Skoning av gammal häst?

Huntress

Trådstartare
Tänkte be om lite råd från andra som har seniorhästar eller är bra på skoningar. Min pensionerade ponny fyller 29 år vid årsskiftet och så länge som jag har haft honom - vilket är länge - har han alltid varit skodd. Nu rids han inte längre utan går bara som hagsällskap till min yngre häst och jag har nu börjat fundera på om jag ska be hovslagaren att ta av skorna och sedan bara verka honom.

Vid vilken ålder slutade ni sko era hästar? (om ni nu har gjort det ;) )
Vid någon ålder så måste man väl nästan sluta sko dom, för jag kan tänka mig att det bara blir jobbigare och jobbigare att stå med benen böjda så länge som en skoning kräver. Han är ju fräsch i kroppen, men jag vill inte göra det jobbigare för honom än vad som krävs.

Men å andra sidan vill jag ju inte att han halkar i vinter, eftersom han är van vid fyrbroddat och snösulor runt om...

Kan man testa att ta av skorna, och sen ångra sig och be hovslagaren sko som vanligt om man märker att han inte verkar trivas? Han har bra hovkvalitet, om det har någon betydelse. :)

Några tankar? :)

Sv: Skoning av gammal häst?

Det är bara att testa. Sen kan det helt klart vara idé att ha skor på vintern ändå. Dels för att det är halt men också för att hästar kan bli ömma i fötterna av ev. knöggel i hagen.

Mina generella tankar kring skor/barfota är att klarar sig individen utan skor så är det ju optimalt, man får tänka på miljö och individ, om den klarar det och vad hovarna utsätts för.

Sen får man tänka på underlaget vintertid och för en äldre individ kan det ju vara extra besvärligt om den måste spänna sig för att den inte litar på underlaget eller inte får fäste på underlaget..eller det gäller alla och är det risk för att halka så bör den ha någon form av skor så att den kan ha brodd.

Jag skulle aldrig sluta sko vid någon ålder bara för att, behöver hästen skor så behöver den skor. Skulle den bli så ansträngd av att bli skodd skulle jag nog ta mig en funderare över ifall den verkligen var så frisk i kroppen fortfarande. Hovslagaren lär väl ta hänsyn till att det är en gammal häst och kanske lägga in fler pauser exempelvis.
Verkningsdelen är väl det som tar tid, inte att sätta dit skorna?

Att se till att en äldre häst är varm/uppvärmd i kroppen för rörlighetens skull innan skoningsdax är bra.

Men känns det rätt, så testa ..det är väl enda sättet att få svar, prata med din hovslagare om vad denne anser.

Senast ändrad:

Jag låter fortfarande sko med 29-åring. Jag har inte tänkt sluta med det heller. Han har gått hela livet med skor och visar tydligt att han blir ömfotad om han skulle råka tappa en doja.

Är det så att en häst inte orkar stå länge nog i ställning att bli skodd tycker jag det är dags att ta bort hästen. Jag har svårt att se hur den hästen kan ha lätt att lägga sig/resa sig etc. För ett flyktdjur som är skapat för konstant rörelse så är det en enorm psykisk stress att inte med lätthet kunna göra det.
Får min häst svårt att göra det tas han bort direkt.

Jag är absolut inte någon skofanatiker. Min andra häst har jag haft barfota mycket.
Men man får ta hänsyn till hur de har gått innan. En gammal individ som är van vid någonting ser jag ingen anledning till att byta ett vnnande koncept sas. Förändringen kan vara stor för en sådan.

Men man får ta hänsyn till hur de har gått innan. En gammal individ som är van vid någonting ser jag ingen anledning till att byta ett vnnande koncept sas. Förändringen kan vara stor för en sådan.

Det här kan också vara värt att tänka på :)

Större omställningar för en gammal kropp kan ju vara negativt och när det kommer till hästhållning i överlag, varför ändra ett vinnande koncept som alltid funkat om det inte är av en nödvändig anledning?

Vår föreslog hovslagaren att vi skulle prova ha barfota när han var 31. Det gick utmärkt (han skoddes av på våren). Skodd hela tiden sen han var ung.

Han fick dock skor på vintern, det är inte sjysst att låta en gammal halka omkring/känna den inte har fullt grepp tycker jag.

Han togs bort när han var 33, och hade skor på sig när han togs bort (det var på vintern). Inga som helst problem med själva skoningen, alltså att stå med upplyft ben etc.

Min är 27, snart 28. Vi skor som vanligt och det går bra än så länge. Ibland märker man av att det är lite jobbigt för henne men hovslagaren är väldigt bra på att ta det försiktigt och vi brukar ha på BoT innan skoningen för att mjuka upp lederna så mycket det går.

Personligen tror jag att många fler hästar skulle klara (+ må bättre) att gå utan järnskor än vad folk tror.
Du har en gammal häst - är den känslig? En omställning är alltid riskabel då, men du känner din häst bäst själv tror jag.
En fördel utan järnskor är att cirkulationen till benen blir lite bättre, vilket kan gynna en gamling.
Det finns numera mkt bra hovboots att ta till vid knöligt/hårt underlag, som också går att brodda vid isigt underlag. Det innebär dock lite mer jobb för den som tar hand om hästen - att ta på/av boots de perioder de ev. behövs.
Du kanske kan testa att ta av bakskorna till att börja med?
Om skoningen är jobbig för hästen kanske du kan dela upp den i två omgångar? Bak ena veckan och fram nästa?

Tänkte be om lite råd från andra som har seniorhästar eller är bra på skoningar. Min pensionerade ponny fyller 29 år vid årsskiftet och så länge som jag har haft honom - vilket är länge - har han alltid varit skodd. Nu rids han inte längre utan går bara som hagsällskap till min yngre häst och jag har nu börjat fundera på om jag ska be hovslagaren att ta av skorna och sedan bara verka honom.

Vid vilken ålder slutade ni sko era hästar? (om ni nu har gjort det ;) )
Vid någon ålder så måste man väl nästan sluta sko dom, för jag kan tänka mig att det bara blir jobbigare och jobbigare att stå med benen böjda så länge som en skoning kräver. Han är ju fräsch i kroppen, men jag vill inte göra det jobbigare för honom än vad som krävs.

Men å andra sidan vill jag ju inte att han halkar i vinter, eftersom han är van vid fyrbroddat och snösulor runt om...

Kan man testa att ta av skorna, och sen ångra sig och be hovslagaren sko som vanligt om man märker att han inte verkar trivas? Han har bra hovkvalitet, om det har någon betydelse. :)

Några tankar? :)

Som du skriver så verkar den ha bra hovkvalite så där ser jag inga problem, den utför tydligen inte längre mera arbete än att hovarna inte borde slitas mera än tillväxten så att den skulle bli stel och spänd under en långvarig tid beroende på att den blir öm i hovarna och därmed inte vill belasta sina hovar naturligt förefaller heller inte det finnas ngn risk för.

Naturligtvis är barfota alltid att föredra före skoning så länge den enskilda individen är mera bekväm barfota än skodd. Att sko äldre hästar brukar vara mera obekvämt för hovisen än hästen,, så vida man nu försöker göra skoningen så bekväm för hästens som möjligt. Problemet som du nämner är just vintern och om det blir halt,, en äldre häst som drattar i backen eller går och spänner sig på halt underlag beroende på bristande halkskydd är en ren katastrof för att inte gå ett steg längre,,, kan även vara anmälningsbart.

Mitt råd är att du väljer en årstid som är lämplig för en övergång från sko till barfota,, gärna då det är mjukt i markerna. Vintertid kanske det är bra om du forstätter ha den skodd men individuellt fullgott halkskydd eller om du har så bra markförhållanden att det inte blir halt i närmiljön.

Jag drog av skorna helt på isisen när hon var 25, är 27 nu. Har köpt ett par barfotaboots hon får ha på sig de gånger hon får agera barnponny. Hon har bra hovkvalitet (dåvarande hovslagaren svor när han böjde flera sömmar å henne) och vi hade haft henne barfota någon sommar tidigare.

Kanske du kan ha barfota på sommaren och sätta på skor om du märker att han känner sig obekväm på vintern då det är halt?

Det är värt att testa att ta av skorna. Sen kan man ju precis som du säger se till vad individen klarar, och behövs det så kan hovslagaren bara slå på skorna igen. Jag gjorde ett försök att ta av framskorna på min 25-åring (hon har alltid bara varit skodd fram), men det gick inte alls, så nu har hon dem igen.

Min erfarenhet (som visserligen inte är jättestor) är att när mina gammla hästar har blivit barfota (ej pga att de inte klarade av att skos) så har de behövt boots. Boots vid ridning, boots vid promenader på grusväg, boots vid is, boots vid frusen hage...

Och DÅ fungerar de ju bra utan skor! Men det hade aldrig gått att ha dem helt barfota även om de bara hade varit hagornament, pga halka och frusen mark har de behövt broddade boots. Inte okej att de halkar eller stapplar runt och blir ömma pga hårdfrusen ojämn mark. Inte heller okej med "tillvänjningsperiod" där de skall "härdas" att gå barfota efter att ha varit skodda hela sitt liv. Alltför många barfota hästar tassar omkring på ömma hovar och i mina ögon är det djurplågeri och absolut inte något man utsätter en gammal häst för. Är hästen inte 100% bekväm utan skor så skall den ha boots på sig.

Dessutom går det inte ens att ha barfota i snö, blir stora isklumpar under hovarna. Lika illa som det var med skor utan snösulor. Barfota lämpar sig bäst på ej frusen barmark.

Prova att ta av skorna men ha boots i beredskap, och se till att du har en variant som går att brodda! Jaq använder Cavallo Simple, på vintern har jag ett set med dubbar i.

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 145
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 400
Senast: Miingla
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 463
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 242
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka