Skoning av riktigt rädd häst *långt*

Iddefixen

Trådstartare
Är helt rådlös och behöver verkligen tips.

Har en häst som är trasslig att sko. Från början när jag köpte denna häst var det inga problem med skoningen, han var kanske lite spänd men det hände inget. Sedan helt plötsligt en dag for han i luften när hovis höll på med en framhov. Han fick panik och slet sig och lyckades sparka hovslagaren illa. Jag var inte med så jag vet inte hundra vad som hände, men jag har mycket stort förtroende för hovslagaren och jag vet att hon inte gjort något felaktigt.

Här börjar problemen - det är två år sedan. Efter detta har han blivit värre och värre att sko. Han är livrädd och skakar som ett asplöv. Och han exploderar för minsta sak. Det kan räcka med att hovis tar ett litet steg snett. Han är så pass skakis att han blir nervös när han ser en hovslagare eller bilen/bussen. Problemet består trots byte av hovis.

Jag ger honom lugnande, och visst fungerar det. Men det löser inte grundproblemet.

Vad kan man göra för att lösa sådant här? :confused:
 
Sv: Skoning av riktigt rädd häst *långt*

Hur är hästen när du själv bankar på hovarna?

Min ponny fick vi droga ner rejält i början när jag fick henne för att hon inte skulle skada sig själv och oss människor när hon skulle skos. Då hade vi vet hemma som fick ge lugnande för pleg fungerade inte.

Mellan gångerna fick vi öva och träna henne att det inte var farligt och tillslut gick det bra att stå och mata henne under skoningen. Nu står hon och sover när hon skos:)
 
Sv: Skoning av riktigt rädd häst *långt*

Han är snäll när jag broddar, kratsar hovar och fixar. Men jag vet inte om jag skulle våga slå på ex en tappsko (även om jag kan).

Rädslan har stegrats knepigt nog. Efter incidenten kunde jag mata honom och det fungerade. Sedan blev det värre efter en liten mindre incident och nu måste han drogas :eek:

Gillar hur ni gjort. Och det kanske kan fungera :)
 
Sv: Skoning av riktigt rädd häst *långt*

Men börja då lite försiktigt att banka lite med hovkratsen på skon när du kratsar hovarna och sen kan man bli mer "våldsam" efter att hästen accepterar mer och mer. Men det gäller att ta tålamod och göra det varje dag och berömma mycket när dom står still :)
 
Sv: Skoning av riktigt rädd häst *långt*

Har du kollat om hästen har ett fysiskt problem? En hovslagare håller på ett visst sätt, en viss tid och har hästen ont någonstans kopplas ju det till hovslagaren.

Jag själv har haft en häst som behövde drogas, hon kollades upp och med lite historik och kloka veterinärer (hade 3 st som jobbade med henne) konstaterades att hästen fortfarande hade ett smärtminne från en mycket allvarlig skada 5 år tidigare. Fick ett särskilt strechningsprogram att börja med, sen träning uppsuttet där hon var tvungen att ta ut steget med det ben hon själv var rädd om och med tid blev hästen bättre att sko.
 
Sv: Skoning av riktigt rädd häst *långt*

Jag tror det har fysiskt bakgrund. Hästen upplever smärta eller obehag vid skoning. Utifrån beskrivningen kom det på snabbt också, med tanke på händelseförloppet.

Hade bokat tid hos en noggrann veterinär och berättat vad som hänt.
 
Sv: Skoning av riktigt rädd häst *långt*

Hovslagen åker inte mycket så att hen passerar ditt stall ofta så hen kunde stanna till och bara kravlöst klappa lite på din häst och om den är mottaglig för mat utfodrar den lite i rent terapisyfte. Så lyckades vi lösa det på min som också får problem med hovis. Hon klarade det i och för sig så länge jag var med även innan, men inte om hovis var själv eller om han hade hjälp av någon annan. Nackdelen jag ser är att det är att det är en "personbunden" lösning så det gör att det fungerar med denna hovis men inte kanske fortfarande inte om du byter hovis.

