Skolsadel??Vad är det?

F

frust_frust

Kan någon beskriva vad en skolsadel är för något? Vad är det för speciellt med den? Vad är det för "modell" på den som ex allround modell. Hur ser den ut?

Tacksam för svar :)

Hej!

Skolsadel är i princip en sadel för skolridning, alltså dressyr.

De flesta som använder uttrycket nu för tiden menar en sadel av iberisk typ (alltså spansk eller portugisisk) som är tillverkad för dressyrridning.

Så här kan en sådan skolsadel se ut:
http://www.lillhastenistav.se/school3.jpg

Till skillnad från en vanlig dressyrsadel, som är en sadel för hoppning och jakt som man modifierat för dressyr genom att ge den långa kåpor, är skolsadeln till för att ge ryttaren en djup lodrät sits redan från början. de här sadlarna ser ut nästan exakt som 1600-talets manegesadlar.

Lika klantigt skrivet som avnligt (av mig). :crazy:

Jag brukar alltid skriva skolsadel för jag orkar inte göra någon längre utläggning av det och jag retades lite med dig genom att fråga om jag inte fick lov att använda det ordet mer. :devil:

Liknande trådar

Utrustning Vad jag läst mig till så ska wobbi vara riktigt bra stövlar. Men vilken modell kan ni rekommendera? Hur är de i storlek?
Svar
15
· Visningar
1 041
Senast: ii-ssa
·
Utrustning Vad har ni för pallar? Vi har jättehästar och kikar efter en högre modell men som fortfarande är stabil och inte kostar 3000. Ikeas...
2
Svar
23
· Visningar
1 411
Senast: Time Lord
·
Utrustning Är det någon som vet innebredden på de olika modellerna för Boj och Thule? Jag är lite osäker på vad allt heter och vad de finns i för...
Svar
2
· Visningar
365
Senast: Emiro
·
Utrustning Måste köpa nya ridskor. Bruna i skinn. Hyfsat billiga. Har kollat på Horze och Hööks. Har någon erfarenhet av dessa två modeller? denna...
Svar
8
· Visningar
381
Senast: tott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rintränings- och utställningstråd
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025