Sko häst inför 3-års test?

M

malteotruls

Vad finns det för för-och nackdelar med att sko häst inför 3-årstestet? Om skor ska den skos runt om eller räcker det bara med fram? Hur har ni gjort?

Sv: Sko häst inför 3-års test?

Jag tycker man kan sko fram. Vissa kommer upp mer i fram och börjar röra sig bättre :). Sko bak hade jag väntat med.

Vi skodde våran 3 -åring fram för några veckor sedan. Hon hade lite problem med sina hovar och det har blivit mkt bättre nu, hästen har fått ett mkt bättre steg så vi är nöjda att vi valde att sko henne:)

Jag har bara sett fördelar med att sko inför tre-års. Jag tycker de flesta hästar bättrar på sina rörelser rejält när dom får skor på sig, det är det absolut värt även om dom ska på bete efteråt, det är ju bara att ta av dom igen:)

bara fördelar speciellt på fram fötterna som du fått svar innan att de kommer upp per i steget. sen bak tycker jag har mes hästens hovar att göra i stora helheten, behövs de je hade jag väntat till efter betet.

Men min lille klant kommer att skos runt om i nästa vecka då han har lite taskiga hovar tyvärr.

*KL*

Vi skor alltid våra hästar fram efter jul/nyår, sedan skos de bak ett par veckor innan 3-års testet.

Vi skor dom runt om för att vi upplever att dom rör sig bättre med skor, samt att vi rider ute en del på bitvis grusvägar och då blir dom för sulömma.

Våra 3-åringar hoppas in lite på enkla små terränghinder innan betet, då måste vi kunna brodda dom för hindrena ligger på en gräsbana.

Har haft min skodd fram sedan sen-våren i fjol p.ga bärrandsröta.
Ska nu på onsdag även sätta på bakskor.
Uppfödaren sade att tidigare generationer lätt trampat av sig skorna bak i början.
finns det nå´t knep?
Hjälper det med boots till exempel?

Jag kommer sko min fram, skulle hon behöva skos bak så görs givetvis detta också, tiden får utvisa

kl

min kommer skos för första gången nästa tisdag. runt om då hon är ganska ömfotad och nu börjar snön smälta bort.

Vi skodde runt om och planerade så hästen fick gå en omgång skodd innan den nyskoddes till testet. Han hade dock dojor bak en omgång innan dess pga hovskada oxå.

Men vi har bara grusvägar med bitvis grovt grus så för att kunna träna tillräckligt till 3-års (kondition tänker jag på nu även om min då ponnyhöga kuse reds in under våren oxå) så är skor runt om ett klart måste här.

KL...

Är det någon som vet om det finns några restriktioner på vilken typ av skor man får ha på 3-årstestet (SWB)?

Har nämligen en valack som nu har lite "specialskor" på framfötterna (vet inte vad dom heter men dom är lite gul/beige med ränder på liksom och lämnar bakre delen av hoven fri, och sedan en vanlig sko utanpå det) och dessa kommer han troligen att behöva ha ett tag framöver enligt hovslagaren, då hans trakter är på tok för höga just nu.

Hittade ingen info på asvh om detta.

Det låter som om du har flappsulor.

I bedömningsreglementet står följande" Specialbeslag så som ringskor och sula är tillåtet om intyg finns från hovslagare eller veterinär."

Risken finns att det tolkas som sulor och anses vara specialbeslag och kräver då intyg.

OK:) Är det inte svårare än så, vad bra=)

Och vad kan man tänkas behöva skriva i ett sånt intyg? Det blir ju isåfall hovslagaren som får skriva det, veterinären har ju inget att göra med min hästs fötter så...

Ska hovis skriva typ: den här typen av skoning är nödvändig för att hovarna på sikt ska bli bättre eller? Iofs kanske hovslagaren vet vad som måste skrivas!

Nån som vågar sig på en gissning?

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 766
Senast: Askur2017
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 280
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
478
Senast: Grazing
·
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
671
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Kallbad

Hund, Katt, Andra Djur