Skolor,uppehåll, komma tillbaka i dressyren...

C

Catchie

Ja, trots min relativt höga nivå är jag fortfarande osäker på det rent teoretiska. Vilka rörelser inneftattas i samlingen "skolor"? Är det öppna sluta skänkelvikning osv, eller är det även byten mm?

Och vad exakt är det för dressyr som rids av oss alla på tex ridskolor, SM, VM osv? Är det vad som nämns som modern dressyr? Eller är det mer klassisk?

Pga mitt långa uppehåll är jag totalt nollställd med allt. Jag gissar jag kommer ihåg hjälperna vid passage och piaff, men inte alls vid byten eller piruett.

Dessutom när jag ridit de ssenaste veckorna efter 5 år utan ridning alls med barnafödande uppepå det, så märker jag att min ridning är att jämföra med "fortsättningskursen" på en ridskola för ponny. Inget illa menat mot de som är på den nivån, men jag tränade msv-svår dressyr innan jag slutade och blir helt förvirrad när jag märker att ingenting funkar längre.

Hur kommer detta sig? Är det pga min brist på ridmuskler? Är det tappad balans, bortglömda hjälper eller vad fasen har hänt??

Någon som varit med om samma sak? Vad har ni gjort åt det?

Jag har hästar att träna på, så tips mottages varmt.

Sv: Skolor,uppehåll, komma tillbaka i dressyren...

De vanligaste skolorna är "samling på tvären", dvs öppna, sluta och förvänd dito. Såvida vi pratar om skolorna ovan mark, det är sånt som farbröderna i Wien brukar roa sig med.

Dressyren som rids på de vanligaste ridskolorna/tävlingarna är klassisk, vad du menar med "modern" vet jag inte. Däremot är det väl lite "modernt" att rida på gammalt vis, typ barock och så.

Hjälper för byten på en väl utbildad häst brukar vara att föra bak ytterskänkeln i en galopp där hästen redan är bärig och balanserad. Enklast brukar vara att sätta några enkla byten först innan man ger sig på byten i språnget. Och en piruett är ju en samlad bakdelsvändning. Jag brukar utgå från en sluta, samla skritten utan att korta halsen, utan just samla och därifrån vända på bakdelen.

Varför förvirrad över att något du gjorde för fem år sedan inte känns likadant idag? Jag skulle tycka det för förvånadsvärt om det var tvärt om. Du hade tydligen hästmaterialet, då är det väl bara att sätta igång, börja med att hitta en bra tränare som kan hjälpa dig tillbaka till din gamla form.

Troligen behöver du dels lära dig hitta känslan igen så det sker på automatik (som det troligen gjorde förut eftersom du inte har "koll på det teoretiska" som du uttrycker det) och dels givetvis hitta balans och muskler.
Magmusklerna tycker jag är viktigast eftersom det är dessa man behöver för att hålla balansen. Övriga muskler är jag helst inte stark i för att man inte ska frestas att rida med tunga hjälper utan kunna slappna av i sitsen.

Rid massor är kuren! :) är du osäker på något så plugga på det teoretiska först för att som mål kunna rida på känsla.

Träna på-rid mkt, och gärna för ngn tränare då och då om du har möjlighet till det. När du har jobbat upp musklerna och hittat balansen igen, skulle jag tro att det mesta av dina kunskaper finns kvar. Just nu blir det nog lite kortslutning mellan din hjärna-kroppen skulle jag tro.

Du kommer snart att hitta tillbaka igen. Lycka till med ridningen! Kul att du tar upp den igen.:bump:

(Vore kul med uppdateringar, om hur det går för dig! För jag kan slå vad om att efter ett tag, så är du snart på väg tillbaka till din vanliga ridning igen:banana: )

Som spiralblock skrev har det nog blivit lite kortslutning i förbindelsen mellan hjärna och kropp. Du kommer säkert ihåg vissa saker i huvuet men kan inte sammankoppla det till dina rörelser och defintivt inte så många rörelser på en gång som du måste ha vart van vid sen innan.

Tänk på att inte ha för höga krav på dig nu ibörjan. Anpassa dina mål efter hur det kändes den här första gången och de nästkommande så att du märker på vilken ungefärlig nivå du ligger på.

Eftersom att du har hästar att träna på så är det bara att öva och hitta en tränare. Du kan gärna läsa mycket också för att fräscha upp det teoretiska minnet, det kan aldrig skada. Och upprepning är alltid nyttigt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 331
Senast: shia
·
Hästmänniskan Hej! Jag behöver lite råd,förslag och även skriva av mig lite. så den som orkar läsa allt är guld värd :bow: På skolan har vi så...
2
Svar
30
· Visningar
3 316
Senast: Gotthard
·
C
Dressyr Jag har ett sto som är 18 år i år, hon är välutbildad inom både dressyr och hoppning och är i väldigt fin form, det märks och syns...
Svar
4
· Visningar
1 465
Senast: coce91
·
Träning Hej! Jag har efter flera år på ridskola, samt egen ponny, fortfarande vissa problem i min ridning. Rider dressyr & hoppspecial (den...
Svar
6
· Visningar
1 569
Senast: Sar24BB66
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka