Skoj/intressanta bruksföremål?

skogstomten

Trådstartare
Vad har ni får skojjiga bruksföremål hemma?
eller vad letar ni efter med ljus och lykta?

Utöver det vanliga som har, plog osv så har vi väl kanske snöplogen som är mest skoj annars är det nog lite tragiskt tomt på den fronten.

Men högst på min lilla "drömlista" står en potatissättare för häst och gärna en upptagare med.

FjordingCarlA, alltså sambon har yrat om en linryckare som drömpryl + självbindare.
Det jag däremot fått spel när han önskat är väl en maskrosuppdragare :eek:
Säkert kanske vettigt ur ogrässynpunkt, men dom lyser ju så fint...

Så vad har ni hemma att frestas med? (tänkte istället för alla trådar om selar och så ;) )

Sv: Skoj/intressanta bruksföremål?

Jag vill bygga en ridbaneharv igen. Jag hade en i skåne som var bra, inställningsbar och allt, men man kan inte ta med sig sånt i flytten.

Sen vill jag ha en inkörningssläpa man kan sitta på.

Och sen vill jag se fina närbilder på er snöpressare ead det hette?!

snigelfarmor skrev:
Jag vill bygga en ridbaneharv igen. Jag hade en i skåne som var bra, inställningsbar och allt, men man kan inte ta med sig sånt i flytten.

Hoppsan, just ja, ja men jag ska nog ut och köra med den idag så då kan jag välta upp den och fota.

Hur var ridbaneharven gjord?

harven var en mycket simpel konstruktion. Det var en traditionell piggharv som inte längre används, och så kunde man koppla på hur många man behövde, samt vända den så att man fick djupare piggar om man ville köra tyngre eller röra om mer i grytan.

Man brukar hitta såna i skogsbryn intill åkrar och alla respektabla bönder har en sån liggande i en gammal skrothög. Själv har vi ca 40 harvar ingjutna i verkstadsgolvet som armering, tyvärr.

Vi är väldigt nyfikna på er snöplog!!! Skulle du vilja ta kort på den och lägga ut eller pm:a mig?
Kul intiativ av trådskaparen!

*trådlån*
Är det någon som har en smidig lösning för att dra rundbalar? Nu går det att dra de på snön men när det blir barmark så går ju plasten
sönder på gruset?

Jag har några roliga grejer.
Dels har jag ett par (heter det så) skaklar som är jättesmå och liksom ett hål i. De är tydligen till för att plöja med get. Man satte liksom fast plogen i hålet. Jag har plogen oxå.

Sen har jag en sadel......hm, vad hette det nu igen?? En sadel som man hade för att frakta grejer på. Har för mig att det står 1819 inristat på den. Det är bara en trästomme med järnbeslag på och till och med sadelgjorden finns kvar.

Vidare har jag en gammal läder sko åt häst. Måste ha använts vid skada eller dylikt.

Ska se om jag kommer ihåg eller hinner fota....

Jättekul det här!! :) Är du intresserad av liknande kolla här:

www.nybyggarland.se

Kanske missuppfattade tråden, jag använder ju inte mina föremål, de är ju närmast till för ett museum!

Senast ändrad:

Kan man inte dra balarna på en "bricka" av trä, med stoppar framför o bakom? Eller sätta på små hjul som man kan köpa i byggvarhus, finns hjul som klarar 1 ton men inte är så stora, så rullar man upp balen på den och har ett bra stopp framme o bakom?

JOMQHRJMMMFOO.jpg

vad är detta? Har tillgång till denna, och den ser hel ut.

Xazo skrev:
Vi är väldigt nyfikna på er snöplog!!! Skulle du vilja ta kort på den och lägga ut eller pm:a mig?
Kul intiativ av trådskaparen!

*trådlån*
Är det någon som har en smidig lösning för att dra rundbalar? Nu går det att dra de på snön men när det blir barmark så går ju plasten
sönder på gruset?

Åh, det där med rundbalarna, vet en klurig en som drog hem några med häst tidigare. Tror han använde block och talja på något vis och en 4-hjulsvagn. Här är länken till han som gjorde det (tror inte att han gör så nu) http://www.ridihogakusten.nu/

Snöplogen finns nog detaljbilder på någonstans vet bara inte vart dom finns just nu :crazy:

Dels har jag ett par (heter det så) skaklar som är jättesmå och liksom ett hål i. De är tydligen till för att plöja med get. Man satte liksom fast plogen i hålet. Jag har plogen oxå.
Nej men vilken kul, verkar ju som att getter fick jobba lite förr dom med.

Sen har jag en sadel......hm, vad hette det nu igen?? En sadel som man hade för att frakta grejer på. Har för mig att det står 1819 inristat på den. Det är bara en trästomme med järnbeslag på och till och med sadelgjorden finns kvar.
En klövjesadel?! (packsadel) ger nästan rysningar med en så gammal en! Vore hur kul som helst med lite bilder på din skojiga grejjer.

