Skogsdagis, ur-o-skur o dyl

majola

Trådstartare
Är det någon som har eller har haft sitt/sina barn på ute-/skogs-/ur-o-skur-förskola? Vill ni dela med er av era erfarenheter?

Vi flirtar med tanken på skogsdagis. Vår son är bara nio månader än så länge, och de får börja när de är tre år, så det är ju ett tag kvar, men jag vet å andra sidan inte om de har kölistor eller inte (vissa dagis måste man börja köa på redan under graviditeten!). Det är definitivt dags att börja informera sig.

Detta vet vi om dagiset hittills:
Skogsdagiset här är enbart ute - inga toaletter, inget hur (det finns en byggvagn men där är de i princip bara i nödfall. Matsäck äts ute i skogen där de har ett läger (med tak). Kissar etc gör de bakom en buske i skogen.

Det är ett föräldrakooperativ/förening, så föräldrarna turas om att ha städ- och och vatten/tevecka, samt rullande nödvikarieschema. Man kan lämna mellan 8 och 9 och hämta mellan 13 och 14. Barnen tar med sig matsäck för två mellanmål, lunch får man äta hemma. Vid extremt oväder är det stängt (vet inte hur ofta det anses vara extremt oväder, det är sånt vi måste ta reda på...)

Sv: Skogsdagis, ur-o-skur o dyl

Att de inte har toalett låter i mina öron väldigt märkligt. Det finns ju trots allt en hel del krav kring hygien. De förskolor jag har haft kontakt med inom ur och skur. Har haft lokaler att tillgå vid extremt dåligt väder och kalla temperaturer, men är i stort sett ute hela dagarna annars vid måltider och liknande. Många har stormtrivts eftersom de tycker barnen har hållt sig mer friska. Fast samtidigt så arbetar jag själv på en kommunal förskola och vi är ute större delen av dagen och har pedagogisk verksamhet ute. En dag som denna är det helt normalt att vi går ut 8,15-11.00 för att äta lunch/eventuell vila för en del barn sen är vi ute igen kl: 12.00 med de barn som är vakna och mellanmål äts ute om det är rimligt väder så det kan bli uteverksamhet till stängning dvs. 18.00.

Varför vill ni ha ert barn på en ur och skur-förskola? Är det något speciellt ni är ute efter? Jag är bara nyfiken :) Har själv funderat på att någon gång söka mig till att arbeta på en ur och skur-förskola.

Naturpedagogiken (och andra delar av pedagogiken som finns beskriven på deras hemsida), miljötänket, frisk luft och rörelse, minskat smittotryck, bra öppettider, bra priser... Det är väl några saker som vi gillar.

Naturpedagogiken (och andra delar av pedagogiken som finns beskriven på deras hemsida), miljötänket, frisk luft och rörelse, minskat smittotryck, bra öppettider, bra priser... Det är väl några saker som vi gillar.

Vi har oxå funderat på natur-dagis, och snart här ska vi iväg och hälsa på ett sådant, och även några vanliga, så vi vet lite mer innan vi söker.
Det enda jag vet om natur-dagiset här, är att de är inte "extrema" (som de beskriver det på hemsidan. De är inte ute om det är -30 och storm ungefär.
De har lokal, men den är inte stor, allt bygger på att de kan leka, äta och vila ute så mkt som möjligt. Lillan kommer börja så smått då hon är lite mer än 13 månader. Tydligen ser de helst att barnen är 2 år, då mindre barn kan bli lite orörliga i tjocka vinter-kläder. Pratade dock med chefen för området dagiset hör till, och hon sa att har de plats tar de emot mindre barn, men att man som förälder då inte kan kräva att de minsta barnen är ute exakt lika mkt som de större, men att de givetvis jobbar med att även de små ska vara ute största delen av dagen på dagis.

Nu blev det lite svammel, var ju inte någon information du efterfrågade, men tyckte det var riktigt kul att höra ngn mer som funderar kring liknande dagis som vi :) Bland de som har barn i samma ålder som jag verkar inte alls vara så intresserade som jag häromkring.

Men hur gör de med blöjbarnen då?

Jag tycker det låter märkligt, och väldigt korta dagar som bygger på att föräldrarna knappt ens jobbar halvtid.

Tyskland antar jag och där skiljer sig barnomsorg från Sverige. Tror Tyskland är mer lik Österrike och där är det inte lika "framskridet" att båda föräldrarna ( läs mamman ) jobbar heltid exempelvis.

Gissningsvis räknar man också med att från 3 år är man blöjfri, det vet jag att fler förskolor i Österrike räknar med iaf.

Precis, Tysland och Österrike verkar väldigt lika just inom barnomsorg. När barnen börjar Kindergarten (från 3år) räknar man med att det är blöjfritt. Bor man utanför storstäderna är det nästan omöjligt att hitta barnomsorg efter kl 14 (även om det långsamt blir bättre).

ts
Jag tycker det låter nästan lite för extremt på den Kindergarten du beskriver. Toaletter och möjlighet att gå in om vädret blir plötsligt dåligt eller om det händer något. Verkar krångligt att det är stängt vid extremväder. Annars tycker jag det verkar väldigt bra att vara ute mycket.

Jag skulle själv inte vilka bli placerad ute under de villkoren du beskriver och skulle därför inte heller sätta mitt barn på ett sånt dagis. Toaletter och tillgång till att vara inne vid dåligt väder skulle jag allra minst förvänta mig finnas på ett ur-och-skur-dagis.

Som Calazirya och Turbofling skriver är det lite annorlunda (minst sagt) här när det gäller barnomsorg. I vår by finns visserligen dagis som har öppet -genomgående 7-17 (15 på fredagar) med inte heller det räcker ju till heltid (vi har tre timmars resväg per dag). Jag jobbar mycket hemifrån och räknar inte med att kunna jobba heltid så länge barnet eller förhoppningsvis barnen är små. 8-14 är som jag skrev ganska bra öppettider. :D

Det där med blöjbarn har jag också funderat på. Antagligen räknar de kallt med att de är blöjfria när de börjar.

Såg på hemsidan idag att de har platser lediga läsåret 2012/2013, så då är det nog ingen brådska med att ställa sig i kö för 2014/2015!

För övrigt fick jag nyligen reda på att en granne, vars son blir tre i december också intresserar sig för dagiset. Vi har ganska lika inställning till det mesta, så hon får vara försökskanin med stora barnet. Hennes lilla är ett par månader yngre än min, så de kommer ju att komma i samma grupp/klass när de blir äldre. Vi har pratat om att hämta barnen för den andra en eftermiddag i veckan så att man får lite mer arbetstid i alla fall. Men det är ju lite tid kvar tills dess.

Skogstrollet:
Just att det inte finns några lokaler är det som stör mig lite också. De har en tipi, en lägerplats med tak och byggvagnen. Ska följa grannpojken och se hur ofta de stänger och hur barnen verkar uppleva det.

Hur gör svenska dagis med toalettbesök när de är ute i skogen? Eller är man bara på dagisgården?

Senast ändrad:

Hur gör svenska dagis med toalettbesök när de är ute i skogen? Eller är man bara på dagisgården?

Nöden har väl ingen lag, jag skulle tro att de kissar "fritt". Jag vet dock att vissa förskolor samt "ur och skurdagis" har vanliga utedass om det är ett ställe de besöker regelbundet.

Nu har väl inte ni så kallt som oss (?) men för mig att det känts otänkbart att ha ute barn under 4 år heldagar på vintern (och då är det inte vårvinter jag pratar om), de mindre rör sig helt enkelt för lite och blir lätt kalla oavsett klädkvalité. Hos oss går de ut fler gånger under dagen men kortare pass.

Sedan undrar jag över maten, är det alltså bara två st mellanmål de får under dagen och sedan får vänta till efter kl. 14 med lunchen? Jag antar att inte uppvärmningsmöjligheterna är det bästa och då känns det lite hårt med kall mat ute i kylan (jag antar att det är rätt svårt att servera soppa till ett gäng 2-åringar utan tillgång till barnstolar etc.

I din sits hade jag nog satsat på en mer "vanlig" förskola som erbjuder mycket utevistelse men har anpassade lokaler att vistas i om det är strängt väder.

Hur har de det med leksaker, trehjulingar etc.? Är det bara leka med pinnar som gäller?

Senast ändrad:

Ah förklarar ju lite om du bor i Tyskland :)

Hur man löser toalettbiten om man är i skogen (Och ja vi är i skogen en hel del i alla fall där jag arbetar). Man har ett gäng extra blöjor med sig, för det är ju blöjbarn med även i skogen. Annars får man göra behoven i skogen om det krisar sig. Fast oftast sker det inte, och jag har jobbat många ggr och varit i skogen många ggr med barngruppen.

Jag tror att man måste vara en sann naturmänniska själv och ägna sig mycket åt att campa och vandra i naturen för att tro på idén när det kommer till kritan. Vi andra skulle nog tycka synd om barnet om man skickar iväg det ut i skogen i hällande regn i 4-5 timmar. Dessutom undrar jag vilken möjlighet barnen har att gå undan i skogen och vara för sig själva en stund. Var kan barnen vila? Verkar också ganska tråkigt att aldrig få rita, pyssla eller bläddra i en bok. Utomhuspedagogik är bra, men det får inte bli en ursäkt att snåla in på allt annat och bara erbjuda skogen. De ur och skur jag känner till är inte alls så hardcore.

Min son gick på naturdagis under en period, men det fungerade inte särskilt bra. När han vaknade på morgonen pratade han om vad han ville göra under dagen, och han blev närmast stressad och dessutom trött på dagiset som var ute i princip hela tiden. Det gick inte att rita, sagoläsningen funkade sämre, bygga med lego/klossar/annat funkade inte osv. Att klä ut sig funkar inte heller särskilt bra.

Nu är ju vädret mindre barskt i Tyskland, men det är ju inte som en strand i Thailand, direkt. :p

Sen låter det för mig som en verksamhet med ett mycket ytligt miljötänkande om barnen använder skogen som toalett. Jag vill inte lära barn att det är ok att skita rakt ut, för det är det inte. Det förvånar mig att det ens är lagligt med en sådan verksamhet. Det plus era tre timmars resväg per dag, låter för mig som motsatsen till något som en "sann naturmänniska", som Mino skriver, skulle välja.

(Svenska ur och skur-dagis har ofta något slags toalettlösning, eller så sker utevistelsen väldigt nära lokalen, utan att för den skull äga rum på gården. Det finns ju ofta naturområden i närheten i Sverige. Jag känner till norska naturdagis där dag efter dag ägnas åt att gå på tur, och jag vet inte hur de gör med toalettbesök - det gäller ju både hygienaspekten och miljöaspekten.)

Det finns en uteförskola på orten där jag jobbar och de har utedass uppe vid den plats de vistas på under större delen av dagen. Det finns även en mindre lokal i närheten där de samlas morgon och kväll, och även vistas i vid riktigt dåligt väder. Där finns vanliga toaletter. Har lite svårt för att förstå hur barn och personal kan klara sig helt utan toaletter på den förskola du beskriver? Vem vill jobba så :crazy:?

Precis, Tysland och Österrike verkar väldigt lika just inom barnomsorg. När barnen börjar Kindergarten (från 3år) räknar man med att det är blöjfritt. Bor man utanför storstäderna är det nästan omöjligt att hitta barnomsorg efter kl 14 (även om det långsamt blir bättre).

ts
Jag tycker det låter nästan lite för extremt på den Kindergarten du beskriver. Toaletter och möjlighet att gå in om vädret blir plötsligt dåligt eller om det händer något. Verkar krångligt att det är stängt vid extremväder. Annars tycker jag det verkar väldigt bra att vara ute mycket.

Jag bor 2 mil söder om Nürnberg i en liten ort på 7000 invånare. Här finns det barnomsorg från det att barnen är under året och dessutom 07.00-17.00. Nu är det fortfarande vanligast att barnen börjar i Kindergarten som 3 åringar, men här finns det som sagt även en Krippe för de som är yngre. Tidigare sas det att man krävde blöjfritt för att ta emot barnen men det har luckrats upp. När mitt barn var på Kindergarten för 4 år sen så fanns det blöjbarn i hennes grupp. Men det är säkert stora skillnader mellan olika orter.

Min erfarenhet är att det är svårt (men inte omöjligt) att hitta barnomsorg på heltid. Där vi bor n, by straxt utanför storstad finns barnomsorg 7-17 för barn från 6mån. Men det är stängt alltid när skolan är stängd vilket blir ganska många veckor på ett år.

Min äldsta dotter börjar kindergarten i maj, där har dom inget skötbord så det blir krångligt med blöja. Min egen erfarenhet är mest från forum och där har jag förstått att blöja inte är så populärt i kindergarten men att det löser sig om behovet finns.

Jag har inte hunnit svara förrän nu, men tack för alla svar! Nu vet jag lite mer vad jag ska observera hos grannarna när deras pojke börjar!

Det finns dagis för barn under tre år också (visserligen inte i vår by, men i grannbyn finns det) men det är väldigt dyrt och vi har mer eller mindre ställt in oss på att ha honom hemma tills han blir tre. Det är självklart vanliga dagis!

Såg nu att jag hade läst lite fel, de går in i vagnen om vädret är dåligt, men inte så dåligt att de måste stänga. Klimatet är ju lite annorlunda här också. inte så stränga vintrar som i Sverige.

Här är förskolans hemsida: Waldstrolche

Sedan undrar jag över maten, är det alltså bara två st mellanmål de får under dagen och sedan får vänta till efter kl. 14 med lunchen? Jag antar att inte uppvärmningsmöjligheterna är det bästa och då känns det lite hårt med kall mat ute i kylan (jag antar att det är rätt svårt att servera soppa till ett gäng 2-åringar utan tillgång till barnstolar etc.
De rekommenderar att man skickar med två mellanmål för barnen brukar behöva det under förmiddagen. Det finns varmt te att dricka. Jag antar att man kan skicka med mattermos men det verkar lite stökigt. De flesta äter nog kalla mellanmål, men jag vet inte. (Det är för övrigt inte per automatik så att de får varm mat innan de går hem på vanliga dagis heller.) Alla barn är f.ö. minst tre år eftersom det inte är en småbarnsförskola. Man kan hämta mellan 13 och 14, så om man hämtar 13 kan man väl servera lunch 13.15 om man planerar lite. Som senast 14.15 (vi har 10-15 minuters gångväg till dagiset, kanske 5 minuter med bil om jag skulle komma direkt från jobbet).

Hur har de det med leksaker, trehjulingar etc.? Är det bara leka med pinnar som gäller?

Verkar också ganska tråkigt att aldrig få rita, pyssla eller bläddra i en bok. Utomhuspedagogik är bra, men det får inte bli en ursäkt att snåla in på allt annat och bara erbjuda skogen.
De pysslar, sjunger etc och har engelska och lite förskolverksamhet utöver skogslek. Men inga leksaker i den bemärkelsen. Cykla och intensivpyssel etc får de göra hemma. Man måste ju komma ihåg att de bara går halva dagar - de är i skogen 9-13.

Dessutom undrar jag vilken möjlighet barnen har att gå undan i skogen och vara för sig själva en stund. Var kan barnen vila?
Bra fråga! Jag vet inget om barn i den åldern, min son är ju så liten ännu. Sover/vilar de fortfarande innan middagen/lunchen? Om det är så så är nog detta dagiset olämpligt.

Min son gick på naturdagis under en period, men det fungerade inte särskilt bra. När han vaknade på morgonen pratade han om vad han ville göra under dagen, och han blev närmast stressad och dessutom trött på dagiset som var ute i princip hela tiden. Det gick inte att rita, sagoläsningen funkade sämre, bygga med lego/klossar/annat funkade inte osv. Att klä ut sig funkar inte heller särskilt bra.
Det låter inte kul. Hur långa dagar gick han då? Stress är ju en av sakerna vi vill undvika.

Sen låter det för mig som en verksamhet med ett mycket ytligt miljötänkande om barnen använder skogen som toalett. Jag vill inte lära barn att det är ok att skita rakt ut, för det är det inte. Det förvånar mig att det ens är lagligt med en sådan verksamhet. Det plus era tre timmars resväg per dag, låter för mig som motsatsen till något som en "sann naturmänniska", som Mino skriver, skulle välja.
Jag tycker att det är lite fräckt om du insinuerar att jag har ett "ytligt miljötänkande". De "skiter inte rakt ut" - om någon måste bajsa gräver de en grop utan för lekområdet och täcker över det efteråt. Det hoppas jag för övrigt att alla som campar eller bara blir akut bajsnödiga ute i skogen gör? Men visst, mitt fel att jag inte gick in på alla skitdetaljer.
Jag anser mig vara hyfsat miljömedveten trots att vi bor ca 2,5 mil utanför storstaden. Eftersom min arbetsplats ligger mitt i centrum kan/vill jag inte köra bil ända in utan använder en park'n'ride-parkering och byter till kommunala färdmedel. Med parkering, gångväg, byten etc plockar det ihop (åker jag kommunalt hela vägen får jag räkna med 1,5-2 timmar per sträcka). Men visst är trafiken tätare här än i Sverige (kanske inte Stockholm då) fast jag förstår inte varför inte barnen ska få vara i skogen för det?

Men miljömässigt måste det väl ändå vara bättre att avföring komposteras eller hamnar i reningsverk, och tas tillvara i odlingar, än att fylla skogen med toalettpapper och nedgrävt bajs? Det blir ju en del om 15 personer vistas i samma skogsområde varje dag. Lite märkligt att de inte ens byggt sig ett utedass, tycker jag. Och hur kul är det att gå på toa utomhus vintertid? Det känns som stor risk att barnen håller sig i onödan. Finns det inga dagis som har utevistelse, men utan att vara så hardcore?

Nej, man kan lämna tidigast 8 (senast 9) och hämta senast 14 (tidigast 13), men de är i skogen 9-13. Men visst de är ju inte i nagon dagislokal innan/efter, men om det är för langt sa far man ju ta den kortare tiden.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka