Sko problem.....

W

Warmia

Har ett d-ponnysto som är 5 år och innan hon kom till mig för 1,5år sedan så var hon istort sett väldigt lite hanterad. Dom hade inte skött hovarna så hon har fortfarande väldigt platta fula hovar. Nu till saken är att hon inte tycker om hovslagaren hon blir supernervös, jag tror inte detta beror just på hovslagaren för det är samma med t ex veterinären eller andra som kommer och ska jobba med henne. Själv så har jag absolut inga problem med att göra saker med henne, jag har själv försökt verka hennes hovar lite men jag kan inte, jag vet inte hur man ska göra. Senast i går satt mag med hästen lös i hagen med en tång och försökte kanta hoven lite men den är totalt stenhård. Och kan ju berätta att ponnyn står lös i hagen med mig sittande under magen på henne och drar i benen och hästen gör inget.
Vad gör jag??????? Hennes hovar är såå dåliga att det verkligen borde skötas av en riktig hovslagare men om jag nu skulle snygga till dom vad är det enklaste redskapet att göra detta med???
 
Sv: Sko problem.....

Hon måste väl ha blivit verkad under tiden du haft henne, eller?:eek: En hovslagare måste du ta ut och verka henne på ett eller annat vis! Du ska inte försöka verka henne själv, du kan göra mer skada än nytta!
 
Sv: Sko problem.....

hmm, min polle va likadan men herre gud.. bind upp hästen i stallgången och låt hovslagaren hålla på bäst han/hon vill - hästen lugnar sig tillslut - men jag lovar - det blev inte bättre av att jag försökte lugna honom, låt pollen va ifred så att hon kan "koncetrera" sig på vad hovisen gör och förguds skull - ring hovslagaren snart!

Lycka Till :bow:
 
Sv: Sko problem.....

Ta ut en hovslagare.

Ta ut hovslagaren ofta... i början kanske varannan vecka så ni kan jobba i korta intervaller... Då kan ni ta lite åt gången och hästen vänjer sig vid att denna person kommer ofta och inget otäck inträffar...

Har du en bra hovslagare är det inga problem att få denne/denna med på upplägget...
 
Sv: Sko problem.....

Svar till alla.....

:eek: :o :confused:

SJÄLVKLART har jag en riktig utbildad hovslagare där, just nu kommer han var 8e vecka. Jag har absolut inte skrivit någonstanns i mitt inlägg att jag inte använder riktig hovslagare. Men stakars ponny blir heltokig, stegrar, slår och springer runt fast hon självklart är uppbunden. Att ta ut min hovslagare varannan vecka går inte ihop sig ekonomiskt då jag betalar honom 500kr / gång och häst då han har många mil att köra till mig, jag har flyttat men vill inte förlora min duktiga hovslagare utan betalar resan åt honom.
Jag tänkte (kanske helt fel tänkt) att jag kunde vänja hästen med att raspa hoven lite varje vecka så hon tar det som en vana, sedan kommer den riktiga hovslagaren och gör det riktiga jobbet som normalt.........
 
Sv: Sko problem.....

tycker att din ide låter jättebra. låt även andra i din omgivning lyfta hovarna, kratsa, borsta i dom banka lite på dom. ju oftare ju bättre.

vi hade en märr (stort halvblod) som va riktigt jobbig med hovslagaren,hon kastade sig, reste sig och va allmänt "farlig" i samband med skoning. i början fick vi domesedan (stavning ?) av veterinären att ge henne. det va ingen ide att börja bråka, men hon vande sig så småningom.(mkt. träning blev det ;) )
 
Sv: Sko problem.....

Jag tänkte också tanken på att ge henne lugnande men tyvärr.....
Det går inte ge henne några sprutor heller, har tyvärr försökt med flera olika veterinärer och det är omöjligt.....
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 590
Senast: Shaggy
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 604
Senast: Freazer
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 500
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Hej! Jag behöver hjälp med lite råd och tips gällande skoning. Jag har haft min häst i fyra år. Första året gick det jättebra att sko...
Svar
11
· Visningar
1 887
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp