Skoj för innekatt...

Y

Yatzie

Vad gör ni katt-ägare för att roa era innekatter? Några speciella lekar för att stimulera deras små :angel: hjärnor?

Jag har provat att gömma godis i en toapappersrulle, men det klurade han ut ganska snart :smirk:

Vore kul om ni kunde dela med er av era knep...så att kissen min kan få tänka lite.

Sv: Skoj för innekatt...

Låter honom leka med datorn :D Jaga fötter under täcket är uppskattat, i alla fall av honom. Och sniffa på ridkläderna. Han är i och för sig både inne och ute. En kompis katt älskar att apportera, och är även lätt att roa genom att man ställer sig och lagar till kött. Mat, och intressanta lukter, brukar funka för att göra leksaker intressantare ifall katten annars inte är så mycket för sånt.

de roar sig kungligt med allt som finns att tillgå, från prisrosetter till drapperier, även mig och vad jag gör ... :D
jag brukar erbjuda de papperspåsar när jag har handlat och brukar också slänga iväg tomma toapappersrullar åt dem.

Sen fick de en boll som man lägger kattgodisar i (torrisar) som det ramlar ut ur när man knuffar på den. Men de förstår inte alls vad sm är så roligt med den. ibland ramlar det dock ut lite mat och det är ´ju aldrig fel ( :p ) men mest använder de den att parera mot när de tränar anfall.

det är svårt att sysselsätta dem. De gör det bäst sjävl, man får erbjuda det lilla man kan. ber de om det så är de välkommna. Löjs kom och la sig på min axeln u, tex.

Det finns ju sådana där aktivitetsbollar att köpa, kanske en sån då?
Mina roar sig själva med leksaksmöss, papperslappar och nått som är enormt kul är buntband ihopsatta till en fyrkant. Dom var till hjälp när jag nätade in balkongen, sen behövdes dom inte utan klipptes bort. Nu är dom sveriges roligaste leksak tycker Yoga och bär runt på dom överallt. Ingen risk att hon får den i halsen eller äter upp den heller.

Kissarna hemma hos min mamma leker med hårtofsar, papperstussar, pälsmöss, gamla örhängen, kastanjer, snören, papperspåsar, kartonger och mycket mera.
Chleo är mest lekfull av de två; han uppskattar det mesta. Molly föredrar tyngre saker att slå på som tex kastanjerna då, och de får även gärna skramla.
Sedan så aktiverar de ju varandra såklart genom att leka ihop. Och så har de en hund de kan smyga på och fly när hon nafsar efter dem så de har lite spänning i tillvaron också! :D
Tror f.ö att det bästa sättet att aktivera en katt är att skaffa en kattkompis åt den(sedan finns det ju såklart katter som inte tål andra kissar) två katter kostar faktiskt inte så mycket mer än en!. :)

Senast ändrad:

För att aktivera min katt får man ta bort allt mjuk och varmt som går att ligga på och sen ta fram den hemagjorda musen som jag gjorde i slöjden av fleace den :love: han, när han inte sover alt äter ;) som är hans favvo syssla

Här hemma så går det att leka med allt... mest poppis är nog sugrör :confused: :rofl: Annars brottas de hejvilt med varandra.

Här behövs en kattkompis för kattlekar, och aktivitet som stimulerar hjärnan för att den lilla damen inte ska bli hyperaktiv och göra sönder saker.. Jag jobba med inlärning av olika saker. Det är lite svårt med den av katterna som est behöver det, för hon är så otålig och tycker att hon ska lära matte tricksen istället. Jag tänkte skaffa en klicker och se om det blir mer "lagom" som belöning, godiset tappar de ju fokus totalt av.

Min gammelkatt är inte så intresserad av leksaker längre, men brukar gå loss regält på vardagsrumsmattan en gång varje kväll. Det blir en hård kamp tills en av dem vinner :p

När hon redan är uppspelt kan hon leka med allt, ridspö (dressyrmodell med "tofs" längst ut), papperstussar, sin gamla söndertuggade råtta m.m.

De roar varandra ganska bra, för att få stora katten mentalt trött så ska man endaså låta honom vara ute i mer än tio timmar eller låta honom vara inne ett par dygn med lilla kattan, hon kan sparka liv i en påse med pellets.
Annars duger deras miljoner bollar, råttor och möss, toarullar jag slänger ned på golvet som de slaktar, klösmöblerna, mina händer och fötter *aj :crazy: * eller trickträning, som jag slarvat med i över ett halvår nu.
Men min stora katt kan iallafall sitt, ligg, skall och apport -mellankatten kan sitt och lilla katten kan ingenting :D

Oh...tack alla för tipsen.

Självklart har kissen redan ett antal leksaker av diverse slag som han leker hejvilt med...men jag tänkte hitta på något som han får tänka lite mer för. Att träna in några trick kanske vore något...cirkuskatt!!

Siri är en väldigt stillsam kisse, så henne roar jag med att ibland ge henne bollen som man kan stoppa in godis i. Hon jobbar med den tills all godis (som f.ö är RC:s lila mat, enda som duger som godis åt fröken!) är "utrullat".

Siri har jag också klickertränat. Har man godis i handen lyfter hon på ena eller andra framtassen och kan även slicka på någon av dom. :love: :love: Hon är så duktig!!

Mis räcker det att titta på så flyger bus:devil: i henne och hon sticker iväg som ett skott! :crazy: Annars är vanliga pälsmöss och fjädervippa uppskattade leksaker. Men inte laserpenna, det är hon för smart för att gå på. :D Isåfall ska hon vara VÄLDIGT busig!

Hitta ett godis de gillar och ha tålamod.
Till exempel skall, min ena katt kan som sagt skall, varje gång han jamade började jag säja skall också godis, varje gång han sa Meeeeoo när jag sa skall fick han en godis -inte när han bara mjaoade för att tigga eller så.
Tadaa... katten har lärt sig skall.
Nu säjer han Meeeeoo när man säjer skall och visar honom godis, han har blitt lite lat på det viset, förut sa han meeeo bara för att man sa skall, utan att han såg godiset.

Hur lär man då missen att vara tyst? :D Vår tant ylar mest hela dagarna och det kan man ju stå ut med men när hon går runt och har sina konserter vid fyra på morron så kan man hålla sig för skratt.

Man biter ihop, muttrar "håll käften katt:devil: " och dagen efter kastrerar man den ;) :D
Min äldsta hane var sådär innan han kastrerades, man kunde vakna av att han satt på mattan brevid sängen och skrek, jag brukade fråga "Men vad vill du?" då tittade han bara och gick iväg och fortsatte yla :crazy: Sedan efter kastreringen vart det myycket bättre :D

Min lilla hona är ganska högljudd, eller ja.. ehm.. ja hon brukar skrika i högan sky när hon lugn som en ko ska på dass, hon knatar sakta fram skrikandes och sätter sig ibland och tittar på vägen dit, skriiiikandes.
Sedan gapar och tjuter hon tills hon ser något roligare, någon av hanarna exempelvis som kanske vill leka :)

Precis, varför måste toalettgåendet ske under så högljudda former :devil: ?? Det ska till en lång och omständig konsert för "nu ska jag på toa" Sen blir det faktiskt oftast tyst en stund och sen kommer hela arian "Jag har varit på toa och det ligger nåt äckligt där nu!"

Sen när man irriterat frågar henne vad det stora problemet är så tittar hon bara förvånat på mig och fortsätter. Fördelen är väl att jag aldrig behöver fundera var hon är och vad hon gör, det mesta sker under någon form av sång. Bara en så enkel sak som att hoppa upp till favoritplatsen måste få en egen liten aria....

Nu ber jag om ursäkt för min utsvävning i den här tråden. Så jag ska komma med mitt lilla tips, lång blompinne med snöre och papperstuss. Detta ger tillfälle för inspirerande jakt över stock och sten (läs bord och soffa) medans matte kan sitta bekvämt tillbakalutad och titta med ena ögat på tv'n. Funkar tom på min gammelkatta.

Liknande trådar

Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 400
Övr. Katt För att undvika att fullständigt kapa en annan tråd som jag känner mig skyldig till att den spårat lite, så startar jag den här tråden...
2
Svar
31
· Visningar
3 551
Senast: Asko
·
Övr. Katt I början av juli lämnade vi våra båda katter till en vän på en skärgårdsö när vi åkte på semester. När vi kom tillbaka efter tre veckor...
Svar
12
· Visningar
3 521
Senast: MJLee
·
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 396
Senast: MattiZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve