Skofråga..

M

maximilia

Och så var det detta med skornas vara eller icke vara igen :D

Min häst vrickade sig och skulle skrittas vid hand i ca två månader. Perfekt, då slänger vi av skorna tyckte både jag och hovslagaren. I början var hon ganska ömfotad, men nu går hon riktigt bra. Har köpt ett par boots som hon har haft på framhovarna, men nu behöver hon dom knappt.
Men nu när det har funkat så bra vill jag ju fortsätta ha henne barfota :banana: Så till mina frågor..
Vad är det för skillnad på "vanlig" verkning och vildhästverkning? Strasser har jag hört talas om, men det är väl inte samma som vildhäst? Har för mig att jag har sett en länk här till en barfotasida, men jag hittar den inte igen. Är det ovanligt med vildhästverkningskunniga hovslagare?

/Hanna

Sv: Skofråga..

Är det ingen som har nåt att säga? Iaf på frågan om vildhästverkning :confused:

"vanlig" verkning är ofta det som hovslagaren gör vare sig en sko ska på eller inte. vildhästverkningen försöker forma hoven som mustangernas, låga trakter,hovväggen skall ligga i sulans nivå och en rundning fram i tån. man utgår från sulans form när man raspar till hovväggen och sedan ska hästen röra på sig så mycket som möjligt på sånt underlag den klarar av för att själv fila till resten.

strasser lämnar tårna utan rundning, verkar hoven efter exakta vinklar och man kan gå rätt djupt till det börjar blöda o hästen blir ömfotad. du kan kontakta ove lind på någon av barfotasidorna, prova sök här igen....

Ove Lind kan du prata med, så har han säkert koll på någon bra barfotaverkare i dina trakter. Själv är han visst ganska fullbokad numera...
http://www.harmonyhorse.se
Tyvärr finns det ännu inte så många hovslagare som lärt sig detta i Sverige, men Ove vet säkert mer.

är det Strasserverkning du är intresserad av bör du inte vända dig till någon annan än någon av de två certifierade eftersom strasserverkningen är mycket mer komplicerad och kan orsaka stor skada om utövaren gör något galet (därav ryktena att man alltid verkar blod med strassermetoden)
Den jag vet namnet på är Cecilia Augustsson-Sand, och hon har en egen hemsida som heter något med krulliga hästen

Jag håller på med Vildhästverkningen och tycker att den gett gott resultat med barfota ridhästar.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 256
Hästvård Ni som har stora och tunga hästar (stora halvblod, kallblod etc) som har varit skodda tidigare och inte har världens bästa hovkvalitet...
2
Svar
22
· Visningar
3 467
Senast: skiesabove
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 432
Senast: mackan
·
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 452

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Guldfasanerna
  • reservdelar till klösträd

Hästrelaterat

Tillbaka