Sko, inte sko.?

Vita_N_6520

Trådstartare
Blev lite velig nu.. Min häst ska skos på fredag. Hon måste verkligen skos och det kan inte vänta.
MEN hon har skadat sig i bakknäet och är därför ovillig att lyfta upp benet högt, och lyfter helst inte det andra benet alltför länge.

Hade det varit nån annan häst så hade jag inte tvekat att ha henne utan bakskor, men denna häst har tidigare flera ggr blivit 'halt' när hon gått utan skor ett par dagar och är dessutom lite trasig nertill på insidan av fötterna (Svårt att få på söm, men det går).

Så frågan är vad man ska göra? Hästen kommer bara gå i hagen, samt på asfaltsväg till och från hagen. Då bör hon väl klara sig utan skor?
Jag har inte direkt motionerat mer än skrittmotion på asfalt/gräsväg när hon har haft tappskor heller, men då har hon ändå blivit 'halt'.

Sen är ju problemet om hon tar sönder hovarna ännu mer utan skor? Det är inga sprickor i dem utan på så sätt är de fina, det är mer som att hon "tappat" en bit av hoven nertill, nästan längs hela sidan.

Ska givetvis diskutera det med min hovslagare (misstänker att hon inte vill sko), men känner att jag vill ha lite råd här också.
Är ju inte så kul om hästen går runt och har ännu mer ont?! :crazy:

Sv: Sko, inte sko.?

Fast inte behöver hovis lyfta benet högt. En duktig hovis kan sko i typ några cm ovan mark knappt. Det är många hästar, främst äldre som inte klarar hur hovslagare håller benen, högt och mellan deras ben (brytning utåt), så därför brukar många sko lååångt ned, en del med enhandsfattning. Kanske din pålle trasat sönder hoven pga av lång verkperiod ? Om man har täta verkningar så brukar man oftast slippa frasiga, trasiga kanter. Skaffa en rasp och runda av själv med jämna mellanrum.

Sv: Sko, inte sko.?

Fast min hovis lyfter nog relativt högt. Vet inte om det är så pass högt att hästen får ont, men ändå..
Och problemet är ju också att häst inte vill lyfta det andra benet för länge.

Hoven har gått sönder för länge sedan, tror nog det började strax efter förra skoningen så tror inte det är därför. De är heller inte direkt "frasiga och trasiga" utan det är som en jämn båge som fallit bort. Typ. :p

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 339
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 882
Senast: Askur2017
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 373
Senast: Miingla
·
Hästvård Hej! För 2 veckor sen hittade jag min häst lite svullen/gallig på insidan av sitt ena framben. Svullnaden är mjuk och bara ytterst liten...
Svar
7
· Visningar
1 352
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka