Sko med sula ena bak för att motverka återgång i snedhet?

Alexandra_W

Trådstartare
Lite nyfiken på om någon har erfarenhet/hört om att under en begränsad period sko med sula på ena bak men inte det andra, för att alltså medvetet få en liten 'höjdskillnad'. Syftet är tänkt att motverka/minska risken att hästen återgår i snedhet bak, under den tid det tar att muskla om?

Aldrig stött på det, men vet att equiatrikern någon gång nämnt att 'man ibland kan behöva göra så med ffa äldre hästar som gått sneda länge och gärna återfaller i snedhet X tid efter rättningar', att man då ger kroppen en knuff i rätt riktning och hjälp på vägen.

Och rent teoretiskt hänger jag med hur tanken är, men om hästen inte återgår i snedhet borde den ju gå sned (om än liiiite bara) åt 'andra hållet' iom sulan? Samtidigt kanske det är så lite att det eg är saksamma, vad är en sula liksom, 4 - 5 mm?

Som sagt, någon med erfarenheter?

*nyfiken Alex som snart måste bli frisk istället för att sitta och fundera över tusen och en saker*

Sv: Sko med sula ena bak för att motverka återgång i snedhet?

Sulan ska ju bara sitta kvar så pass lång (kort) tid att hästen bygger upp tillräcklig styrka/ändrat rörelseminnet nog för att inte återfalla till snedhet. Är man på rätt spår brukar man inte behöva ha sula så speciellt länge. Visst, man gör den sned åt andra hållet, men det är inget man ska ha i tid och evighet, utan bara under en övergående period. Är hästen sned p.g.a att ena benet är kortare än det andra, ja då är det naturligtvis en annan femma, då behöver den troligen ha kvar sulan.

Jag har tillsammans med equiterapeuter exprimenterat lite med det här på olika hästar med svagheter och snedheter, Min fasta övertygelse är att det är inte höjdskillnaden utan viktskillnaden som hjälper. Numera så skippar jag oftast sulan och lägger på en tyngre sko på det ben som ET vill ha sulan på. På de flesta hästar ser man tydligt en snabb förändring till det bättre. I vissa fall har vi snedviktat ganska rejält en kort period. Ex. 10 mm järn på ena bak och 6 mm aluminium på andra. För att få ett varaktigt resultat så måste givetvis själva grundorsaken till snedheten vara åtgärdad.

Hur länge är en 'kort period'? *nyfiken*

Equiatrikern har ju talat om det i förbifarten förr som sagt, mer som kuriosa. Aldrig varit aktuellt för mina dock. Men sist när han var här, och kollade på fblherrn, flaggade han för att det ju finns/fanns risk att herrn gått sned länge, och att man 'kanske får fundera på att lägga på sula'. Det beror ju dock på hur det ser ut nu på nästa besök, om det gått tillbaka eller ej, hur mkt etc. Men jag har iaf bokat in så equiatrikern kommer först och hovis sen, om utifall att.

Jag gör ofta så men jag gillar inte sula så jag brukar sätta en lätt tunn travsko på "normala" benet och en riktigt tung tjock ridhästsko på "fulbenet".
Jag vill både åt viktskillnaden och höjdskillnaden. Viktigt att verkligen träna om hästen under denna tid.

En equiterapeut ville jag skulle lägga en sula bak o en sula fram för att räta upp hästen. Tog ett par dagar, sen va inte hästen ridbar. Ställde sig rakt upp o protesterade rejält så sulorna åkte av ganska snart igen, så de funkade inte på min häst i alla fall.

Nej, det är inte konstigt. Vill man prova, så är det bara att sätta på sig olika skor med olika sulor/klackar. Man får omedelbart ont både här och där, och i det fallet kanske inte av godo.
Hästen har 4 ben, kompensationen således avsevärt större, vilken förmodligen ger en avsevärt högre påfrestning i kroppen än vad vi tvåbeningar upplever.

Jag har då aldrig begripit varför man ska höja en kroppsdel som saknar muskler, den arbetar inte mer för det utan man får tvärtom effekt. Träning sker med utökad tyngd, fast även här ska man vara restriktiv med tyngder. För tungt under en längre tid ger ofta en påfrestning på lederna.

EN tanke som jag lekt med, är min egen snedhet. Och där är det ju dels muskelminne, men dels också att det är uttöjt och skadat 'ligamentsmässigt', så även korrekt träning (för jag kan ju i större utsträckning än en häst få till korrekt hela tiden) så är det lätt att när man inte tänker på det falla tillbaka till att stå/gå snett.

Och en häst ägnar ju 23 h/dygn åt att röra sig som 'den vill', och 1 h/dygn åt att röra sig som 'vi vill'. Och således borde muskelminne få större betydelse, och att genom att då höja lite försvåras en aning att 'ställa sig sådär bekvämt snett'?

Samtidigt är jag ju som sagt inne på att gör rakt - höj en sida = gör snett åt andra hållet, så.. Jag vet inte.

Däremot har jag ju sett hur mycket det kan göra bara med en rättning hos de som varit långvarit sneda och fått 'fel på' muskelminnet. De kan se ut som de inte sitter ihop och röra sig riktigt krattigt när de 'plötsligt' är raka igen, innand e fått kläm på hur de ska utnyttja kroppen ordentligt. Det har dock varken pratats om eller behövts sula, utan har 'räckt' med korrekt träning och muskla om och bygga om muskelminnet, även om det tagit tid.

De korrigeringar som görs på människan, dvs när man aktivt går in med kilar och förhöjer klackar, sulor etc. Här gör man det för att individen inte ska drabbas av snedhet och genom det en överbelastning, tex när skelettet antagit olika längder av secundära orsaker.

Musklerna blir sneda pga en sida arbetar mindre än den andra, ett sätt att öka arbetsbördan är att öka vikten vid/under arbetet. Jag har själv använt mig av tyngder som Djurjouren skriver om, dock viktar jag aldrig olika. Kroppen är långt mycket intelligentare än så, den svagare sidan får jobba avsevärt mycket mer än den starkare vi lika vikt. Jag har lagt tjockare/tyngre skor i bak på en häst som hade behov av att stärka sina bakben, längre fram i träningen ökade vi också vikten genom att lägga viktboots bak och då endast under själva träningen.

Om jag får lägga mig i...förr så brukade vi alltid "balansera" travare med rörelsestörning med hjäl av en liten blyvikt som skruvades fast i tån. Det handlade alltså inte om någon skada eller smärta på hästen utan ngn form av snedhet/oregelbundenhet som "botades" helt med dessa vikter.

Jag vet inte om detta görs längre men hästen var helt fri från sin rörelsestörning med vikten på - hade dock bara vikten på tävling och på snabbjobben.

Bara en tanke och dels en fråga till någon som är mera up to date på området?

De korrigeringar som görs på människan, dvs när man aktivt går in med kilar och förhöjer klackar, sulor etc. Här gör man det för att individen inte ska drabbas av snedhet och genom det en överbelastning, tex när skelettet antagit olika längder av secundära orsaker.

Musklerna blir sneda pga en sida arbetar mindre än den andra, ett sätt att öka arbetsbördan är att öka vikten vid/under arbetet. Jag har själv använt mig av tyngder som Djurjouren skriver om, dock viktar jag aldrig olika. Kroppen är långt mycket intelligentare än så, den svagare sidan får jobba avsevärt mycket mer än den starkare vi lika vikt. Jag har lagt tjockare/tyngre skor i bak på en häst som hade behov av att stärka sina bakben, längre fram i träningen ökade vi också vikten genom att lägga viktboots bak och då endast under själva träningen.

Intressant. Men om man utgår från att hästen med lika vikt (vanliga järnåttor) båda bak ändå blir sned/arbetar ojämnt, varför skulle den arbeta mer jämnt för man ökar vikten? *nyfiken*

Jag säger inte att varken ditt eller datt är rätt eller fel, jag är bara nyfiken?

Om jag skulle kila mig själv så skulle det ju hjälpa i och med att jag inte lika lätt skulle kunna hänga i/med ena höften. Bekvämlighetsfaktorn skulle bli betydligt sämre. Kanske skulel det leda till att jag blev rakare, men det KÄNNS som om gjorde man det utan att rätta snedheten, så skulle jag bara bli sned 'längre upp'. Om man rättade snedheten först och kilade sen skulle jag ju bli sned åt fel håll, frågan är vad det på sikt skulle göra (ingen aning..).

Men jag blir ju sned iom ryggskadan, equiatrikern ser på mig bara vi står och pratar om jag är sned eller ej, helt enkelt på hur jag står. Tänker jag på det kan jag ju också avgöra det, för jag står och 'hänger' på ena höften på ett sätt. Efter att ha rättats står jag 'på båda fötterna' med jämn vikt, och det blir fasligt obekvämt att försöka 'hänga' som innan. Och när jag blir rak så märks ju det direkt på musklerna på 'sneda sidan' som får arbeta mer än innan, dvs jag får träningsvärk på den sidan bara av att 'vara'. Kruxet är ju att det krävs inte så mkt för att jag ska bli ramsned igen och återfalla i gamla mönster. Nu kan jag ju genom att aktivt se till att träna och verkligen träna 'svaga' sidan med och inte fuska med den, och hela tiden tänka på hur jag står/går etc förhindra/fördröja detta. Men när jag 'bara' tränade, men inte tänkte på det 'övrig tid' blev jag sned igen. I mitt fall finns det ju dock en fysisk skada som orsak, vilket gör det lite svårare att bedömma rakt av.

Men om jag rak fick en kil så jag blev sned åt 'andra hållet' känns det som att det skulle bli fasligt obekvämt iom att kroppen tycker det är ansträngande (om än inte obekvämt initialt) att vara rak. Samtidigt kanske det skulle ge positiva effekter på sikt, det har jag som sagt ingen aning om.

Men att bara öka vikten dubbelsidigt förstår jag inte hur det skulle ge skillnad mer än generellt starkare, men samma skillnad mellan sidorna som innan, iom att en sida fuskar (arbetar mindre) och den andra sidan kompensererar (arbetar mer). SÄg att skillnaden mellan hur sidorna arbetar är 25% för att hitta på ngt. Högersidan arbetar 25% mer än vä sidan. Om man ökar vikten så blir kanske båda sidorna 50% starkare, men hur raderas den 25%iga skillnaden ut?

Intressant. Men om man utgår från att hästen med lika vikt (vanliga järnåttor) båda bak ändå blir sned/arbetar ojämnt, varför skulle den arbeta mer jämnt för man ökar vikten? *nyfiken*

Detta kräver förstås att man åtgärdat grundproblemet, muskler blir inte sneda av sig själv. Snedheten i muskler består oftast av att de överansträngs alternativt tillbaka bildas för att kroppen inte arbetar korrekt liksidigt.

Men jag blir ju sned iom ryggskadan

Om du har en permanentskada i din kropp, kan det vara skäl för en kilkorrigering. Det i sin tur kan hjälpa muskler att arbeta mer korrekt, men i samma stund som du sen tar bort kilen återgår kroppen att arbeta fel igen. Orsaken här är att du har ett störningsmoment i kroppen, som förorsakar störningar i rörelseapparaten.

Om man lägger in en kil för att räta upp en anatomisk snedhet, ska den kilen göra att kroppen blir rak så att förutsättningar finns för kroppen att arbeta korrekt muskulärt.

Det finns inte en susning för kroppen att kunna arbeta upp en muskel i kroppen korrekt så länge som kroppen har en störning anatomiskt, man kan öka förutsättningarna genom att se till så kroppen blir mera rak/liksidig.

Jag säger inte att varken ditt eller datt är rätt eller fel, jag är bara nyfiken?

Tanken med den ökade vikten på ett ben är att få igång rörligheten i musklerna på den sidan genom att få hästen att ta högre steg. Det är alltså inte att bodybuilda muskler genom ökad vikt. Hur det än är så är metoden väldigt effektiv och jag har sett väldigt fina resultat på förvånansvärt kort tid.

Hur länge är en 'kort period'? *nyfiken*

.

Två till sex veckor.
Hästen skall tränas under tiden.
På de hästar som av en eller annan anledning bara gått i hagen med beslagen har effekten uteblivit.

Om jag får lägga mig i...förr så brukade vi alltid "balansera" travare med rörelsestörning med hjäl av en liten blyvikt som skruvades fast i tån. Det handlade alltså inte om någon skada eller smärta på hästen utan ngn form av snedhet/oregelbundenhet som "botades" helt med dessa vikter.

Jag vet inte om detta görs längre men hästen var helt fri från sin rörelsestörning med vikten på - hade dock bara vikten på tävling och på snabbjobben.

Bara en tanke och dels en fråga till någon som är mera up to date på området?

Jodå tåvikter förekommer fortfarande, men det är något helt annat.
Tåvikten är som du skriver ren balansering för att hjälpa en individ att trava rent.

Tanken med den ökade vikten på ett ben är att få igång rörligheten i musklerna på den sidan genom att få hästen att ta högre steg. Det är alltså inte att bodybuilda muskler genom ökad vikt. Hur det än är så är metoden väldigt effektiv och jag har sett väldigt fina resultat på förvånansvärt kort tid.

Jo på ETT ben kan jag förstå det, men inte på bägge bak (som i detta fall).

Om man lägger en tyngre sko på det 'svaga' bak så är jag helt med. Men inte som ngn tyckte lägga tyngre på bägge bak, och det svagare benet då ska bli 'jämnstarkt'.

SVar till alla/generellt svar.

Låter ju som sula - eller hellre då tyngre sko - på det svaga benet inte är helt 'ute och cykla' då, om snedheten gått tillbaka? Det finns såvitt 'vi vet' ingen anatomisk anledning för hästen att inte vara rak, men han har väl antagligen blivit sned någon gång för X tid sen, och sen aldrig fått hjälp att bli rak. Och då om man rättar sitter muskelminne etc kvar och det 'hemfaller' lätt i snedhet igen.

Han är symmestriskt musklad för ögat, inga avvikelser i rörelsemönstret etc, däremot så märker man att om/när han blir trött börjar han fuska med det bakbenet, och jag kan känna det nu och då i ridningen med, att han inte tar i riktigt lika mkt båda bak i alla lägen.

Ja det har jag! Hästen som jag vet blev behandlad på detta vis blev rak igen, detta gällde dock en framsko med sula, men bak och fram boder kvitta.

Hästen är som sagt rak idag och är friskförklarad :)

Lycka till.

Liknande trådar

Hästvård Har någon av er erfarenhet av att ha en sula bak på hästen, för att hjälpa en häst som är sned ? Har fått de rekommenderat för att...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 692
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V