/Camilla
 
Sv: Skoning av riktigt rädd häst *långt*

Är helt rådlös och behöver verkligen tips.

Har en häst som är trasslig att sko. Från början när jag köpte denna häst var det inga problem med skoningen, han var kanske lite spänd men det hände inget. Sedan helt plötsligt en dag for han i luften när hovis höll på med en framhov. Han fick panik och slet sig och lyckades sparka hovslagaren illa. Jag var inte med så jag vet inte hundra vad som hände, men jag har mycket stort förtroende för hovslagaren och jag vet att hon inte gjort något felaktigt.

Här börjar problemen - det är två år sedan. Efter detta har han blivit värre och värre att sko. Han är livrädd och skakar som ett asplöv. Och han exploderar för minsta sak. Det kan räcka med att hovis tar ett litet steg snett. Han är så pass skakis att han blir nervös när han ser en hovslagare eller bilen/bussen. Problemet består trots byte av hovis.

Jag ger honom lugnande, och visst fungerar det. Men det löser inte grundproblemet.

Vad kan man göra för att lösa sådant här? :confused:
Du var inte med.....

Uppenbarligen hände ngt. hästar blir inte sådär bara av.....
Vad hände efteråt?
Det är väl hur hovisen bemötte panikattacken med som har varit avgörande

Klart att hovisen gjorde ngt som triggade detta.

Jag skulle prata med denna igen o säga att nu vill jag veta!

Var det en man eller kvinna?
 
Sv: Skoning av riktigt rädd häst *långt*

Jag tror det har fysiskt bakgrund. Hästen upplever smärta eller obehag vid skoning. Utifrån beskrivningen kom det på snabbt också, med tanke på händelseförloppet.

Hade bokat tid hos en noggrann veterinär och berättat vad som hänt.

Håller med i vareviga stavelse, det var så vår ålderman reagerade när han skulle skos. Efter kontroll upptäckte vad som felades och efter det var problemen som bortblåsta.
 
Sv: Skoning av riktigt rädd häst *långt*

Hej!
Snappade upp det rubricerade problemet och passar på att delge mina tankar kring ämnet.
Att fördjupa sig lite i hovens anatomi samt i vilket syfte och vilken förmåga de olika delarna av hoven faktiskt har, och hur de påverkar hästen i helhet, rekomenderar jag varmt. Och efter det så ser man oftast med andra ögon på användandet av metallsko till hästens hov och hur den i sin tur påverkar hästen i helhet. Väldigt faschinerande faktiskt, har själv befunnit mig i liknande situation. Lycka till!
 
Sv: Skoning av riktigt rädd häst *långt*

Jag tror det har fysiskt bakgrund. Hästen upplever smärta eller obehag vid skoning. Utifrån beskrivningen kom det på snabbt också, med tanke på händelseförloppet.

Hade bokat tid hos en noggrann veterinär och berättat vad som hänt.

Även jag håller med.

Såvida inte hovis spöat upp hästen.
 
Sv: Skoning av riktigt rädd häst *långt*

Hej!
Snappade upp det rubricerade problemet och passar på att delge mina tankar kring ämnet.
Att fördjupa sig lite i hovens anatomi samt i vilket syfte och vilken förmåga de olika delarna av hoven faktiskt har, och hur de påverkar hästen i helhet, rekomenderar jag varmt. Och efter det så ser man oftast med andra ögon på användandet av metallsko till hästens hov och hur den i sin tur påverkar hästen i helhet. Väldigt faschinerande faktiskt, har själv befunnit mig i liknande situation. Lycka till!

Imponerande hur du lyckades vända den frågeställningen till barfotatalibanism!
 
Sv: Skoning av riktigt rädd häst *långt*

Vad menar du med det?
Om du menar att hon ska avliva hästen (vilket det känns som att du gör) tycker jag du är ute och seglar TOTALT! Ska man avliva alla hästar som har skadat någon? Det var det dummaste jag hört!!!!

TS: Det är inte så att när du ska lyfta hovarna tänker du: "Undra vad som ska hända idag" och då känner hästen din oro även om det från din sida är omedvetet och då blir hästen i sin tur orolig. Mitt första tips hur löjligt det än låter är att sjunga :D
 
Sv: Skoning av riktigt rädd häst *långt*

Är helt rådlös och behöver verkligen tips.

Har en häst som är trasslig att sko. Från början när jag köpte denna häst var det inga problem med skoningen, han var kanske lite spänd men det hände inget. Sedan helt plötsligt en dag for han i luften när hovis höll på med en framhov. Han fick panik och slet sig och lyckades sparka hovslagaren illa. Jag var inte med så jag vet inte hundra vad som hände, men jag har mycket stort förtroende för hovslagaren och jag vet att hon inte gjort något felaktigt.

Här börjar problemen - det är två år sedan. Efter detta har han blivit värre och värre att sko. Han är livrädd och skakar som ett asplöv. Och han exploderar för minsta sak. Det kan räcka med att hovis tar ett litet steg snett. Han är så pass skakis att han blir nervös när han ser en hovslagare eller bilen/bussen. Problemet består trots byte av hovis.

Jag ger honom lugnande, och visst fungerar det. Men det löser inte grundproblemet.
Vad kan man göra för att lösa sådant här? :confused:

En trama skada häst som kan bli ett risk för sin omgivning!
Hästen måste sederas av en vetrenär innan hovslagern kan göra sitt jobb!
Vad du ska göra är ta ett allvarlig prat med din vetrenär och hovslager, för här finns ingen som kan hjälpa dig.
 
Sv: Skoning av riktigt rädd häst *långt*

En trama skada häst som kan bli ett risk för sin omgivning!
Hästen måste sederas av en vetrenär innan hovslagern kan göra sitt jobb!
Vad du ska göra är ta ett allvarlig prat med din vetrenär och hovslager, för här finns ingen som kan hjälpa dig.

Men herregud, det här handlar om en häst som upplever skoning obehagligt och inte om en livsfarlig häst!
Om man skulle avliva varje trauma häst som råkat göra någon illa skulle många behöva sövas in.



TS -Jag har faktiskt ett fall med min hovslagare som säger att det verkligen går att lösa. Jag fick tips om honom efter att min förra hovslagare hamna i trubbel med min då 2 åriga hingst. Det var under en frekvens när han hoppade till för en traktor som hovslagaren vräkte in en klubba riktigt hårt i hans mage så han fik en svullnad efter, han blev då ännu mer rädd och hovslagaren hamnade under honom och blev trampad. Jag skickade iväg denna gubbe med ordentligt fart och har aldrig sett han sen dess. Efter det blev min ordentligt svår skodd..

Men som sagt hittade jag denna karl som berättade att han ville bli hovslagare för att just ta hand om komplicerade fall. Han brydde sig inte om tid, utan tog det lugnt och försiktigt och nu efter 5 år ihop skor han min utan problem på 50 minuter runt om.

Har hört riktigt hemska fall som han tagit vid, men så länge han blir förvarnad åker han dit och pysslar med hästen och sen sakta fixar fötterna mellan borstning och pyssel. Skapar ett förtroende.. Och det är därför han vill jobba med detta, och jag är jätte imponerad.

Så mitt tips, även fast det säkert är jätte svårt, är att försöka hitta någon som kan tänka sig ta sig an sånt här problem..
Dem finns, fast de är svåra att hitta.
 
Senast ändrad:
Sv: Skoning av riktigt rädd häst *långt*

Ber om ursäkt om jag missförstått, men jag tolkar frågan som hov/hovvårdsrelaterad.
 
Sv: Skoning av riktigt rädd häst *långt*

Det måste väl finnas folk som jobbar som problemlösare även där du bor?

Tyvärr är det fel läge för både mig och de jag känner i branchen. Men någon i din omgivning kanske kan rekommendera någon?

