skodd första gången, men ömmar ändå

L

lundborg

Mitt sto har nu blivit skodd eftersom att hon ömmat på grusvägen. På mjukt har det gått bra :)

hovslagaren tyckte vi kunde pröva endast framskoning eftersom hon har så hårda och fina hovar. hon blev skodd i onsdags, men jag tycker ändå att hon går lite ömt ändå där fram. (fast bättre än förut)

frågan är... har ni upplevt hästar som blivit skodda första gången ömma nån vecka efter skoning?

tänkte om det kanske ger sig efter ett tag...

hon håller på att ridas in nu :D

Sv: skodd första gången, men ömmar ändå

är också nyfiken på svar på detta då jag är i samma situattion som du , jag håller på med att rida in min häst och han har aldrig varit skodd hovis tyckte vi ska vänta tills det börjar bli halt eftersom han har så hårda och bra hovar men nu har han börjat ömma på grusvägarna och jag vet inte om jag ska sko nu eller vänt på att det fryser på och blir halt? hur brukar dem ragera med första skorna?

jaa. jag funderar om det är att hon kanske är RÄDD för att det ska ömma eftersom det har gjord det förut.

jag minns inte att de andra som jag skott första gången var såå försiktiga när de fått skor. Men de va inte lika ömma heller

Min pålla var ömfotad "i huvudet" ett tag efter att hon fått på sig skor. Men hästar som vatit oskodda tidigare skall inte bli ömma av själva skoningen om den är bra gjord, i alla fall enl. min hovis.

hoppas det är så för henne också. att hon är RÄDD för att det ska göra ont. För öm har hon varit ända sen jag köpte henne när vi gått på grus.
Jag får helt enkelt rida på mjukt ett tag till och GÅ med henne på grusvägar så hon vänjer sig kanske....

för jag tycker inte hon ömmar nått baktill vad jag kan se...

Om de kan ömma första gången vet jag inte, men min shettis ömmade också på grusvägar, så vi skodde också henne fram och det blev som du skriver bättre men inte riktigt bra.

Så efter ett par tre gånger provade vi sko runtom, och vilken skillnad det blev kan jag säga!

Hon fick upp en helt annan fart och bjöd framåt på ett helt annat vis. Så i hennes fall var det tydligt att hon ömmade även bak trots att hon inte visade direkta tecken på det.

Jag har inte upplevt att hästar som skos blir ömma av skoning, däremot om de skos för att de är ömma så försvinner inte all ömmhet på en gång, det kan ha blivit små punktblödningar, om de är känsliga, och det kan nog ta några veckor- om det beror på det- innan det försvinner.

Det var samma sak för mig. Skodde pållan fram, blev bättre, testade sen att sko runt om och då blev det jätteskillnad. Inte heller jag trodde att pållan ömmade bak - men det gjorde hon.

Skodde min 2 1/2 åring fram för 8 veckor sen. Hon var väldigt öm på hårda underlag, men det släppte direkt med skor fram.

Vill bara berätta vad jag upptäckt på min unghäst, som kanske skulle kunna vara samma på andra.

Han hade av och till "fångkänningar" vilket gjorde honom öm i hovarna. Bara lite, så han verkade ömma på grus, men inte så man skulle gissat på fång, om ni förstår hur jag menar?

Nu får han Probimin regelbundet och är HELT oöm på grus! :idea::bow:

Såhär i efterhand börjar jag ju undra om han kanske "alltid" haft dessa små "fångkänningar" (vet. ville inte kalla det fång då han tyckte det var för lindriga symptom..) då han alltid varit mer öm än vår andra unghäst. När jag köpte honom hade han supermycket separationer, funderar på om dessa uppkommit för att han gått och haft en massa småblödningar i lamellerna av dessa "anfall"...

Så, särskilt om en skoning inte verkar hjälpa, så skulle jag iaf testa Probimin för att se om ömheten kanske kommer från hoven, och inte underlaget :idea:

ja. tanken om fång finns kan jag ju säga.

Men jag kände igår att framhovarna är kalla, medans de oskodda hovarna där bak har samma värme som de brukar. Oskodda hovar är ju alltid varmare än skodda.

så fång borde man ju kunna utesluta då tycker jag. Eller?

Jag tror att om hon varit väldigt öm tidigare så kan ömheten sitta kvar 1-2 skoningar. Det kan ju finnas blödningar och likande i hoven som fortfarande behöver läkas.

Min kille hade inte ovanligt varma hovar, kunde känna lite puls dock.
Kanske är det så "lindrigt" att det inte egentligen ger de typiska tecknen för fång, men ändå är det första steget mot fång? Fast att kroppen sedan lyckas "häva" det själv så att det inte blir "riktig" fång?
Ja, jag vet inte, kan bara konstatera att hästen som "jämt" varit öm förut inte är det alls längre :confused::bow:

Liknande trådar

Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 890
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 208
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 156
Senast: Juli0a
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 359

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka