Skola om ett 11-årigt halvblod till western??

M

Monsanta

Hej! Jag är en tjej med ambitioner att i framtiden träna och tävla i westernridning. Jag har sedan en tid tillbaka ridit på en westernridskola (innan dess har jag ridit engelskt i många år och tävlat både i dressyr och hoppning) och har varit ute och kollat på tävlingar och är helt fast! För tillfället har jag inga resurser att köpa en egen häst då jag studerar. Däremot är jag fodervärd till ett halvblodssto på 11 år. Denna häst har mest ridits i skogen och har ingen vidare utbildning. Hon har fått ett föl tidigare och väntar til våren sitt andra. Tror ni att jag med god hjälp från tränare och westernbedridna kompisar skulle kunna rida till denna häst och med tiden kunna delta i några D-tävlingar? Och hur lång tid brukar man i så fall få räkna med att det tar att få en tidigare oubildad häst så pass välriden att man kan ge sig ut och tävla (pleasure, horsemanship, trail, westernridning på beg nivå)? Fördelen med hästen är att hon är liten (under 1,60) och väldigt känslig både i mun och för skänkel. Vad jag oroar mig för är att hon ändå är ganska gammal och aldrig tidigare varit i någon vidare kondition, är helt omusklad samt till våren fått två föl.

Sv: Skola om ett 11-årigt halvblod till western??

Det går säkert bra:)
Hästar är smarta och många hästar verkar tycka att westernridningen är väldigt rolig:D

11år är ingen ålder!
Visst kan du träna/tävla western med henne!

Jag håller själv på att skola om mitt halvblod, han blir 19 i sommar, och är 168cm hög, och vi kan göra det mesta såsom trail osv.
det är bara att träna på :D

jag höll på att träna i ung ett halvår innan jag började tävla. jag är av filosofin att ta tävlingen som en träning, det MÅSTE inte gå bra, man lär sig hur hästen fungerar osv. och så får man "nytt tänk" om man får prova en "svår" bana, så vet man vad man ska träna mer på tills nästa gång!

Sätt igång med träningen långsamt och lätt, en 11årig häst är ju i sin bästa ålder! kom ihåg att ha KUL!

Tack, det ger mig förhoppningar! Hade varit lönlöst att lägga ner pengar på träning och utrustning om det ändå inte kunnat leda ngn vart.

Hej!

Ta det bara lugnt med henne så du inte överanstränger henne :D

Borde inte vara några som helst problem, bättre med en häst som bara är "grundriden" och därigenom mer eller mindre ett blankt blad..

Skolade själv om min dressyrtant till western (inriktning Reining och barrelrace) när hon var tolv.. Så det går! Gäller bara att som med allt annat ta det lugnt så dom inte tjurar ihop - äldre damer gör lätt det har jag lärt mig den hårda vägen ;)

Det går säkert utmärkt! D-tävlingar är till för nybörjare så det är bara att tuta och köra!

Jag skolar/skolat om mitt travsto som nu blir 18 år...hon var 16 när vi började....så visst.
Känner en tjej som skolade om sin ponny (fd. ridskoleponny) när han var 19...idag är han 21 eller 22 och tävlas på högre nivåer..........kör på.

Lycka till :)

Liknande trådar

Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
3 023
Senast: Lycan
·
Western Förra sommaren började jag rida privatlektioner i westernridning efter flera års uppehåll från ridningen och har tidigare ridit...
Svar
4
· Visningar
4 327
Senast: Cam
·
Western Efter 20 år inom klassisk ridning har jag börjat fundera på att byta till western. En av anledningarna är en gammal nackskada som aldrig...
Svar
8
· Visningar
2 893
Senast: Em-Jay
·
Ridning Har hållit på med hästar i snart sexton år. Har alltid varit hästtjej by heart, men det här med att tävla och träna "seriöst" har aldrig...
Svar
4
· Visningar
1 719
Senast: holymary
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka