Skoning av riktigt rädd häst *långt*

Sv: Skoning av riktigt rädd häst *långt*

Håller med i vareviga stavelse, det var så vår ålderman reagerade när han skulle skos. Efter kontroll upptäckte vad som felades och efter det var problemen som bortblåsta.

Hästen är frisk o kry och har inte ont, det är kollat :)
 
Sv: Skoning av riktigt rädd häst *långt*

Det måste väl finnas folk som jobbar som problemlösare även där du bor?

Tyvärr är det fel läge för både mig och de jag känner i branchen. Men någon i din omgivning kanske kan rekommendera någon?

Jag gjorde en miss då jag var ung och just fått min ponny. Jag lät en väldigt känd hovis sko min då jag inte var med. Han skulle ju vara så fantastisk, på besök hemma i Sverige från USA, mkt känd. Det lät fint i mina unga öron. Och jag lät stallägaren vara med iom att jag gick i skolan.

Ngt måste hänt då. För gången efter var ponnyn rent livsfarlig att sko. Och den hovslagaren fick ge upp utan att få röra hästens hovar ordentligt ens.
Jag bytte till en man jag visste hade ett extremt tålamod och var lugn och godmodig. Jag var ju så ung och okunnig då att jag inte riktigt vet eller minns vad han gjorde. Men efter ett bra tag m honom som hovis funkade ponnyn fint igen.

Jag har själv jobbat med och vet att min tränare jobbat med hästar som panikat totalt vid skoning/verkning. Och det har gått att få bort. Men man ska veta att det kan bli farligt även om man vet vad man gör. Och det vet inte alla hovslagare. För de är inte utbildade problemlösare, de är utbildade i hästens hovvård, även om vissa av dem verkligen är hästkarlar och inte bara hovisar.
Dessutom har de flesta varken tid eller lust. De kan få lättare hästar och få pengar på ett sätt som går snabbare och är ofarligt. De får ju inte gå sönder i kroppen om de ska jobba.

Leta en problemlösare och sedera tills problemet är mer hanterbart skulle jag säga..

Triggar den på vissa bilar hade jag försökt utsätta den för dem i lagom dos och försökt betinga dem positiva ist. Samma med övrigt den triggar på.
Ibland kan det vara bra att låta dem få trigga igång och själva hitta ur ångesten då den naturligt klingar av. Och då belöna på mest effektiva sätt. Så de får ur sig den energi de byggt upp vid första triggandet. Det brukar ge ett långvarigare och mer äkta lugn inför saker i framtiden. Att försöka undvika allt och hålla nere energin i hästen om den är felaktig vidmakthåller ofta problemet. Det som är nackdelen med den metoden är att det kräver att man kan sin sak och kan göra det på ett säkert sätt. Och att matten klarar av att se hästen trigga ett tag. Efteråt brukar folk vara glada att de gjort det. Men just innan det når sin kulmen och trappar av kan en del tycka det är jobbigt om de inte sett det förr nog mkt.

Det går oftast att släcka ut de triggers som skapar panik i hästarna. Men det är ett jobb som kräver tid och timeing. Så kontakta ett proffs på problemlösning iom att det är ett så allvarligt trauma! Ta någon som har lååång erfarenhet och sett sånt här förr. Det borgar för att de ska kunna läsa hästen rätt och då hantera den rätt. De har en plan iom att de sett det förr, testat olika saker och lärt sig vad som funkar på olika hästar.

Tusen tack för ditt svar :) Ibland känns det så hopplöst att det inte blir bättre, men det kanske finns hopp! Det svåra är att hitta den där hovslagaren som vågar ta sig an det här och som vill kämpa för att lösa det. Ska se vad jag har för problemlösare här omkring. Monty Roberts eller Tobbe hade varit guld värda :)
 
Sv: Skoning av riktigt rädd häst *långt*

Skulle det kännas främmande att kanske ta ett steg ifrån detta moment helt, låta hästen enbart bli verkad (korrekt hovvård) och använda boot´s till hästen vid ridning som kräver skydd av hov. Finns hur bra produkter som helst! Det skall och behöver inte vara ett problem med hovvård, men förstår att ni har det jobbigt? Det finns alternativ.
 
Sv: Skoning av riktigt rädd häst *långt*

Han är rädd, panikslagen :( Så det är inte direkt hovvårdsrelaterat enbart. Det är ju en form av beteende.

Ok, jag förstår...låter jobbigt. Jag tänker att hästen uppvisar detta beteende, och gör det pga att den är van vad som kommer till följd utav situationen. Jag tänker lite i den banan...
 
Sv: Skoning av riktigt rädd häst *långt*

Skulle det kännas främmande att kanske ta ett steg ifrån detta moment helt, låta hästen enbart bli verkad (korrekt hovvård) och använda boot´s till hästen vid ridning som kräver skydd av hov. Finns hur bra produkter som helst! Det skall och behöver inte vara ett problem med hovvård, men förstår att ni har det jobbigt? Det finns alternativ.

Det är helt uteslutet. En häst som tränas och tävlas, dessutom i hoppning, ska inte gå utan skor.
 
Sv: Skoning av riktigt rädd häst *långt*

Det är helt uteslutet. En häst som tränas och tävlas, dessutom i hoppning, ska inte gå utan skor.

Jag vet att många är av den åsikten, men det är även det enda det är: en åsikt. För hästens del går det utmärkt att leva ett liv med hovarna intakta som de är konstruerade, dvs. utan järnbeslag. De ha sin funktion, oavsett vad hästen används till. Men önskar er lycka till. :)
 

Liknande trådar

Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 529
Hästhantering Nu behöver jag hjälp igen av alla kloka hästmänniskor som finns där ute! Jag har en fyraåring som har varit skodd i ett år. Och träffat...
Svar
13
· Visningar
2 160
Senast: Boj
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 258
Senast: Karminnie
·
Hästvård Suck och stön. Hur ska jag bäst lösa denna situation? Har ett halvblodssto som med jämna mellanrum trampar av sig skor. Kan hända...
Svar
5
· Visningar
2 629
Senast: MonteRose
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp