skogsturer

H

hegg

hur ofta är ni ute i skogen och bara lunkar med era hästar?
själv försöker jag så ofta jag kan,har en gammal fjordgosse som är en riktig skogsmulle

Sv: skogsturer

Jag rider i skogen i stort sett alltid nu när vi inte har ridbana.
Lunkar emellanåt men oftast roliga träningspass.
Har vörldens bästa klätterbackar, mjuka galoppstigar, med perfekt underlag och massa skogsdungar att träna serpentiner och sidvärts i.

Skogen är kul! :banana:

alldeles nyligen faktiskt...kom just in från en skritt(?) tur i skogen på det gamla avelsstoet...hon blir så glad när man tar ut en på en tur emellanåt:) fast skritt vet jag inte...:crazy: hon har ingen sådan:D småtaktande mera...men pigg och glad är hon iallfall...

aldrig...
rider såklart ut men med min medryttarhäst blir det inte mycket lunka av, han tycker inte det är kul så ridturerna blir träningspass i skogen.

Vi lunkar inte, skritt är för veklingar...Enligt pålle alltså...Man kan göra så mycket i skogen...

Korven skrev:
Vi lunkar inte, skritt är för veklingar...Enligt pålle alltså...Man kan göra så mycket i skogen...

...Som att se hur snabbt man kan galoppera under så låga grenar så möjligt...

Hästen verkar tycka att det är en sport att komma på så exotiskt trick så möljigt för att hiva av en emellanåt. :D

Vimzis skrev:
...Som att se hur snabbt man kan galoppera under så låga grenar så möjligt...

Hästen verkar tycka att det är en sport att komma på så exotiskt trick så möljigt för att hiva av en emellanåt. :D
Va..känner du min pålle?

hegg skrev:
själv försöker jag så ofta jag kan,har en gammal fjordgosse som är en riktig skogsmulle

så här års blir det mest sånt. sommartid kanske rejäl skogsrunda varannan och "banan" + liten skogsrunda varannan. BARA kunkar blir det väl sällan, kommer vi till lämplig stubbåker eller liknande blir det träna av. men nu när det är mörkt o snö kan vi mest rida skogsvägen som man kan hitta i mörkret och då blir det skritt på lång tygel.

när det är hårt i backen så rider jag alltid ut. rider då oftast i alla gångarter men ibland kan vi vara ute på långa skritt turer...

Med medryttarhästen min har det slumpat sig att vi bara har kunnat lunka den senaste tiden, då underlaget har varit så dåligt.
Men jag är dock alltid ute och rider i skogen, då det inte finns någon tillgång till paddock eller liknande.

hegg skrev:

Eh....Rider mitt sto i skogen ganska ofta, ibland står hon bara i hagen (både hon o min shettis går i lösdrift), fast när hon är i hagen står hon inte alls, hon skuttar, brallar och manar på shettisen för han ska också springa han med :D
Men iallafall, här skogsrider man mest på märren, ibland får hon race-springa ( är ju en fd. travhäst som jag oxå haft i travträning tidigare) och det tycker hon är såååååå SKOJ! ;)
Både hon och jag är inte så speciellt intresserade av att träna dressyr, hoppning och så, bara ut och rid i skogen!
Men när vi är ute i skogen skrittar hon inte bara på, men det beror på hennes dag och humör :D När hon inte vill springa, så lunkar vi bara på, när hon är på ett glatt humör så gör vi mkt saker t ex klättra uppför berget, springa lite race, galoppera och så får hon bocka om hon vill :D Här sitter man stadigt i sadeln ändå :angel:
Hon är en väldigt rolig häst att rida ut på ;)

Så här på vintern är jag ute väldigt ofta och lunkar med min häst! Speciellt när det är så träligt underlag att man inte kan göra något riktigt med dem!

Tycker det är så mysigt!

Lunkar i skogen är ungefär det enda jag och min medryttarhäst gör! :banana: J När underlaget är bättre brukar vi trava och galoppera lite, men det är också mest i lunk :p

Vi är nästan bara i skogen oavsett årstid. Hästarna tycker det är kul och man kan smyga in en massa träning utan att det blir ett nötande.
Igår tänkte jag att jag skulle motionera mig själv också, så jag tömkörde i skogen över stock och sten och i djup snö. Detta med en häst som verkligen älskar att vara off-road. Det var ju sktijobbigt!:rofl: Jag var alldeles dyngsur om ryggen när vi kom hem. Då körde jag ändå bara skritt och trav. Tölt och galopp hade jag inte haft en suck att hänga med honom!

rider alltid i skogen med min medryttarhäst, eftersom det inte finns tillgång till något annat. Men finns det något härligarre än att rida ut en solig vinterdag på fina,snöbetäckta skogsvägar? : )

Jag är i stort sätt bara ute i skogen då vi inte har paddock, men jag tränar på olika sätt där, allt ifrån lunka i skritt till att klättra i backar/avsides, träna tempoväxlingar på grusvägar mm

Så ofta det går, har inte blivit så mycket nu sen snön kom eftersom här finns inga bra vägar i skogen som man kan rida fort [tölt/trav] på. Jag menar skrittar man så får man ju styltor efter 2 meter. Men när det går att rida i skogen så blir det väl en 4-5 ggr per vecka.

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 844
Senast: JohannaB
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
246
Senast: Lavinia
·
Hundträning Letar efter bra böcker om lydnad, bruks, allmän valpuppfostran.. ja lite allt möjligt. Det finns ju ett helt hav med hundböcker där...
Svar
4
· Visningar
407
Senast: farin
·
Ridning Min häst är livrädd för att rida in i vår skog, är rätt säker på att det är pga älgflugor som vi blev attackerade utav i början av...
Svar
0
· Visningar
730
Senast: Cs218
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Födda 2022