Sköldkörtelrubbning

M

misshappydog

Hur var dem första symtomen , hur mådde eran hund fram tills Levaxinet började fungera bra , blev er hund helt återställd , har ni kunnat vara lika aktiva som tidigare ? ? :laugh:

Sv: Sköldkörtelrubbning

Kippo blev taskig i pälsen, minskad aptit, tror pappa kunde se skillnaden i träningen. Nu har Kippo haft det sen han var 2-3 år och nu är han 11 år och äter 150 mg 8 tabletter/dag. Han har varit lika aktiv hela tiden. Nu har Kippo Hypotyreos (Låg ämnesomsättning).

ok tack för att du delar med dig:)

Levaxin (eller Forthyrone som man föredrar till hund) är en så kallad substitutionsterapi - dvs det är sköldkörtelhormon i tablettform som ersätter det hunden själv inte kan tillverka. Så länge man ger tabletterna är hunden alltså "frisk" och fungerar normalt, förutsatt att rätt dos ges, men om man slutar medicinera är man tillbaka på ruta 1. Hunden blir inte kvitt sin hypotyreos. En medicinerad hypotyreos-hund kan vara precis lika aktiv som vilken annan hund som helst.

Från det att medicin sätts in ser man en ganska snabb förbättring ifråga om ork och törst. Vad gäller hud och päls tar det en stund innan förbättring ses och ibland ses tom en försämring i början av behandlingen (beror på att all död päls ska bytas, det kan bli en massiv fällning med tråkigt utseende till följd under en period).

:)ok , ingen som har upplevt andra symtom förutom , päls , hud , vikt ..ex diarre ell andra symtom ?

Jycken var 10 år när han började äta medicin. Han fick aldrig tillbaka samma päls som han hade tidigare, däremot blev den mycket bättre än när den var som sämst.

Symptomen för hundar med hypotyreos, i "vanlighetsordning":

övervikt
trötthet
hyperkeratos /förtjockad hud)
alopeci - kala hudområden, i de allra flesta fall symmetriskt
seborré - mjäll
tunnhårig
öroninflammationer
myxödem - vätskeansamling i ansiktet som ger ett ledset intryck
slutar löpa
arbetsintolerans
hyperpigmenterin - mörkfärgning av hud

Diarré brukar inte omnämnas vid en nedsatt sköldkörtelfunktion utan förknippas snarare med en överkativitet i sköldkörteln.

Vilka symptom har din hund och varför funderar du i dessa banor?

Min 2 åriga Boxer hane har nu snart i 1 års tid hafft svårt att hålla vikten och har i perioder hafft diarre . Nu i Okt 2010 fick vetrinären ta full blod status på honom då jag upplevt att han blivit sämre , extremt trött i perioder och ingen vikt upp gång trotts stort foder intag ( gluten fritt bra högenergi foder) han fick senare även en allmänpåverkan , griningare , vinglig . Blodstatus visar på höga Borrelia värden och lågt T4 värde , antibiotika i 6 v sattes in även Levaxin , som nu ligger på bra nivå , fortfarande Borrelia men mkt lägre värde . Är fundersam om diarre , vikten , hans trötthet efter arbete beror på sköldkörtel rubbningen eller Borrelian ..vill höra andras erfarenheter o symtom :laugh:

Det är inga typiska symptom för en sköldkörtelrubbning. I samband med infektioner är det mycket vanligt med låga T4-värden, det behöver inte ens betyda att hunden har hypotyreos.

Att hundens "borreliavärden" ligger lägre nu än tidigare är helt normalt, man mäter antikroppshalten i blodet och den ligger kvar under lång tid. Att den sjunker innebär att hunden bekämpat infektionen, men eller utan antibiotika.

Är hundens symptom borta nu?

Vetrinären menar att han har sköldkörtelrubbning då hans värden T4 och TSH har stigit till bra nivå efter några gångers höjning av Levaxin , nu ligger den på bra nivå . Borrelian skönk inte förs efter 3 e blodprovstagningen , nu i slutet på Januari hade den sjunkit , åt antibiotika hela november - mitten på december . Han har fortfarande symtom , mager , trött i perioder , diarre i perioder ..avföringen är docj bättre än tidigare . Alla andra prover är tagna med bra värden , magen , njurar , hjärta , bukspott är uljtraljudat OK.

Senast ändrad av en moderator:

Vår hund blev hyper! Superstressad, vankade runt runt runt, kunde svarva runt huset i timmar. låg och skakade och gnydde, försökte bajsa, men det kom inget. Ultraljud och röntgen visade inget. Åt knappt de perioder hon var dålig. Fick magsår en sväng.
honn var dålig i två över två år innan hon fick en korrekt diagnos, symptomen kom och gick i perioder... När hon väl fick medicin blev hon snabbt bättre!

Tack , då visar sköldkörtelrubbning mkt andra symtom med , inte bara det " klassiska" överviktig, tjock mjällig hud med trötthet ..är detta jag har hafft lite i mina tankar , att den långvariga magproblemen beror på sköldkörteln :laugh: Min hund har dock alldrig varit stressad , gått bra att träna mm men i perioder varit xtremt trött efter dem passen .

Jag tror att det kan uttrycka sig hur som helst!

Vår hund undersöktes på Ultuna, Albano och av flera ensamstående vetrinärer och INGEN ens nämnde hormon rubbning...
Vi var inne för sista gången (vi hade betämmt att vi skulle ta bort henne om man inte hittade felet) och då sa jag att vi hade en max gräns på 5000kr, och ja sa åt dom att testa allt upp till den gränsen. Jag hade en kompis som var vetrinärstudent med mig, och när vetrinären frågade om dom skulle ta det och det testet tittade jag på min vän med frågande ögon och hon sa- kör på! ta allt, sa hon.
Efter ett par dagar fick vi svaret; hennes värden var så dåliga att dom var osäkra på om det skulle gå att medicinera henne... Men vi satsade och idag mår hon oftast bra, men hon är väldigt instabil och vi anpassar medicinerna till hur hon mår. Vissa perioder behöver hon bara en tablett om dagen och ibland en morgon och kväll....

Liknande trådar

Hundhälsa Flertal hanhundar är just nu helt tokiga i min tik. Det ska luktas och slickas om dom får möjlighet, det bryts av oss ägare och så tog...
Svar
4
· Visningar
422
Senast: Wenniz
·
Hundhälsa Min lilla hund på 5 kg skulle behöva ett hög energi foder, dock hittar jag bara sånt för stora hundar, och han har svårt att tugga dem...
Svar
10
· Visningar
629
Senast: Milosari
·
Hundhälsa Jag flyttade tillbaka från Storbritannien till Sverige i Oktober i år, och tog då med mig mina två hundar: 1 okastrerad hane, border...
Svar
5
· Visningar
1 120
Hundhälsa Hej! Behöver lite input från er kloka människor med mycket hunderfarenhet. Min hund på 4 år har börjat halta 2-3 steg när han reser...
Svar
12
· Visningar
1 156
Senast: WildWilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Leksak som belöning
  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 30