Sko skadad häst?

S

Saint

En fundering... ni som har skadade hästar som står i boxvila och i sjukhage... och som är lindade i princip helatiden... och ni vet att de kommer ta ett par månader innan ni kan börja rida dem längre än igångsättning 10-20 minuter om dagen...

Tar ni av skorna och nöjer er med att verka hovarna?

Sv: Sko skadad häst?

Jag gjorde det på min förra häst som skulle stå länge på box osv. Jag tog av skorna och höll efter hennes hovar själv oftare än om hovslagaren skulle varit där, och hon har nog aldrig haft så fina hovar som då.

Absolut av med skorna! Det är ju bättre för cirkulationen också. :)

Jag tog av skorna på min när han skulle gå i sjukhage.
Just för att att det skulle vara bra för hans fötter. Tyvärr fungerade det inte så vi fick slå på skorna igen.

Det beror helt på. Om de går promenader t ex, så måste man ju ta hänsyn till om hästen skulle ömma på det underlaget oskodd t ex, eller om det är halt så man behöver brodd. Sen beroende på vad det är för skada som lett till att hästen behöver konvalescens, i vissa fall är det ju det bästa för skadan att hästen är skodd.

Jag skoe generellt inte av om hästen ska promeneras vid hand, vill inte riskera en häst som är tassig och ömmar på promenaderna. Däremot, när valacken fick sin senskada, om det hade varit 'rätt' tid på året hade jag skott av honom. Nu var det vinter så han stod sina 4 månader både skodd och broddad, för att kunna gå sina promenader (från början 10 min/dag, mot slutet 60 min/dag).

Men om hästen inte ömmar/regarerar av de där 10 - 20 minutrarna, då skulle jag utan tvekan ta av. Dock, jag accepterar inte att en konvalescent ömmar ett enda dugg under igångsättning/konvalescensen, det är det sista de behöver. Så man får se till individen helt enkelt. Men går det så skor jag gärna av.

En gång så ville en kund att jag skulle sko en häst som några dagar tidigare varit med om en trafikolycka och flygit ur transporten i 90 km/h. Jag nobbade det. Jag tycker man skall passa på att sko av under konvalencenstiden om hästen inte har problem av det.

Jag vill börja med att säja att jag inte är en bakåtsträvare! Men förr i tiden skoddes hästarna av och fick sommarbete. Både häst och hov fick vila, så funkar det oftast inte idag. Nyttja detta som ett enastående tillfälle att sko av och låt även hoven vila. Naturligtvis under förutsättning att hästen är bekväm med det. :)

Själv så har jag inte skor på mina hästar om de inte behöver det. Så för tillfället finns ingen med skor av 17 stycken.
Om inte konvalesense krävde skor så skulle absolut inte heller hästen ha det på sig.

Mina hypotetiska tankar (har ingen skadad häst) är att sko av hästen för den längre vilan om inte skadan kräver sjukbeslag. Eftersom strålen kommer närmare golvet så ökar ju blodgenomströmningen i benen och det måste ju vara av godo om hästen skall stå stilla så mycket. Då får man ju utnyttja det lilla som går.

Dessutom är det ju mindre skaderisk om man slipper oroa sig för vevande stålskor i sjukhage (trots boots och benskydd) och när man skall leda hästen några minuter åt gången.

Men när det är dags att sitta upp kanske det är dags att sko på igen, även om det bara är några minuter åt gången? Några här verkar ha fått hästar med ömmande fötter trots att de bara står stilla?

Don efter person.

Eller anpassa efter individen.

Det är kanon att ta av skorna vid lång konvalescens tycker jag, eller lång sommarvila, men bara om det passar individens hovar.

Min häst plockade förra ägarna av skorna på en månad om sommaren vid betesvila under några år, men det var verkligen inte värt det. Hon har tyvärr lite torra hovar med hovsprickor och det tog alldeles för hårt på dem att gå utan sko.
Hon är också extremt ömfotad utan skor, tyvärr!

En sak jag dock tänkte på när jag läste tråden;
Jag skor INTE min häst nyligen efter skada.
Alltså, då får hon hellre gå 10 veckor, jag pressar henne inte att stå i den relativt jobbiga ställning vid skoning när hon inte är okej i kroppen.
Ex: en gång sträckte hon sig i ryggen/länden och kunde knappt lyfta en bak, då fick skoningen snällt vänta.
Två gånger vid skada, öppet sår, sytt och mkt halt häst, då fick hon gå 10-11 veckor mellan skoningarna, det får det vara värt.

Liknande trådar

Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
553
Senast: Grazing
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 516
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 155
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit
  • Vi som letar häst II