skola en shettis..

P

PyretBellaGinnielou

Nu behöver jag all hjälp och alla tips av er som är erfarna shettis ryttare. :)

Jag ska hjälpa till att skola ett 4 årig shettis sto, enligt förra ägaren är hon inriden och inkörd men inte alls skolad. Det verkar som hon bara är skogsriden.

Jag har vart där två dagar nu. Igår tog jag på sadel och träns och gick bara en promenad i skogen. Satt upp och skritta två varv på volten medan syrran ledde. Det gick bra.
Idag red jag ut i skogen medan syrran ledde, och sedan travade vi lite på gräsvolten.
Men hon har ingen alls framåt bjudning och vill inte alls trava. Jag vill inte sitta och nöta med skänklarna eller. Ute är det inga som helst problem med bjudningen, lunkar på så glatt/snällt.
Imorgon får syrran springa lite snett bakom och smacka/”klappa” på, och så får jag ha med mig ett spö ut.
Har någon nått tips hur jag kan få en snäll och lydig shetlandponny? med framåt bjudning?
Vad kan jag göra för att hon inte ska bli uttråkad? Jag vill ju att hon ska tycka det är roligt och spännande att bli riden/hanterad.
Hur gjorde du när du red in/skola din shettis? Några speciella knep, något man ska tänka extra på?

En liten fråga till, ”shettisen” är nu ca 111 cm i mkh, hur mycket till ungefär kommer hon att växa om hon är 4 år nu?

Tack på förhand ;)

Sv: skola en shettis..

Hej!
Som jag förstår det så är det bara i paddocken/ridhuset som hon inte har framåt bjudning? Jag har inte sett ponnyn som du skriver om men jag tycker inte att spö och springa-bakom-hästen metorer är något att rekomendera. När jag red in min ponny, dock inte en shettis, tog det ett tag innan hon hade framåt bjudning i paddocken. Har hon inte framåt bjudning i paddocken/manegen är hon kanske inte redo för det ännu. Jag tycker att hon ska ha nästan överdrivet bra framåtbjudning samtidigt som hon fattar grunderna innan man övar på bana. Banan ligger längre fram i utbildningen tycker jag. Inte förrens nu har jag börjat rida på bana och då har hon verkligen fattat vad det går ut på innan jag börjar rida där. Tänk på att det ska vara kul för ponnyn, inte något man ska tvinga eller skrämma fram med hjälp utav spön.

Hoppas det går bra! :)

börja med att fråga dig själv:
Vad är det jag ska lära hästen som jag inte kan göra i naturen?
Böja och ställa? TRÄD!
uppmärksam på dina hjälper? rid mkt zickzack, se till att det händer något...?
Sidvärtsövningar? det finns ängar, vägar att gå fram och tillbaka i sidled på. Gå från ett träd till ett annat i sidled?

Man behöver inte lyxprodukter som ridhus och paddock:D
När hon tycker att hon lär sig, så kommer nog bjudningen också

Tack för era svar, jag förstår vad ni menar :)
Vi bestämde idag att skippa banan ett tag..
Så idag red vi ut en sväng medan syrran gick bredvid och höll i.
klättrade lite i backar och travade lite. Det gick jättebra och hon var jättepigg.

men ett nytt problem är när man är på väg ut i skogen går man förbi en av hagarna, hon är lite kär i valacken som står där så hon vill gärna stanna..sen vägrar hon att gå framåt, och det kan ta ett tag innan man får fram henne igen..vad ska jag göra för att hon inte ska stanna där? vill ju inte ha en häst som vägrar att gå förbi en hage...

Det finns inte så mycket att göra angående hagen. När jag vet att min ponny ska stanna på ett speciellt ställe så stannar jag innan hon hinner stanna. Så när du kommer till hagen där du vet att hon ska stanna för att kolla på den andra hästen så stannar du istället. På det sättet får din shettis chans att kolla på det den vill kolla på men nu är det du som har bestämt det, inte hon själv. Jag har aldrig prövat denna metoden på någon annan häst förutom min egen men after att jag hade gjort det två gånger så gick hon förbi det. Jag brukar använda denna metoden på henne så fort hon stannar och nu släpper det på en gång :)

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 142
Senast: Anna-Bella
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 345
Senast: Juli0a
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 681
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 101
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama