Skobalans i motélopp

Skaune

Trådstartare
Jag sitter och funderar på det här med skor eller barfota i loppen.
Jag sysslar ju med monté så därför undrar jag hur man resonerar runt det här med att låta hästen gå barfota i loppen under ryttare.
Det är ju vanligt att man rycker skorna till sulkylopp och de flesta tycker att om hästen funkar barfota så ska man rycka verkar det som. Men i monté blir ju hästens tyngdpungt annorlunda.
Hur vanligt är det att man rycker skona? Och vad har ni för erfarenheter?

/Skaune som snart ska få rida sitt andra lopp...

Sv: Skobalans i motélopp

De flesta hästarna behöver vara tyngre fram i monté än för sulky! Men det finns hästar som klarar av att springa barfota i monté också. Tror tex att Västerbo Daylight gjorde det i sina lopp på Vincennes när hon satte världsrekord!

Mit sto som jag rider monte med fungerar klart bäst barfota fram oavsett disciplin.
Hästar som tenderar att vara minsta lilla rulliga tror jag däremot inte fungerar barfota i monte även om de skulle göra det för sulky.

Jag tycker definitivt att man sak rycka skorna i monté om hästen bara klarar av att gå barfota såklart. jag upplever att mina hästar slår sig mycke mindre desto lättare dom är, blir dom för lätta utan skor sätter jag på bootsen eller ett par vikter, å uten några skydd hellst. Men den häst jag rider nu kan tyvärr inte gå barfota då har ja ju lätta alliminium som finns och då går han som ett skott :rofl: men det är ju mycke från häst till häst, men dom jag ridit upplever jag att dom är mycke tungre i steget fram och behöver lättas en aning eller hel...

Lycka till med andra loppet:bump:

*nu tar jag en knapp här*
Om man tittar i startlistorna så är antalet hästar utan skor inte lika många som i sulkyloppen. Skulle det i så fall bero på att hästarna är rulligare i allmänhet under ryttare eller är det för att sporten fortfarande är ganska ny så att tränarna inte riktigt vågar rycka skorna?

Det här med att man tynger ner fram när de är rulliga... Belastningen när man rider ligger ju på framdelen. Sätter man då skor på fram så blir det ju ännu mer vikt fram... Eller har man skor på för att hästen inte klarar att gå barfota med den extra vikten fram... (rörigt, jag vet, men det är svårt att uttrycka sig i skrift ibland.)

*nu tar jag en knapp här*
Om man tittar i startlistorna så är antalet hästar utan skor inte lika många som i sulkyloppen. Skulle det i så fall bero på att hästarna är rulligare i allmänhet under ryttare eller är det för att sporten fortfarande är ganska ny så att tränarna inte riktigt vågar rycka skorna?

Det här med att man tynger ner fram när de är rulliga... Belastningen när man rider ligger ju på framdelen. Sätter man då skor på fram så blir det ju ännu mer vikt fram... Eller har man skor på för att hästen inte klarar att gå barfota med den extra vikten fram... (rörigt, jag vet, men det är svårt att uttrycka sig i skrift ibland.)

Viktar man fram så bör man höja käken "motsvarande" också. Det i sig kan ju också påverka tyngdpunkten, om än jag inte riktigt funderat i de banorna.
Personligen så av flera hästar jag ridit skulle jag vilja tynga dem en liten aning men samtidigt få dem lite kvickare i framsteget. En lite konstig ekvation....

Det sägs att hovarna slits tre eller fyrdubbelt så mycket i montélopp som i ett sulky lopp... och det har jag märkt många gånger när hästarna är hovömma eler tom halta på upploppet... så inga kännsliga hovar som barfota!

Det sägs att hovarna slits tre eller fyrdubbelt så mycket i montélopp som i ett sulky lopp... och det har jag märkt många gånger när hästarna är hovömma eler tom halta på upploppet... så inga kännsliga hovar som barfota!

Detta har jag aldrig märkt. Visserligen sprayar jag alltid hovarna innan loppet om nu det har någon betydelse men mer nött av monté? Nej, inte på de jag ridit iaf även om det säkert finns massor med hästar som har känsligare hovar.

Detta har jag aldrig märkt. Visserligen sprayar jag alltid hovarna innan loppet om nu det har någon betydelse men mer nött av monté? Nej, inte på de jag ridit iaf även om det säkert finns massor med hästar som har känsligare hovar.

Det var fransmännen som varnade för det när dom kom hit & föreläste förut! :)

*snor knapp igen*
Nu vet jag i alla fall att just denna hästen fungerar kanon i montélopp barfota...
Nästa lopp vinner vi...

/en kaxig Skaune!

*snor knapp igen*
Nu vet jag i alla fall att just denna hästen fungerar kanon i montélopp barfota...
Nästa lopp vinner vi...

/en kaxig Skaune!

Det är rätt! Utan kaxighet kommer du ingen vart ;)

När ska du starta nästa gång?

Ingen aning... Vi är två som delar på att rida hästen, plus att hon har dåligt med startpoäng så det får framtiden utvisa...

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 422
Senast: Solstig
·
Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 106
Senast: Nevermind
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 770
Senast: AbCdE
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 943
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka