer om den får fortsätta gå som den gör.

En kompis häst sprang så på sitt onda ben, och där fick hovis (den gamla fick sparken...) lägga på en kildel på ena sidan för att få hoven i balans igen. Dock kommer jag inte ihåg åt vilket håll... men logiskt sett borde det ju vara sidan som sätts ner först som behöver höjas så hela hoven landar samtidigt.

Man ska ALDRIG rätta till benställningen på en vuxen häst. Detta skall göras när hästen är unghäst och fortfarande växer. Rättar man till felen när hästen är äldre kan det gå illa. Det man kan göra är att underlätta för hästen genom att tårikta skon så att den slipper tvinga skon i rätt riktning själv.

Mitt sto är utåttåad, och det är hennes föl (snart tre år) oxå. Det här är ganska så vanligt på islandshästar.

Mitt sto skoddes som snart femåring. Efter någar skoningar var hon rak och fin.

En duktig hovslagare är guld värd!!

Min gamla islänning gick snett utåt med ena framhoven o slet ut hela utsidan av skon. En duktig travkille fixade till det på några skoningar.

Men är det allvarliga fel ska det givetvis rättas till under uppväxten.

Helt korrekt, att HELA HOVEN ska sättas ner i underlget samtidigt, om man ska slippa förslitningsskador.

Man ska verka ner den sida som sätts ner först, dvs utsidan i det här fallet.
Hästen strävar alltid efter att sätta ner hovbenet plant mot marken, dvs hela hoven samtidigt. Om någon sida av hoven når marken före den andra sidan så är det ju för att det är för lite verkat på den sida som når marken först.

Och VIKTIGT ATT PÅPEKA, man ska ALDRIG försöka "räta upp" avvikande benställningar på hästar som är över 6 månader! (vid 6 månaders ålder sluter sig tillväxtzonerna, det som inte är gjort då går inte heller att göra något åt efteråt, utan belastningsskadorsom följd)
Det man däremot SKA göra är just att se till att hoven blir korrekt belastad, dvs att hela hoven sätts ner samtidigt och att eventuell överbelastad hovsida får hjälp av en utlagd sko, vid behov.

Vad gäller hästen i oroginalinlägget så ska man alltså verka ner utsidan på höjden och insidorna ska hållas efter på "bredden", så att de inte tillåts flyta ut.
Hade varit intressant att se hästen ifråga... :D Inte alls omöjligt att man skulle behöva sko hästen med "utlägg" på utsidan, eftersom den belastar utsidan mest (det vet jag eftersom den flyter ut på insidan).

Jag tar hand om en shetlandsponny, som blivit sned i hoven av nån andlening och även benet är lite snett. Hon köptes ifrån en knarkare som misskött henne och hovarna såg förjävliga ut. Inte verkade på hur länge som helst. Nu har det blivit en sån stor skillnad. Hon har blivit jättebra i den hoven, och bättre kan det bli. Hovslagern har gjort ett bra jobb. :) Shettisen gör tvärt emot din häst och hovslagen verkar lite mer på yttersidan.. Hon brukar ta lite varje gång hon är ute i stallet och skor nån häst.. Sakta men säkert har det nu blivitt jätteskillnad som sagt.

Har EXAKT samma problem som du & jag sliter mitt hår.. Frågar jag 10 st så får jag 10 olika svar.. Vet faktiskt inte vad jag ska ta mej till..
Har på slutet försökt ta mer & mer på utsidan för varje skoning, men hovis är lite emot det eftersom hästen då blir sned i benvinklarna.. Vem ska man tro på? :confused:
Tilläggas ska väl oxå att jag tycker att han blivit sämre med åren, han är nu 17 år gammal & förra våren hade han sin första kotledsinflammation :cry:
Jag har haft samma hovis sedan hästen var 4 år gammal, så jag förstår inte vad som hänt egentligen..
Har haft equiterapeut på honom flera gånger oxå men jag får ingen riktig hjälp med hovarna där heller..

Hej igen...
Ja det är ett bekymmer.... Men jag känner att jag tror på ameos teori och kunskaper. Vågar man tala om detta för sin hovis att man vill att han skall göra som jag tycker och tror på ????

Det ÄR så att hovslageri är ingen exakt vetenskap utan man kan i väldigt många fall göra på flera olika sätt för att lösa ett problem och alla sätt är lika rätt.

