Sko unghäst-kotledsinflamation

S

silverblom

Är det fler som varit med om att sko sin unghäst och sedan får den kotledsinflamation? Enligt vet skulle det vara vanligt...
Kan man göra något för att undvika det?

Skodde min unghäst för några veckor sedan och han har fått kotledsinflamation på bägge frambenen..

Sv: Sko unghäst-kotledsinflamation

Är det fler som varit med om att sko sin unghäst och sedan får den kotledsinflamation? Enligt vet skulle det vara vanligt...
Kan man göra något för att undvika det?

Skodde min unghäst för några veckor sedan och han har fått kotledsinflamation på bägge frambenen..
Det sambandet har jag aldrig hört faktiskt.Att skorna skulle va orsaken till inflammationen.Låter konstigt.

Däremot kanske träningen blev hårdare när skorna kom på?;)

Om du menar du vill ha tips med att undvika kotledsinflamation så är det väl att försöka anpassa träningen efter individen,låta den ta det lugnt vid ev tillväxtperioder.
Unghästar är ju olika utvecklade i kroppen
Se till att ha korta skoperioder så den inte växer i väg i konstiga vinklar osv.
Duktig hovslagare, och duktig ryttare på ryggen,bra sadel,rätt anpassad träning på vettigt underlag osv osv ,det är ju livsviktigt för hästen.Bokstavligt talat.
Samma saker som är viktiga på en äldre häst;)
Sen får man ju inte glömma exteriören på en häst heller!
Vissa individer har ju inte en exteriör som gör den hållbar för ridning.
Skeva ben ,felaktigt ansatt hals, osv spelar stor roll för hållbarheten det går inte komma ifrån.
Sen tillkommer ju den mänskliga faktorn.

Ingen kritik mot dig bara ett konstaterande av hur verkligheten ser ut.
Flera faktorer påverkar ju hållbarheten.

Det har jag inte hört talas om. Snarare kan jag tänka mig att träningen blivit annorlunda/hårdare när hästen blivit skodd och inflammationen orsakats av det.

Vad jag har sett av din unghäst så är han väl ganska fin i exteriören?

Du får se till och skaffa dig en riktig hovslagare :angel:

svarar alla
Jag menar alltså om man kan göra något för att undvika kotledsinflation första gången när hästen skos?
Och han har fått det pga av skorna, inte av träningen eftersom han inte ridits speciellt mkt efter han fick skorna.

och nej, det är inget fel på hovslagaren:p
Enligt vetrinären, som är en duktig hästvetrinär på en hästklinik så var det väldigt vanligt att unghästar fick kotledsinflamationer när dom skos första gången.

Jag har som sagt aldrig varit med om att hästen fått kotledsinflammation av att skos första gången. Det hänger inte ihop för mig. Kan inte se någon annan anledning än att träningen ändrats. Det är ju lätt att träningen blir mera intensiv om hästen varit öm i fötterna innan.
Jag förstår inte hur skoningen skulle skapa en inflammation (överansträngning) av lederna.Vem påstår att det hänger ihop i din hästs fall? och vad fick du för förklaring till det?

Enligt vetrinären, som är en duktig hästvetrinär på en hästklinik så var det väldigt vanligt att unghästar fick kotledsinflamationer när dom skos första gången.
Jag kollade lite i dina gamla inlägg.:idea:

Där startade du bla en tråd om en stel unghäst med problem bak på böjt spår,är det samma unghäst som du nu nämner.:confused:
Ser du inget samband med att hästen haft(har?)problem bak och att den nu har fått kotledsinflammationer?
En annan tråd har du berättat att du flera ggr gått omkull med din häst.:eek:
Detta är inte heller normalt.:(

Berättade du detta för din veterinär?

Tror du fortfarande skorna är problemet.??
Tråden om stelhet var från mars..

Hoppas du hittar grundorsaken till din hästs ohälsa.
Lycka till.

Ingen av våra unghästar har fått kotledsinflamation efter att de har fått skor. Då hade jag blivit fundersam och undrat vad felet hade varit, om det hade varit hovslagarens, min ridning eller något hos hästen som är fel.
Har aldrig hört att andra har råkat ut för det heller.

Som någon skrev så kan det bero på att folk börjar rida sina hästar för hårt efter att de har fått sina skor, som om att de skulle orka och klara av mkt mer bara för att de har fått skor på fötterna.

svarar alla igen

När man skor en häst blir det ju extra vikt på benen, en sko väger ju en del och för en unghäst som inte är van kan ju det bli en överansträngning, prova själv att gå runt med extra vikter på benen.
Och frågan gällde om någon mer hade haft kotledsinfalationer vid skoning första gången inte massa annat flams om varför min häst fått det.

Och NEJ träningen har inte ökats efter skoningen eftersom hästen bara vilat på bete med någon kortare skritt tur. så den har INTE blivit överansträngd av ridning.

När vi var hos vetrinären gjorde vi en riktig kontroll, rönken med rygg ben m.m och inget fel hittades så antagligen är hästen bara lite mindre musklad i ena sidan- jobbigare i det varvet. Detta är en tuff häst och protesterar högljutt för minsta lilla.

Gått omkull har jag aldrig gjort med denna hästen, det är med andra hästar..

svarar alla igen

När man skor en häst blir det ju extra vikt på benen, en sko väger ju en del och för en unghäst som inte är van kan ju det bli en överansträngning, prova själv att gå runt med extra vikter på benen.
Och frågan gällde om någon mer hade haft kotledsinfalationer vid skoning första gången inte massa annat flams om varför min häst fått det.

Och NEJ träningen har inte ökats efter skoningen eftersom hästen bara vilat på bete med någon kortare skritt tur. så den har INTE blivit överansträngd av ridning.

När vi var hos vetrinären gjorde vi en riktig kontroll, rönken med rygg ben m.m och inget fel hittades så antagligen är hästen bara lite mindre musklad i ena sidan- jobbigare i det varvet. Detta är en tuff häst och protesterar högljutt för minsta lilla.

Gått omkull har jag aldrig gjort med denna hästen, det är med andra hästar..
Ursäkta att vi engagerade oss i din häst då,det du kallar flams kanske du skulle ta till dig.:angel:
Men fortsätt du att tro att den lilla extra vikten av skorna förstört din häst.
Vi andra har aldrig varken sett eller hört det sambandet som enda orsak till kotledsinflammation.:smirk:
Och jag har skott rätt många unghästar genom åren.
Om din häst får kotledsinflammation av att nyskodd gå på bete så har du nog en mkt skruttig häst.:confused:
Tråkigt för din häst.

OK jag ska bara svara på frågan denna gång:
Nej, jag har aldrig varit med om att en unghäst fått ledinflammationer av att bli skodd. Jag har heller aldrig hört talas om någon som fått det.

Liknande trådar

Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
Svar
15
· Visningar
1 233
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 129
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
408
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
740
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Vad gör vi? Del CCIX

Hund, Katt, Andra Djur