Jag gjorde en miss då jag var ung och just fått min ponny. Jag lät en väldigt känd hovis sko min då jag inte var med. Han skulle ju vara så fantastisk, på besök hemma i Sverige från USA, mkt känd. Det lät fint i mina unga öron. Och jag lät stallägaren vara med iom att jag gick i skolan.

Ngt måste hänt då. För gången efter var ponnyn rent livsfarlig att sko. Och den hovslagaren fick ge upp utan att få röra hästens hovar ordentligt ens.
Jag bytte till en man jag visste hade ett extremt tålamod och var lugn och godmodig. Jag var ju så ung och okunnig då att jag inte riktigt vet eller minns vad han gjorde. Men efter ett bra tag m honom som hovis funkade ponnyn fint igen.

Jag har själv jobbat med och vet att min tränare jobbat med hästar som panikat totalt vid skoning/verkning. Och det har gått att få bort. Men man ska veta att det kan bli farligt även om man vet vad man gör. Och det vet inte alla hovslagare. För de är inte utbildade problemlösare, de är utbildade i hästens hovvård, även om vissa av dem verkligen är hästkarlar och inte bara hovisar.
Dessutom har de flesta varken tid eller lust. De kan få lättare hästar och få pengar på ett sätt som går snabbare och är ofarligt. De får ju inte gå sönder i kroppen om de ska jobba.

Leta en problemlösare och sedera tills problemet är mer hanterbart skulle jag säga..

Triggar den på vissa bilar hade jag försökt utsätta den för dem i lagom dos och försökt betinga dem positiva ist. Samma med övrigt den triggar på.
Ibland kan det vara bra att låta dem få trigga igång och själva hitta ur ångesten då den naturligt klingar av. Och då belöna på mest effektiva sätt. Så de får ur sig den energi de byggt upp vid första triggandet. Det brukar ge ett långvarigare och mer äkta lugn inför saker i framtiden. Att försöka undvika allt och hålla nere energin i hästen om den är felaktig vidmakthåller ofta problemet. Det som är nackdelen med den metoden är att det kräver att man kan sin sak och kan göra det på ett säkert sätt. Och att matten klarar av att se hästen trigga ett tag. Efteråt brukar folk vara glada att de gjort det. Men just innan det når sin kulmen och trappar av kan en del tycka det är jobbigt om de inte sett det förr nog mkt.

Det går oftast att släcka ut de triggers som skapar panik i hästarna. Men det är ett jobb som kräver tid och timeing. Så kontakta ett proffs på problemlösning iom att det är ett så allvarligt trauma! Ta någon som har lååång erfarenhet och sett sånt här förr. Det borgar för att de ska kunna läsa hästen rätt och då hantera den rätt. De har en plan iom att de sett det förr, testat olika saker och lärt sig vad som funkar på olika hästar.
 
Sv: Skoning av riktigt rädd häst *långt*

Du var inte med.....

Uppenbarligen hände ngt. hästar blir inte sådär bara av.....
Vad hände efteråt?
Det är väl hur hovisen bemötte panikattacken med som har varit avgörande

Klart att hovisen gjorde ngt som triggade detta.

Jag skulle prata med denna igen o säga att nu vill jag veta!

Var det en man eller kvinna?

Jag har frågat och inget speciellt har hänt säger hovis. Mer än att hon tog ett litet snedsteg o snubblade till.

Sedan vet jag inte riktigt vad som hände, men alla skorna kom på. Sedan dess är det här med skoning ett hopplöst moment.
 

Liknande trådar

Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 529
Hästhantering Nu behöver jag hjälp igen av alla kloka hästmänniskor som finns där ute! Jag har en fyraåring som har varit skodd i ett år. Och träffat...
Svar
13
· Visningar
2 160
Senast: Boj
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 258
Senast: Karminnie
·
Hästvård Suck och stön. Hur ska jag bäst lösa denna situation? Har ett halvblodssto som med jämna mellanrum trampar av sig skor. Kan hända...
Svar
5
· Visningar
2 629
Senast: MonteRose
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp