Sköljd betfor till häst med lösmage

shlubberdubb

Trådstartare
Har en häst som inte tål betfor. Läst här flera som gjort så att de sköljer ur allt sockervatten ur betforn. Har testat detta i snart en vecka. Sil hänger i lilla hon i diskbänken i sadelkammaren och betforn sköljs. Hästen har tålt betforen och blivit snäppet bättre i magen, t.o.m.

Min vallack som blir skogstokig att rida på betfor verkar också klara att få sköljd betfor. Gör samma på de som skall ner i vikt så de får mer fibrer och något att blanda mineralerna i. Den som jag inte sköljer åt är unghästen som gärna får sätta i sig all den energin.

Är faktiskt ganska förvånad.

Sv: Sköljd betfor till häst med lösmage

På min valack hjälper det inte att skölja bort melassen fråm betfiberna. Han blir skogstokig ändå. Än om det bara var 2dl (torrvolym) så var det bara att ge upp.

Men det var ju intressant att veta att det fungerar på din häst.
// Linda

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 766
K
Foder & Strö En vän till mig har skaffat en hingst, 22 år gammal ca 155 cm hög av halvblodstyp. Han kom till stallet för två veckor sen, mager och...
2
Svar
22
· Visningar
9 247
Senast: Jate Volim
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Textilåtervinning
  • Höstföräldrar 2023