Skola om häst till western?

linnlarssonn

Trådstartare
Jag har ett superfrächt 20 årigt varmblodssto som ja har haft i 4.5 år utan några större framgångar inom den engelska ridningen då vi har mest hållit till i skogen. Jag har förut haft tanken på att vi kanske skulle byta inriktning till western då det är lite åt det hållet mitt tänk inom ridningen finns men jag har aldrig tagit tag i saken ;)

Iallafall vi är båda gröna men hon är extremt känslig för hjälperna och lyssnar exemplariskt för vikthjälperna och verkar trivas med lite längre tygel då hennes normalhöjd på huvudet är väldigt låg och avslappnad. Såå vart tycker ni man kan börja? Jag har väldigt låga ambitioner och kommer mest rida runt i skogen och lite på bana :D kan även tillägga att hon är väldigt väluppfostrad och vänlig på marken men extremt svårlastad vilket det inom det närmsta gör det svårt för oss att åka iväg å träna någonstans :(

Sv: Skola om häst till western?

Nu är kanske detta inte det bästa tipset med tanke på din hästs ras och gångarter men youtuba Hunter under saddle, HUS, Hunt Seat Equitation så får du upp en gren inom western som INTE kräver westernutrustning utan allround/hoppsadel.

Mitt tips är att skola om först, sadla om sedan! Man behöver lägga sina pengar på en bra tränare.

Sen är det ju tyvärr så att du behöver en tränare om du ska skola om er till western och då är det ju även bra om du har en liten susning om vilken gren inom western du vill hålla på med/börja med.

Du är välkommen in i Newbietråden ;)

Det såg riktigt intressant ut när jag sökte runt lite på youtube! Kanske får försöka experimentera lite redan ikväll och försöka mig på något liknande ;) sen vill jag gärna testa och rida i en westersadel på henne då det är endel rörelse i henne så i en vanlig sadel hoppar jag mest runt och hittar ingen bra sits och inte heller då någon bra ridning men man måste ju börja någonstans! :D

+ 1 på cahs svar!

Mitt tips är att om hon är svår att sitta still på så blir det inte bättre av att byta till en helt annan typ av sadel än man är van vid.. Sadlarna är i regel ( undantag finns givetvis) gjorda för män och ofta oxå i karlstorlek.
Just pga det har jag tidvis haft svårt att alls rida i olika w-sadlar..
Som cahs sa, skola om först, sadla om sen! Själv nöjde jag mig länge med ett par westerntyglar när jag skolade om.

Du kan ju alltid vända dig till någon av westernklubbarna i din närhet (är ju tätt mellan dom där ;) )
Finns säkert någon som kan hjälpa dig igång!

Du kan ju alltid vända dig till någon av westernklubbarna i din närhet (är ju tätt mellan dom där ;) )
Finns säkert någon som kan hjälpa dig igång![

ja det finns ju faktiskt några i karlstad området även om jag bara har varit på en utav dom ;) haha

Ja du har ju både SCW och CRW huserande i trakten, finns säkert fler som kan vara till hjälp;)

Åk till Ulvsby Ranch 17 augusti och titta på träningstävlingen, så får du se flera olika grenar. Fritt inträde för publiken. Arrangeras av SCW.
Ulvsby ranch ligger ca 1½ mil norr om Karlstad. Följ 63:an mot Filipstad, Ulvsby ranch ligger på höger sida vägen och jag tror att de kommer att skylta ordentligt.

till ulvsby ska jag absolut isåfall!! tack för tipset! jag har bara 15 min dit så det är perfekt :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 499
Senast: tuaphua
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 734
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 779
Senast: Nepenthe
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 718
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Kallbad
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Ratsit