skodd häst eller inte?

S

shaushone

Sen jag har flyttade till sverige har det ämne sko på häst eller inte varit en het ämne vart ingen har varit sams om, det skulle vara intressant vad folk tycker har på denna forum. jag själv är inte emot skor men tro att utan sko är bra att ha så länge snö eller is är ett faktum. vad tycker ni?

Sv: skodd häst eller inte?

Det har varit/är ett hett ämne här också. Använd sökfunktionen och sök på "barfota" så hittar du en hel massa :idea:

Det borde vara enkelt.
Man skor om hästen har obehag vid barfotaridning.
Och då menar jag inte någon "tillvänjningsperiod " på några år.

Kan hästen ridar och tränas utan skor så är det bra. Behöver den skor så får den det. Anpassas helt efter hästen tycker jag. En bra hovslagare är viktigt att ha.

*oops det här hamnade fel skulle varit svar på TS*

Jag tycker barfota är bra.

Själv har jag haft hästar som funkat bättre utan än med skor. "Dålig hovkvalite" med skor som knappt satt fast blev när jag hittade rätt hovslagare starka barfotafötter som höll för det mesta. Denne häst skoddes bara när det skulle tävlas, av nån anledning så är det regler på att hästar ska va skodda åtminstone vid körtävlingar.

Naturligast är bäst tycker jag. Det blir oftast enklast och fungerar bäst. Hästar föds utan skor och de flesta borde kunna fungera större delen av livet utan skor.

Då har jag inte satt mig in i de här heta diskussionerna om barfotaverkning, men jag misstänker att det skiljer mellan rent och slätt "barfota" och någon annan typ av "barfotaverkning" där man verkar bort hovvägg o bärrand så mycket att hästen går på sulan (sett bilder nånstans om detta, orkar inte leta upp det just nu) och detta måste vara ytterst smärtsamt och DET kan jag säga att jag inte skulle acceptera på mina hästar. Barfota häst ska gå på bärranden och inte på sulan!

om det vår så enkelt skulle det inte en så het ämne.:confused:

hur vet man om sin häst har bar hovkvalite för barfotaridning? gå det lika bra att rida barfota som med skor (på hästen förstås!)

Japp! Och hovarna brukar trasa sig rätt snabbt också om de har dålig kvalitet!

Själv rider jag till 98% utomhus och resterande procent i ridhus. Känner av att min häst kan ömma när det blir stenigt och därför använder jag skor. Hon har toppenkvalitet på hovarna och jag sliter av skorna så snart hon har semester eller som nu, konvalensent! Tror att det kan vara bra för hovarna att vara utan skor emellanåt om det finns möjlighet och de håller!

Hur gör ni nu i is / vintertider då? :D Skor med broddar, eller oskott?

I stohagen (sju brudar) har alla brodd men vi broddar endast i trakterna på bakhovarna så minskar risken för skador på hästarna. Alltså framhovarna broddar vi fullt ut, fyra brodd i varje.

Det finns inget försvar att låta en häst gå obroddad på is. Funkar hästen oskodd under isfria omständigheter är det upp till var och en, men att inte brodda när det är halt borde vara förbjudet. :mad:

Det är väl inget fel på att spara lite pengar om hästen inte far illa av det???!! Det är dyrt nog att ha häst ändå!

Hur gör ni nu i is / vintertider då? :D Skor med broddar, eller oskott?

I hagen broddar jag aldrig - har inte mycket is där, vill undvika brodd dygnet om av flera anledningar. Ena hästen är oskodd, den andra hästen är skodd.

Vid ridning kan man ju försöka undvika isiga vägar, och med det klimatet vi haft den senaste tiden verkar det ju inte vara speciellt svårt.

Jag anser att en viss typ av arbete kräver skor faktiskt.
sedan finns det många hästägare som inte vill ha skor på sina hästar då de tycker det är för dyrt men de skiter i om hästarna ömmar, såna ska helt enkelt inte ha häst.

Många fattar inte heller att de flesta hästar som varit skodda några år kommer behöva skor resten av livet & inte bara går att sko av bara sådär.
Vet inte om du skrev ngt om verkning men jag anser att man ska verka hästarna i rätt hovvinkel när de är oskodda, inte några "speciella vinklar" med tex för låg trakt osv som det finns människor som lär ut.

Det är väl inget fel på att spara lite pengar om hästen inte far illa av det???!! Det är dyrt nog att ha häst ändå!
Nejdå, inte alls, men alltför många som rider barfota har en väldigt hög tröskel med vad det innebär när " hästen far illa".

Liknande trådar

Fritid Jag ska för första gången vandra i Alperna, denna gång blir det i Cervinia, Italien :banana:. Ser så fram emot det! Jag har tidigare...
Svar
10
· Visningar
608
Senast: lil-sis
·
R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 306
Senast: Raderad medlem 149524
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 289
Senast: Miingla
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har nyligen sålt min häst pga att han inte passade mig. Sålde honom självklart till ett femstjärnigt hem till en tjej som lånat...
Svar
16
· Visningar
1 942
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama