Skog runt ridbana

Jaxonmaxon

Trådstartare
Till våren så är planen att avverka lite träd för att sen bygga ridbana 20*60 stor, igår insåg jag att utsikten kommer bli tråkig, där jag bodde tidigare var det helt magisk utsikt ut över ängarna och sen längre bort berg o skog.

Efter första tanken på att inte kunna få en vacker bild i solnedgången med underbar utsikt bakom den otroligt vackra hästen (okej, överdrev lite där, men utsikten var verkligen mums!)
Så började jag fundera på hur "bra" det är. Det är i princip mest tallskog om jag inte minns fel, jag är noga och tar hand om banan på ett bra men realistiskt sätt, dvs hålla undan ogräs samt skulle det vräka ner barr skulle jag kratta upp det, samt harva regelbundet.

Som fördel med skogen så ser jag mindre blåst! Det är ju tyvärr nåt man får stå ut med om man har banan på öppen mark. Sen beroende på hur nära man låter skogen vara så finns det möjlighettätt sätta belysningen i träden.

Finns det någon här som har skog runt sin bana? Vad tycker ni om det?
 
Sv: Skog runt ridbana

Vi har skog runt halva stora ridbanan här som dessutom ligger i en sänka. Så himla bra! Det blåser inte direkt och jag som avskyr att rida när det blåser tycker att det är toppen. Nackdelen är att traktens djurliv (räv och rådjur) är lite för nära banan ibland så hästarna kan bli lite vilda. Jag hade dock alla gånger valt skog runt banan än öppet!
 
Sv: Skog runt ridbana

En annan nackdel kan vara att det är skuggigt så att snön smälter sent, men samtidigt kan det vara en fördel på sommaren.
 
Sv: Skog runt ridbana

Svar till båda,

tack för svar, har inte ens tänkt de om vilda djur. Tror dock inte det är så mkt vilt här, har sett nåt enstaka rådjur här bara.
Och blåst å typ regn i sidleds är allt annat än kul :o

Banan kommer att skottas och om man bara skottar lite "hårdare" när det närmar sig vårkanten, sen kommer banan att ligga nästan högt upp i en backe så jag hoppas det kommer rinna undan bra, det är sällan blött härikring dessutom :)
 
Sv: Skog runt ridbana

Vi har skog på ena långsidan , på ens kortsidan kulle upp mot en sommarhage och övriga två sidor öppna ut mot betes hagar och åker .
Helt fantastiskt läge ! Aldrig svin blåst samtidigt som fläkt ofta råder .
 
Sv: Skog runt ridbana

Vi har skog på ena kortsidan, sedan är det en grusväg och en hage på ena långsidan innan det kommer mer skog och andra långsidan består av två hagar så liite öppet är det.
Aldrig tänkt på att det är negativt med skogen. Iof bara stått här ett par månader och inte hunnit ridit så mkt där pga is.
Men så länge det inte är så mkt skog att det blir skugga över hela banan (fördel sommartid men inte resten av året) ser jag inget fel än att det är finare utan skog ;)
 
Sv: Skog runt ridbana

Ah, det kanske inte blir så dumt ändå,
Ingen som har lust att kasta in en bild? B-)
 
Sv: Skog runt ridbana

Varför vill du ha vacker utsikt från ridbanan?
Du ska väl vara fokuserad på ridningen och inte utsikten?
 
Sv: Skog runt ridbana

Jag hade inte velat ha skog runt, vill ha öppet och fritt åt alla håll. Och soligt! Finner tät tallskog extremt tyngande och deprimerande och det lär barra mkt på din bana vilket kan förstöra underlaget och göra det halt och jordigt.

Men det är ju upp till dig och vad du trivs med... Hade iaf avverkat 5-10 meter på alla håll så du slipper få barr på banan! Btw har du tänkt på vilket enormt arbete det är att göra en bana där det stått gammal tallskog...?
 
Sv: Skog runt ridbana

Skogen blev gallrad rätt bra för två år sen nu och det är inte skog flera km åt alla håll... Ena sidan är det bara några träd sen våran ena väg samt en sommarstuga som knappt används, andra sidan är det skog kanske kring 50 m och en annan sida blir mot en hage som har några träd och sen är det öppet ner till vattnet.

Ang jobbet så är både jag och karln rätt hemma på avverkning, bygger och testkör nämligen skördare ;) och jag hade räknat med runt 5-10m extra avverkning.
 
Sv: Skog runt ridbana

Ja man får ju hoppas att man som ryttare trots koncentration kan lyfta blicken och njuta av en härlig vistelse utomhus ;)
 
Sv: Skog runt ridbana

Tallskog... Vet inte hur många spannar med kottar jag plockat genom åren... Och då är det bara ett tallträd som står tillräckligt nära...
 
Sv: Skog runt ridbana

Ja man får ju hoppas att man som ryttare trots koncentration kan lyfta blicken och njuta av en härlig vistelse utomhus ;)

Inte när jag tränar på ridbanan. Då är jag fokuserad på hästen och ridningen.

Däremot njuter jag mycket av naturen och skönhet i många andra situationer.
 
Sv: Skog runt ridbana

så du höjer inte blicken och noterar vackert väder, eller ljummen vind, eller lite fågelsång mitt där i koncentrationen? Märkligt. Det har ju ö.h.t inget med icke fokus att göra.
Utöver det har jag full förståelse för att man om möjligt vill ha en trevlig miljö och plats för anlagd ridbana på sin gård, rent estetiskt. Är inte mycket konstigare än att man vill ha krattat på gårdsplanen.
 
Sv: Skog runt ridbana

Vi bor mitt i skogen och då ligger även paddocken mitt i skogen=)
Jag har skog på ena kortsidan och ena långsidan. Andra kortsidan är våran gräsmatta och andra kortsidan grusvägen upp till stallet.

Fördelen är att det blir rätt mysigt på sommaren och att det finns skugga att rida i =)

Nackdelen är alla jäkla löv som blir i paddocken på hösten....

På bilden står den som fotar på grusvägen och till vänster är våran gräsmatta.
229380_10150179479433727_1533484_n.jpg
 
Sv: Skog runt ridbana

Va mysigt det såg ut, tack för att du iddes läggas in en bild :)

Nu när jag funderat lite och gått runt å spanat så tror jag att det kommer bli superbra, skogen är på dom två sidorna från vikka håll det blåser som kallast/mest. Och det är en hel del sol där åxå

Nu får de bli vår så vi kan börja!
 
Sv: Skog runt ridbana

Trevligt att se eran ridbana från det hållet. Har ju bara sett den från skogen innan när jag och Gullefjunet larvar förbi. :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp