Skogskörning!

A

alisson

Vart kan man lära sig köra skogskörning?
Finns det några som har kurser i det? Var?
Finns det några bra hemsidor?

Lättast om man kan låna häst på plats så jag och hästen slipper lära oss sammtidigt. Sen säger min magkänsla att min häst inte skulle tycka det var så skoj....

Helhäftig gren! :bump: :bump:

nej med det finns väll ett tel. nr som man kan ringa eller fanns det inte? du har inte någon föreningen eller något i närheten där du bor som du kan fråga. jag själv håller på lite med skogskörning med min ardenner.

Det står nummer till en länskontakt. Får ringa den.

Vet ingen klubb eller förening som pysslar med sånnt häromkring. Skogskörning är nog ingen stor sport i stockholm....

Hör med den lokala brukshästklubben. De kan säkert hjälpa till om du är intresserad!
Vad har du för häst då? Varför tror du inte den skulle gilla att jobba i skogen?
Om du vill prova på lite hur den känns i skogen, men utan några risker, så kan du börja med att bara tömköra i skogen. Det ska gärna vara lite svår terräng. Sväng mycket runt träd och stenar, hästen ska hela tiden lyssna på dig och gå dit du begär, även om det är den knöligaste vägen. Träna även mycket halter och ryggningar. En skogshäst måste vara mycket lyhörd och även kunna stå stilla långa stunder.
När detta funkar bra kan du lägga till draglinor, svängel och t.e.x. ett bildäck. Se till att det går snabbt och lätt att koppla loss däcket om det skulle behövas. I början är det bra att inte sätta fast däcket ordentligt, utan låta en medhjälpare hålla i ett rep som är fäst i däcket och i sin tur löper genom svängeln. Släpper medhjälparen repet, så lossnar alltså däcket. När detta funkar bra och hästen inte bryr sig om att det rasslar och låter bakom och den drar bra och lyssnar på dig så är nog steget inte så långt till att istället börja dra mindre stockar. I början räcker det med en åt gången och inte för tung. Om hästen får för tunga lass tidigt kan den tappa lusten att dra.

FNH har träffar hos oss men dom har tyvär inte haft så mycket skogskörning.

Jag har ett halvblod som inte har någon dragteknik. Är det tungt så står han och ser frågande ut, ska han verkligen flytta på det här??
Jag är van vid nordisar som gärna lägger sig i selen om det behövs, det gör inte min pojk....
Jag har honom främst som dressyr häst och körningen har vi aldrig tränat så intensivt. Att få till en bra dragteknik på honom kräver nog en hel del jobb och motverkar lite väl mycket det vi träanr på i dressyren. Man hinner tyvär inte allt med en häst och just nu går dressyrkörningen före.
Men om några år så hoppas jag på att kunna jobba lite i skogen med honom också.

Men så länge har inte jag lust att vänta, så tänkte försöka börja innan honom :)

Det där låter farligt! Om medhjälparen släpper repet och däcket lossnar, hamnar ju linorna och svängeln lösa vid hästens bakben - eller fattar jag fel när du beskriver det hela? Ska medhjälparen ha en lina till till själva svängeln? :banana:

Ja precis, medhjälparen, eller ännu bättre, ytterligare en person, håller i ett rep som är fäst i svängeln. Sedan när hästen har blivit van så kan man ta bort repet i svängeln och till slut även haka fast däcket i svängeln utan att ha medhjälparen som "säkerhetsutlösare". Men det är ju ändå alltid bra att ha en medhjälpare med, ifall något skulle hända.

Håller med KJM, Ring ordförande i Upplandskuskarna, hon kör mkt i skogen med sina nordsvenskar. Vi har även skogskörning som en delgren i vårt klubbmästerskap :) vår ordförande kommer hem till mig 1 ggr veckan och förut innan Pelle togs bort så drog vi en hel del timmer i skogen med honom. Han älskade det. Vill du ha telenummer så pma mig.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
357
Senast: Cactus
·
Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 265
Senast: Derivata
·
Gnägg Vad betyder Hästlivet för dig Har du eget stall eller inhyrd Hur ser rutinerna ut Är ridning/körning eller annat något du gör eller är...
Svar
0
· Visningar
350
Fordon Jag ska snart iväg på husbilssemester (nåja, festival... :angel:) och har inte varit ute med husbil på många år. Vilka nybörjarmisstag...
Svar
9
· Visningar
701
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25