M
Monsanta
Hej! Jag är en tjej med ambitioner att i framtiden träna och tävla i westernridning. Jag har sedan en tid tillbaka ridit på en westernridskola (innan dess har jag ridit engelskt i många år och tävlat både i dressyr och hoppning) och har varit ute och kollat på tävlingar och är helt fast! För tillfället har jag inga resurser att köpa en egen häst då jag studerar. Däremot är jag fodervärd till ett halvblodssto på 11 år. Denna häst har mest ridits i skogen och har ingen vidare utbildning. Hon har fått ett föl tidigare och väntar til våren sitt andra. Tror ni att jag med god hjälp från tränare och westernbedridna kompisar skulle kunna rida till denna häst och med tiden kunna delta i några D-tävlingar? Och hur lång tid brukar man i så fall få räkna med att det tar att få en tidigare oubildad häst så pass välriden att man kan ge sig ut och tävla (pleasure, horsemanship, trail, westernridning på beg nivå)? Fördelen med hästen är att hon är liten (under 1,60) och väldigt känslig både i mun och för skänkel. Vad jag oroar mig för är att hon ändå är ganska gammal och aldrig tidigare varit i någon vidare kondition, är helt omusklad samt till våren fått två föl.