Skogsdagis, ur-o-skur o dyl

Sv: Skogsdagis, ur-o-skur o dyl

De andra dagisen här har inga hemsidor och jag har ju inte varit i personlig kontakt med nagot ännu eftersom det är sa lang tid kvar ännu. Men det dagis som jag gar förbi rätt ofta verkar inte ha sa mycket utevistelse för garden är oftast tom.

Det känns som stor risk att barnen håller sig i onödan.

Det är självklart inte bra!

Men eftersom det ändå blir så korta dagar på dagis, kan ni inte kompensera med att själva gå ut på eftermiddagen då? Så kan man ju skippa utevistelsen om det regnar småspik eller är riktigt bistert?

Självklart tråkigt om det inte finns nåt mellanting, men om jag fick välja mellan att mitt barn var tvungen att vara ute och kissa i skogen oavsett minusgrader och halv storm, eller att vara inne på förmiddagen och gå ut på eftermiddagen med mig, så skulle jag nog välja det senare. Vore det ett alternativ?

Om de andra daghemmen ändå har en gård gissar jag att de ändå är ute någon gång, framförallt när det är fint väder, så helt inomhus skulle det kanske ändå inte bli på förmiddagen.

Tittade på hemsidan, och det såg ju trevligt ut. Är du säker på att de inte har toalett - de har ju en byggbarack, finns det inte toalett i anslutning till den möjligen? Har svårt att tro att 30 barn och vuxna kan göra sina behov på samma skogsplätt dagligdags utan att det blir lite ohygieniskt till slut. Sen verkar de ju inte riktigt vara ute oavbrutet i ur och skur, som jag fattade saken så börjar och avslutar de dagen i byggbaracken, och sen på vintern har de tipin också (gissningsvis för de dagar då det snöar på tvären).

Jag skulle nog avvakta tills man ser hurdant barnet är. Om barnet visar sig vara en riktig friskus som aldrig kan sitta stilla och älskar att vara ute över allt annat, då tror jag det här dagiset är helt perfekt. Om barnet däremot är en mer stillsam typ, som gillar att sitta och pyssla, och är måttligt förtjust i att vara ute i halka och kyla, då kanske ett vanligt dagis passar bättre? Även om det mest blir inomhus på ett sånt dagis, ett barn som gillar att vara inne och kunna pyssla med t ex böcker eller målning tycker nog kanske ändå att det är roligare (och så kan man ju gå ut efter dagis istället, som sagt).

Toasituationen låter totalt orimlig, det måste vara så att man varje dag a´la scouterna gräver en slags toagrop, en rejäl sådan, med sittplanka rentav, som både vuxna och barn använder. Det ska ju dit papper också, och det vore helt absurt om allt detta avfall skulle lämnas bakom nån buske! Man bör väl tvätta händerna också efteråt, inte minst om man hjälpt ett litet blöjbarn...?

Det verkar som de inte har toalett, när jag läser på hemsidan. Men min tyska är ringrostig, har inte talat någon tyska direkt sen högstadiet.
Men på hemsidan står det:

Toilett
Haben wir nicht. Wenn wir im Wald sind, wird das kleine Geschäft hinter einem Baum gemacht. Für großes Geschäft buddeln wir außerhalb des Spielbereiches einfach ein Loch und vergraben die Notdurft. Kinder, die Hilfe brauchen, begleitet ein Erwachsener.

Vilket jag tolkar som att någon toalett har dom inte och när dom är i skogen och bara behöver kissa får man göra det bakom ett träd och behöver de bajsa så är det något annat. (som jag inte klarar av att översätta)

En sån toalettlösning skulle inte vara godkänd i sverige. Det är skillnad på om en person är ute i skogen och skiter bakom ett träd jämfört med om en hel dagisgrupp gör det varje dag. Det är inte alls bra för naturen och smittorisken lär också öka. Låter väldigt snålt alternativt okunnigt och oseriös tycker jag.

Gah, jag tycker det är rejält otäckt med groparna. Om jag ens övervägde dagiset skulle jag kolla med svenska hälsovårdsmyndigheter först om det är direkt farligt eller inte.

År ut och år in och så 15 barn 3 vuxna och gropar, och barnen springer fritt och gräver med pinnar och spadar i alltihop. Och så spöregnar det en vecka och. Skulle det ens vara lagligt i Sverige? Hur djupt kan man ens gräva mitt i en skog, jag har problem nog med rosorna i trädgården.

Ok jag erkänner jag kanske är lite överspänd på området, svenska fjällen ser ju säkert ut precis sådär, men då går man ju inte i det.

(I övrigt skulle jag inte överväga i ur och skur med toaletter och allt i Sverige heller. Jag gillar lite inomhuspyssel och det är ju det som dagis är så himla duktiga på med allt material jag inte ens kan få tag i. Jag gillar vårt dagis där de små frusna barnen 1-2 springer in som små pingviner när de börjar frysa, men A får vara kvar ute 30 minuter till om han vill, för han älskar att vara ute. Samtidigt som de är utemöjlighet 8-11.30 på fm på vintrarna och ute på eftermiddagarna också på somrarna, öppen dörr för val! Och sover middag ute i vagnarna. Småbarnsgrupp. Sedan har de ju grupp och aktiviteter o sång inne såklart.)

Senast ändrad:

till alla...

Jag kanske har missförstatt hur det fungerar. Ska nog ta en promenad och kolla in omgivningarna där uppe nagon dag.

I övrigt känns det orimligt att Tyskland osm ända är ett rät tvälutvecklat land, och därtill inte direkt känt för att sakna regler och förordningar, skulle godkänna en verksamhet som är hälsovadlig, sa sannolikt finns det en lösning här som jag inte känner till.

Det låter inte kul. Hur långa dagar gick han då? Stress är ju en av sakerna vi vill undvika.

Jag tycker att det är lite fräckt om du insinuerar att jag har ett "ytligt miljötänkande". De "skiter inte rakt ut" - om någon måste bajsa gräver de en grop utan för lekområdet och täcker över det efteråt.

Jag minns inte, men 9-15 eller 9-16, för ungefär så gick han på dagis under hela sin "karriär".

Att gräva ner avföringen, och att basera en naturinriktad verksamhet på det, är ett ytligt miljötänkande. Riktiga avlopp och reningsverk vore miltals bättre. Så jag skulle inte vilja lära ut nedgrävning i skogen som något slags standard för fekaliehantering. På samma sätt skulle jag inte, om jag ville förmedla miljöansvar och miljötänkande, etablera daglig bilkörning i flera mil som en vana (inför barnen).

Min dotters Kindergarten hade "Waldwoche" två veckor varje vår och då var barnen ute i skogen 9.00-12.00 ca. Och då hade man ett utedass för barnen trots att det var relativt få timmar och bara under två veckor. Men jag kan tänka mig att barnen hellre väntade med toabesöket än gick på ett utedass.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka