Sv: Sko skadad häst?
Det beror helt på. Om de går promenader t ex, så måste man ju ta hänsyn till om hästen skulle ömma på det underlaget oskodd t ex, eller om det är halt så man behöver brodd. Sen beroende på vad det är för skada som lett till att hästen behöver konvalescens, i vissa fall är det ju det bästa för skadan att hästen är skodd.
Jag skoe generellt inte av om hästen ska promeneras vid hand, vill inte riskera en häst som är tassig och ömmar på promenaderna. Däremot, när valacken fick sin senskada, om det hade varit 'rätt' tid på året hade jag skott av honom. Nu var det vinter så han stod sina 4 månader både skodd och broddad, för att kunna gå sina promenader (från början 10 min/dag, mot slutet 60 min/dag).
Men om hästen inte ömmar/regarerar av de där 10 - 20 minutrarna, då skulle jag utan tvekan ta av. Dock, jag accepterar inte att en konvalescent ömmar ett enda dugg under igångsättning/konvalescensen, det är det sista de behöver. Så man får se till individen helt enkelt. Men går det så skor jag gärna av.