skon har lossnat

R

Rick

hej! min häst haltar lite på höger fram ben. om man tittar på hoven så ser man att skon sitter lite löst. tror ni att det beror på det? att hon tycker det är oskönt att gå och därför stödjer lite mindre på det benet? är det lätt att bara banka tillbaks skon där den sitter löst?

Sv: skon har lossnat

Ja det är mycket möjligt att det är orsaken till att hästen haltar men det kan även vara så att din häst har trampat på något vasst. Hursomhelst går det bra att hamra tillbaks skon med en vanlig hammare, det är ingen mening att lägga ner pengar på hovslagare bara för att en är lite lös.

Slår du tillbaka sömmen där den sitter löst så måste du nita om den också, annars är det ingen som helst mening med att du varit och bankat på den.
Har du ingen nittång/järn så kan du försöka att använda ngt annat som har en lämplig form att nita sömmen på ovansidan med samtidigt som du slåt i sömmen underifrån med hammaren.

Nej jag tror inte att det beror på att skon sitter löst, snarare att hästen haltar för att den har fastnat och dragit till så att skon har blivit lös. Hästen har alltså vrickat sig.

Risken är stor att skon har blivit sned och inte ligger plant mot hoven och därför ska du inte bara slå dit den igen.

Har du tappskokompetens så ta av skon och kontrollera den, rikta den och slå på den igen. Har du inte det så ringer du hovslagaren.

Hästar är inte så känsliga att de börjar halta för att en sko sitter lite löst så antingen en vrickning eller så har något kommit emellan hov och sko.

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
752
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 096
Senast: animalasia
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 763
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 721
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar