Sv: Skogsdagis, ur-o-skur o dyl
Jag har inte hunnit svara förrän nu, men tack för alla svar! Nu vet jag lite mer vad jag ska observera hos grannarna när deras pojke börjar!
Det finns dagis för barn under tre år också (visserligen inte i vår by, men i grannbyn finns det) men det är väldigt dyrt och vi har mer eller mindre ställt in oss på att ha honom hemma tills han blir tre. Det är självklart vanliga dagis!
Såg nu att jag hade läst lite fel, de går in i vagnen om vädret är dåligt, men inte så dåligt att de måste stänga. Klimatet är ju lite annorlunda här också. inte så stränga vintrar som i Sverige.
Här är förskolans hemsida:
Waldstrolche
Sedan undrar jag över maten, är det alltså bara två st mellanmål de får under dagen och sedan får vänta till efter kl. 14 med lunchen? Jag antar att inte uppvärmningsmöjligheterna är det bästa och då känns det lite hårt med kall mat ute i kylan (jag antar att det är rätt svårt att servera soppa till ett gäng 2-åringar utan tillgång till barnstolar etc.
De rekommenderar att man skickar med två mellanmål för barnen brukar behöva det under förmiddagen. Det finns varmt te att dricka. Jag antar att man kan skicka med mattermos men det verkar lite stökigt. De flesta äter nog kalla mellanmål, men jag vet inte. (Det är för övrigt inte per automatik så att de får varm mat innan de går hem på vanliga dagis heller.) Alla barn är f.ö. minst tre år eftersom det inte är en småbarnsförskola. Man kan hämta mellan 13 och 14, så om man hämtar 13 kan man väl servera lunch 13.15 om man planerar lite. Som senast 14.15 (vi har 10-15 minuters gångväg till dagiset, kanske 5 minuter med bil om jag skulle komma direkt från jobbet).
Hur har de det med leksaker, trehjulingar etc.? Är det bara leka med pinnar som gäller?
Verkar också ganska tråkigt att aldrig få rita, pyssla eller bläddra i en bok. Utomhuspedagogik är bra, men det får inte bli en ursäkt att snåla in på allt annat och bara erbjuda skogen.
De pysslar, sjunger etc och har engelska och lite förskolverksamhet utöver skogslek. Men inga leksaker i den bemärkelsen. Cykla och intensivpyssel etc får de göra hemma. Man måste ju komma ihåg att de bara går halva dagar - de är i skogen 9-13.
Dessutom undrar jag vilken möjlighet barnen har att gå undan i skogen och vara för sig själva en stund. Var kan barnen vila?
Bra fråga! Jag vet inget om barn i den åldern, min son är ju så liten ännu. Sover/vilar de fortfarande innan middagen/lunchen? Om det är så så är nog detta dagiset olämpligt.
Min son gick på naturdagis under en period, men det fungerade inte särskilt bra. När han vaknade på morgonen pratade han om vad han ville göra under dagen, och han blev närmast stressad och dessutom trött på dagiset som var ute i princip hela tiden. Det gick inte att rita, sagoläsningen funkade sämre, bygga med lego/klossar/annat funkade inte osv. Att klä ut sig funkar inte heller särskilt bra.
Det låter inte kul. Hur långa dagar gick han då? Stress är ju en av sakerna vi vill undvika.
Sen låter det för mig som en verksamhet med ett mycket ytligt miljötänkande om barnen använder skogen som toalett. Jag vill inte lära barn att det är ok att skita rakt ut, för det är det inte. Det förvånar mig att det ens är lagligt med en sådan verksamhet. Det plus era tre timmars resväg per dag, låter för mig som motsatsen till något som en "sann naturmänniska", som Mino skriver, skulle välja.
Jag tycker att det är lite fräckt om du insinuerar att jag har ett "ytligt miljötänkande". De "skiter inte rakt ut" - om någon måste bajsa gräver de en grop utan för lekområdet och täcker över det efteråt. Det hoppas jag för övrigt att alla som campar eller bara blir akut bajsnödiga ute i skogen gör? Men visst, mitt fel att jag inte gick in på alla skitdetaljer.
Jag anser mig vara hyfsat miljömedveten trots att vi bor ca 2,5 mil utanför storstaden. Eftersom min arbetsplats ligger mitt i centrum kan/vill jag inte köra bil ända in utan använder en park'n'ride-parkering och byter till kommunala färdmedel. Med parkering, gångväg, byten etc plockar det ihop (åker jag kommunalt hela vägen får jag räkna med 1,5-2 timmar per sträcka). Men visst är trafiken tätare här än i Sverige (kanske inte Stockholm då) fast jag förstår inte varför inte barnen ska få vara i skogen för det?