Något som dock ALLTID är rätt är att hästen ska belasta hoven korrekt. Du kan själv se när hoven belastas rätt genom att studera hästen när den går. Be nån leda hästen åt dig och studera framifrån och bakifrån (syns faktiskt oftast bäst bakifrån) hur hovarna sätte ner på underlaget. Om HELA hoven sätts ner samtidigt så har hoven verkats till korrekt vinkel. Om utsidan sätts ner markant före insidan så är vinkeln fel och risken för belastningsskador ökar betydligt.
Vad som är rätt i ditt fall kan jag dock inte säja eftersom jag inte sett hästen...

Diskutera det jag skrev ovan med din hovis. Håller h*n med så ska h*n självklart göra så. :)
Håller h*n inte med, så låt honom/henne göra på sitt sätt och byt sen hovis till nästa skoning, till en hovis som VILL göra som jag beskrivit ovan.

Det är viktigt att du som hästägare tänker på att inte befalla hovis att göra på ena eller andra sättet, för det brukar mest bara resultera i en tjurig hovslagare som tycker att hästägaren ifrågasätter kusnkaperna och tror sig veta mer än den som faktiskt är utbildad (hoppas jag!) för att vara proffs på hovarna...
Så framför gärna önskemål och synpunkter i form av diskussion för att checka av hovisens inställning i frågan... ;)

Min D-ponny är utåttåad på höger fram, och förra ägarens hovis svetsade på en liten klack på utsidan av skon vid trakten.
Min hovslagare håller istället på att bygga upp hoven på utsidan för att slippa den extra tyngd som en ditsvetsad klack ger. Och då får han ju även ett bredare och naturligare "stöd".

Jag vet inte hur han blivit skodd av tidigare ägare, men eftersom han hållit som fälttävlansponny på mkt hög nivå i många år så har han nog haft bra hovslagare genom åren.

Sv: Skoning av utåttåad häst......

man tar några få rasptag på utsidan ca kl 2 på en utåttåad häst. Det har jag fått lära mig och när det gäller travhästar som går mkt mkt snabbt kan ett extra rasptag göra så att de inte slår sig på knäna.

men är du jätte osäker kan du ta av skorna och rida två veckor på grusväg så kommer hästen nöta sina hovar som den vill, ofta korrigerar man för mycket :)

Kl. Har inget svar på din fråga, men hörde en disskution i stallet då en hovslagare höll på att verka en barfota häst, ägaren undrade om man skulle verka ner hästens trakter så att de va lika höga då hästen i fråga är lite inåt tåad och hovslag sa att trakterna ska vara lika höga ändå. Borde det inte vara så på din häst med då? Kan din häst bete/gå så för att yttersidan är högre än insidan? när finns det befog för att ena trakten är högre än den andra?? ngn som vet? tycker man ser då o då vissa hästar som går med olika höga trakter

Jag blir så ledsen å din hästs vägnar, det låter som om hoven är i obalans och över korrigerad, ioch med att den förmodligen är hög på insidan för att hovslagaren tar ner utsidan för att landa "plant" så blir det en hävstångseffekt då insidan är hög och nystningen blir större och landningen blir mer och mer på utsidan. ( jämför med att du slitit ner dina favoritskor extremt på utsidan)
Hoven kommer stjälpa till slut då den troligtvis kommer landa mer och mer på utsidan då denna verkas ner för att landa plant.
Detta måste rättas till då det förmodligen är en verkningsfråga och inte benställningsfråga.
Det bästa vore om du kunde lägga in en bild då du annars aldrig kommer få rätt svar.
Ser detta ganska ofta när jag är ute och jobbar ( hovslagare)
När hoven verkas i balans kommer den att landa plant.
Hoppas att du får rätt hjälp för hästens skull.
Lycka till

Liknande trådar

Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 011
Senast: NotlikeI
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 513
Senast: Liten
·
Träning Hej! Jag är en vuxen nybörjare som ridit ca ett år. Det mesta går rätt bra men känner att jag missat en del basic-grejer och något som...
Svar
12
· Visningar
3 364
Hästvård Här kommer jag igen med mina harhastrådar. :D Jag har läst på flera ställen att hovslagare tar hänsyn till om en häst har harhas vid...
2
Svar
20
· Visningar
5 095
Senast: Kookaburra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025