Sv: Sko med sula ena bak för att motverka återgång i snedhet?
De korrigeringar som görs på människan, dvs när man aktivt går in med kilar och förhöjer klackar, sulor etc. Här gör man det för att individen inte ska drabbas av snedhet och genom det en överbelastning, tex när skelettet antagit olika längder av secundära orsaker.
Musklerna blir sneda pga en sida arbetar mindre än den andra, ett sätt att öka arbetsbördan är att öka vikten vid/under arbetet. Jag har själv använt mig av tyngder som Djurjouren skriver om, dock viktar jag aldrig olika. Kroppen är långt mycket intelligentare än så, den svagare sidan får jobba avsevärt mycket mer än den starkare vi lika vikt. Jag har lagt tjockare/tyngre skor i bak på en häst som hade behov av att stärka sina bakben, längre fram i träningen ökade vi också vikten genom att lägga viktboots bak och då endast under själva träningen.
Intressant. Men om man utgår från att hästen med lika vikt (vanliga järnåttor) båda bak ändå blir sned/arbetar ojämnt, varför skulle den arbeta mer jämnt för man ökar vikten? *nyfiken*
Jag säger inte att varken ditt eller datt är rätt eller fel, jag är bara nyfiken?
Om jag skulle kila mig själv så skulle det ju hjälpa i och med att jag inte lika lätt skulle kunna hänga i/med ena höften. Bekvämlighetsfaktorn skulle bli betydligt sämre. Kanske skulel det leda till att jag blev rakare, men det KÄNNS som om gjorde man det utan att rätta snedheten, så skulle jag bara bli sned 'längre upp'. Om man rättade snedheten först och kilade sen skulle jag ju bli sned åt fel håll, frågan är vad det på sikt skulle göra (ingen aning..).
Men jag blir ju sned iom ryggskadan, equiatrikern ser på mig bara vi står och pratar om jag är sned eller ej, helt enkelt på hur jag står. Tänker jag på det kan jag ju också avgöra det, för jag står och 'hänger' på ena höften på ett sätt. Efter att ha rättats står jag 'på båda fötterna' med jämn vikt, och det blir fasligt obekvämt att försöka 'hänga' som innan. Och när jag blir rak så märks ju det direkt på musklerna på 'sneda sidan' som får arbeta mer än innan, dvs jag får träningsvärk på den sidan bara av att 'vara'. Kruxet är ju att det krävs inte så mkt för att jag ska bli ramsned igen och återfalla i gamla mönster. Nu kan jag ju genom att aktivt se till att träna och verkligen träna 'svaga' sidan med och inte fuska med den, och hela tiden tänka på hur jag står/går etc förhindra/fördröja detta. Men när jag 'bara' tränade, men inte tänkte på det 'övrig tid' blev jag sned igen. I mitt fall finns det ju dock en fysisk skada som orsak, vilket gör det lite svårare att bedömma rakt av.
Men om jag rak fick en kil så jag blev sned åt 'andra hållet' känns det som att det skulle bli fasligt obekvämt iom att kroppen tycker det är ansträngande (om än inte obekvämt initialt) att vara rak. Samtidigt kanske det skulle ge positiva effekter på sikt, det har jag som sagt ingen aning om.
Men att bara öka vikten dubbelsidigt förstår jag inte hur det skulle ge skillnad mer än generellt starkare, men samma skillnad mellan sidorna som innan, iom att en sida fuskar (arbetar mindre) och den andra sidan kompensererar (arbetar mer). SÄg att skillnaden mellan hur sidorna arbetar är 25% för att hitta på ngt. Högersidan arbetar 25% mer än vä sidan. Om man ökar vikten så blir kanske båda sidorna 50% starkare, men hur raderas den 25%iga skillnaden ut?