Skodd på all fyra vid sommarbete

Septicemia

Trådstartare
Eventuellt så kommer det hem en hst till oss som ska gå på bete över sommaren.
Men nu har vi fått reda på att den är skodd bak och vi vill helst att den ska skos av bak ia all fall när vi släpper ihop hästarna för att minimera skadorna.
Vi vet att det antagligen kommer att bli lite slagsmål för det finns flera ranghöga hästar i "flocken" och den här hästen är också ganska ranghög.
Men ägaren vägrar sko av och nu undrar jag vad ni tycker för jag känner inte för att ta hand om stora sparksår pga en egoistisk hästmänniska... :mad:

Sv: Skodd på all fyra vid sommarbete

Jag förstår att ni vill ha den avskodd. Och jaga nser att den som 'äger' betet bestämmer.

Och hästar som kommer till mig för bete de får acceptera att mina hästar är skodda runt om (och de får såklart vara skodda om de vill). Accepterar de inte att mina är skodda även bak kan de stå på bete någon annanstans. Jag har FULL förståelse för om de gör det dock.

Samma sak, kommer det hästar hit vintertid så får ägaren acceptera att hopsläpp sker med mina fullbroddade även bak (jag riskerar inte livet på dem genom att ta bort halökbekämpningen när jag vet det kommer bli spring och bus). Nu är mina ovanligt snälla saker, men valacken är ranghög och flockledare.

Om någon ändå vill ha sin häst här på träning/bete men INTE vill att deras häst ska släppas ihop med skodd, ev broddad häst, så får deras häst givetvis gå själv istället om ägaren hellre vill det.

Samma sak gäller om häst som är här muckar och vägrar ge sig, då åker den ut i egen hage.

Så, du som innehavare av betet bestämmer enligt mig, har du skoförbud bak får folk acceptera det eller ställa sig någon annanstan. Nu har jag skott av min valack, men hade det varit förra året så hade jag t ex (kalla mig egoistisk hästägare om du vill) tyckt att 'okej synd, då får jag leta bete någon annanstans' om du krävt avskoning bak. Men jag hade fullt ut FÖRSTÅTT ditt beslut (dvs inte blivit sur).

Så jag tycker du ska stå fast vid det du känner, dvs skorna bak ska av iaf vid hopsläpp. Passar inte det hästägaren får väl h*n släppa sin häst på något annat bete.

Nu undrar jag.. varför skulle det bli mer skador med sko än utan??? Ok med brodd men annars borde det väl inte vara någon skillnad! Kan någon förklara?

Tack!
det är liksom det som vissa har lite problem med att förstå.
Jag har lika full förståelse för dig, men jag har inen förstelse för hästägare som tror att de äger alla andras rätt att bestämma!

De får hemskt gärna komma, men lika gärna ha ett annat sommarbete, det gör inte mig något.
Men det ska ske på ,som du sa, "betesägarens" villkor!

Om hon vill ha hästen hos er på betet så får hon rätta sig efter era regler, annars kan hon hitta ett annat bete till sin häst...

Om du slår någon med bar knytnäve eller om du använder knogjärn?
Ej skodd - skodd...

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 580
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 201
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 239
Senast: mackan
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 344
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar