A

Anna Ek

Jag är en "återvändare" till ridsporten. Red när jag var i tonåren, och har nu börjat rida på ridskolan igen. Nästa vecka ska vi ha teorilektion om skolorna, och jag gissar att vi kommer att jobba med dem under våren. Är det någon av er erfarna ryttare som kan ge mig en lätt introduktion till skolorna?:bow:

Sv: Skolorna?

Öppna: Tänk dig att du ska rida in på en volt, men istället för att svänga in rider du rakt fram. Men du behåller allstå böjningen i hästen som du har på volten. Framdelen ska gå innanför spåret och det inre frambenet trampar på ett spår, det yttre frambenet och det inre bakbenet trampar på samma spår och det yttre bakbenet trampar på ett spår. Om du kollar i en spegel ser du alltså bara tre ben. Hästen är böjd ifrån rörelseriktningen.

Sluta: Som när du slutar en volt, dvs bakdelen är innanför spåret och hästen är böjdi rörelseriktningen (åt höger när du rider i höger varv). Hästen går även här på tre spår.

Förvänd sluta: Hästen går med framdelen innanför spåret och är böjd i reörelseriktningen. Alltså som en sluta men spegelvänd :idea:

Hoppas du blev lite klokare ;) :smirk:

Tack Lully!!! Ditt svar föder fler frågor??
Hur skall man driva hästen på ett effektivt sätt? Blir det samma drivning som i volten, att hästen skall "böja" sig kring innerskänkeln, eller driver man mer framåtriktat. Mitt största problem är att jag ofta blir "stum" i handen, och detta med öppna sluta tror jag kräver en viss känslighet i samspelet mellan hand skänkel. (som allt annat när man rider!!!!!!!) A

Sedan är det aldrig för sent att börja fundera på *varför* man rider skolor! Själv hade jag väl ridit i en 10 år innan jag hörde kopplingen skolor-samling och sedan ytterligare 5 år innan jag *förstod* kopplingen skola-samling...

Att skolorna heter skolor har att göra med att man skolar bakbenen ett i sänder att bära mer vikt! Det är ju det man strävar efter när man rider - så fort man sitter upp på en häst har man ju förskjutit dess tyngpunkt framåt och enbart genom att få bakbenen att bära mer vikt kan man återställa den balansen.

Genom att rida en öppna får du det inre bakbenet att träda in under hästen och styrketräna genom att ta det mesta av vikten. Och i slutan så får det inre bakbenet "vila" för då är det det yttre bakbenets tur att styrketräna!

Så småning om när hästens bakdel har blivit riktigt stark kan man sammanföra öppnan och slutan till piaff och fortsätta det styrketränande arbetet i den.

Ang drivning - tips: Om man övar på att känna efter hur bakbenen rör sig så man vet i vilket läge bakbenet befinner sig (under hästen? på väg att lyfta? i luften? just nedsatt?) så är det lättare att bli effektiv i sin drivning! Och sedan får man fråga sig vad man vill göra med sin drivning - vill man få hästen att lyfta bakbenet ngt tidigare än vad den har tänkt sig t ex? Men det kanske är lite mkt att tänka på så här i början av sin omstart! =)

Lycka till!

Jo, en sak till: försök att inte göra för mkt! Lägg på en hjälp i taget och försök analysera effekten. Ofta sitter man och spänner sig helt i onödan i skolorna och motverkar alla sina hjälper genom att "trycka här, hålla emot där, driva där, ställa där osv" när det kanske är så enkelt att man bara behöver lägga om vikten och vrida sitt bäcken något...

Rapportera gärna om hur det går!

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
850
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 214
Senast: malumbub
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 185
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 192
Senast: Emro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?