Vidare har jag en gammal läder sko åt häst. Måste ha använts vid skada eller dylikt.
Alltså sätts den utan på som en "toffel" ungefär?

Kanske missuppfattade tråden, jag använder ju inte mina föremål, de är ju närmast till för ett museum
Jätte spännande det med ju! :love:
Bara kul med lite variation på trådarna, gör en ju lite munter att läsa om gammla spännande saker.:banana:

snigelfarmor skrev:

Här é lite bilder på snösladden, även om snöpressare är ett himla kul namn på grejjen. De snöpressande delarna är gjorda av 4tum 4 virke, tre bitar, varav en på diagonalen. Den här är 1,1m bred, gör man den lite smalare så går den lite lättare. Korta kedjor bultade med franskskruv i framändan, vilka kopplas med ett shackel till timmerskaklarna.

Snsladd3.jpg

Ovansida, notera "sittplankan"

Snsladd5.jpg

Undersida

Snsladd2.jpg

Kedjorna till timmerskacklarna

Är det djup snö så är det lämpligt att köra släde först, annars blir det alltförtungt för hästen. Jag kan erkänna att den nog vart lite bred, men det är superbra tungträning för våra hästar. Gamfolket säger att man måste sladda spåret minst tre gånger på raken, för att spåret skall bli hårt nog. Vi har några slädspår som vi kör då och då med sladden.

Sen kan man ju använda sladden till att sladda igen potatisfårorna man alat upp med hästen och slängt potatisar (pären) i. Jätteenkelt, var mycket enklare än att kratta igen för hand.:D

Jo grejjen du har tillgång till är en get, en bakstötting till en timmerdoning, så du behöver en bock/ framstötting å timmerskaklar för att kunna köra den. Tips för nöjesåkaren, snickra ihop ett flak till ekipaget, så får du ett fältmässigt utflycktsfordon:banana:

Den där var lite intressant!!
Skulle man kunna utveckla den där släpmojengen till att fungera som spårsläde? Det finns önskemål häromkring att jag ska dra upp skidspår åt farsan, så han slipper spåra för jämnan, men jag har inte riktigt vetat hur vi ska lösa det.
Har funderat på att sätta skidor undertill på en kälke, men om den där plattar till samtidigt, undrar om inte det blir bättre??

Argument för och emot mottages gärna!
Lotta

Fia-Lina skrev:
Den där var lite intressant!!
Skulle man kunna utveckla den där släpmojengen till att fungera som spårsläde? Det finns önskemål häromkring att jag ska dra upp skidspår åt farsan, så han slipper spåra för jämnan, men jag har inte riktigt vetat hur vi ska lösa det.
Har funderat på att sätta skidor undertill på en kälke, men om den där plattar till samtidigt, undrar om inte det blir bättre??

Argument för och emot mottages gärna!
Lotta

Spika på två träbitar med skidspårsbredd och djup på bakersta tvärplankan. De borde nog vara rundade i framkant, så att de inte går alltförtungt för hästen. Gör inte sladden alltför bred, så att din häst orkar dra upp ett längre spår.
Lycka till! å rapportera resultatet!!!:D

Ska försöka få hjälp att bygga snarast, men det kan säkert han som vill ha skidspåren stå till tjänst med :)

Rapport kommer!

Lotta

skogstomten skrev:
Snöplogen finns nog detaljbilder på någonstans vet bara inte vart dom finns just nu :crazy:
Skogstomten är lite lat och orkar inte logga ut och in nu.

Hittade bilderna på snöplogen
217677019tphAxJ_ph.jpg

217676907YWNewk_ph.jpg

Kom på något annat som vi har som är lite småkul, men som inte är testat av oss. Snöskor till häst, dels militärvarianten, men den ser så läskig ut. Sen fick herrn i huset en från Bustamon i Åre, en gjord av grangrenar basade till en ring, hopvirade med stängseltråd.
Tydligen kunde hästar som var hejjare på snöskor till och med trava med dom :eek: :eek: :eek:

Iris71 skrev:
Mäh!! Jag såg en pytteliten LOKSELE på loppiset i grannbyn, exakt kopia av en stor för hästar men på denna var lokorna max 3 dm. Säkert en getsele då :) Den var lite sunkig men kanske skulle köpit den ändå för den var klart rolig :D

När jag visade släpa-bilderna för sambon avslöjade han att han tänkt bygga nåt sånt till mig så jag (nåväl: pållen då) kan dra upp egna spår :p
Operation tjat påbörjas inom 24 h... :angel:

Förresten! sambon undrar om det inte är svårt att köra plogen, vill den inte tryckas åt sidan liksom då det bara är ett blad sådär?

Senast ändrad:

skulle vilja ha en snö plog, jobbigt för pappa o jämt starta traktorn i kylan när man har hästar som tycker det är kul o jobba.

Vi har bara harv o köra upp grusgången med och nån plöjnings makaper som jag inte vet nåt om (pappa får sköta det där) Samlar för övrigt lite på gamla slädar o selar

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka