Sko för första gången

Corax

Trådstartare
Min tre-åring ska få frampjucks för första gången.
Har nu lite tankar kring detta och vill gärna ha reflektioner.

Hur pass stor omställning är det för hästen och borde man slänga på både snösulor och brodd. Ja brodd får hon ju oavsett...
Jag tänkte även låta henne vila ett tag efter skoningen. Men hur länge?

Är det nått annat man borde tänka på?

Sv: Sko för första gången

Tycker att inte sätta på snösulor, är som att brodda sommardäck.
Rid men sätt på skydd.

Ja skydd har jag alltid.
Men vila kommer hon att få göra ändå då hon har gått rätt "tufft" på sistonde.

När jag skodde min valack för första gången så började han gå som en kratta. :)
Det gick över efter nått år. *haha*

Jag skor och tränar samma dag om det är så. Inte sätter jag på några extra skydd eller något sånt heller. Det brukar inte vara någon skillnad alls (förutom att dom är lite piggare eftersom dom slipper vara ömfotade mer).

Jag skodde min ungponny för 6 veckor sedan fram för första gången. Han fick vila i två dagar och sedan red jag igen.... jag satte utan tvekan på snösulor... jag vill inte vara rädd för att snön slår till och han får stora klossar i skorna... broddat har jag däremot inte gjort men det är för att mina två bråkar så mycket i hagen så jag vågar inte ha brodd på dem... :smirk:

som du vet skodde jag min runt om vid 2,5 ca då hon var så väldigt ömfotad,
vilket verkligen gav mig en helt ny häst! hon är nu på vintern broddad runt om, inga sulor.
hon reagerar inte något speciellt efter skoning, men jag brukar vila en dag iallafall. hönsmamma du vet...

Ja det gör jag också... på de vuxna hästarna.
Men min lilla är ju bara tre år och har inte ens hittat sin egen balans. ;)

Jo jag vet.
Min är ju egentligen inte ett dugg ömfotad. Verkar ha hovar av stål. Men däremot störs hon ju av att det är halt. Så hon är mer vild än tam just nu och det uppskattar inte hennes fega matte. :angel:

Jag rekommenderar fyra broddhål i varje hov. Dels för att det ger bättre grepp och för att den annars belastar fel om man bara har två. Vet inte om du har tänkt ha brodd i hagen, men tänk på att om de är fumliga med fötterna så är det ju väldigt lätt att de får skador när de kliver på sig själva. Särskilt unghästar också, kan ju vara lite "okontrollerade" när de leker ;)

"Lite okontrollerade" skrev du... Jo tack. Här har vi en tjej som har NOLL koll på sina fötter. :p
Så det blir boots och kotskydd första dagen.
Får se vad hovis säger om broddarna men jag tror inte att jag vill ha fyrbrodd. Det är så pass mjukt/snöigt nu att det förmodligen inte gör nått att hon har i skoarmarna bara.
Men kanske att man ber om fyra hål i skon ändå så man KAN sätta dit två till om det blir hårt/isigt...

Corax skrev:
"Lite okontrollerade" skrev du... Jo tack. Här har vi en tjej som har NOLL koll på sina fötter. :p
Så det blir boots och kotskydd första dagen.
Får se vad hovis säger om broddarna men jag tror inte att jag vill ha fyrbrodd. Det är så pass mjukt/snöigt nu att det förmodligen inte gör nått att hon har i skoarmarna bara.
Men kanske att man ber om fyra hål i skon ändå så man KAN sätta dit två till om det blir hårt/isigt...

Tänk på bara att vintern inte e slut än. Inge kul när det är isgata ute. Dessutom går hästen MYCKET bättre med fyrbrodd :) Tänk på hur hästen arbetar med hoven när den går, har man bara två så halkar den alltid lite. Min kuse har en tendens att "trippa" och bli stel om han bara har två. Så jag fortsätter att predika om mina fyra hål :D Sen rider ju jag jätte mycket ute också, så jag behöver verkligen fyra. Ett tips är att prata med hovslagaren innan skoning om du vill ha fyra, alla hovslagare har inte borren med sig jämt nämligen, så då står man där utan i alla fall....:crazy:

Jag skulle rekommendera 2 broddhål på en busig lekande treåring.. När jag skor sänker jag något på trakten istället och har låg brodd, så belastningen inte blir nåt att tala om. Lycka till!

Jag vet att han har fyra hål då han skor/skott mina vuxna hästar. :)

Fast det där med att rida ut och så... Jag rider MAX två gånger/vecka eftersom hon är så ung. Och är det kasst underlag så är vi i ridhuset och gör nått annat i stället.

Så jag vet inte om jag behöver fyrbrodd alls... ;)

Det är ungefär så jag vill ha det... Små broddar/förändringar så hästen inte får 'spunk' i sina ben av "belastningen".

Men jag litar på min hovslagare så vi får se vad han säger nu på torsdag.

Inte läst tråden.

Kele fick skor på sig som 1½-åring. Från oskodd till skodd runt om med 4 brodd/sko.

Dock så är hon skodd med travskor, dvs inte järnåttor. Travskorna är 6 mm och alltså inte lika tunga, och nättare. Och så är det 5/16" brodd i, och jag har låga brodd åt henne. Blir ju fortfarande brodd modell rejäl, men nättare än 'standard'.

Kele bekymrade sig inte alls om skorna, hon var mest lycklig över att få fäste. EN broddskada, hon trampade av en sko och fick ett fult balltramp, men det var inte förrän i andra skoperioden. Före eller efter det har vi haft noll broddskador, hon har himla koll på benen även under tokbus och spring över stock och sten. V däremot gick med hockeyskydd ända tills han var sex år, han bara slog hål på sina ben under bus i hagen annars.

Kele har sulor i år, hade inte förra året och då kom styltorna och då blev det halt av det. Det är eg ingen extra omställning slänga på sulor, och du slipper att stå och titta på en skodd häst som halkar omkring på styltor.

JAG rekommenderar fyra brodd, de slinter så himla lätt i sista fasen innan hoven lämnar marken då, och det om något kan få dem att röra sig krattigt! Så jag skulel välja fyra brodd, du kan ju ha extralåga fram om du är orolig, och så boots och skydd iaf tills du ser hur bra koll hon har.

Dessutom rekommenderar jag att du sätter på travskor/6 mm och inte järnåttor. Jag har frågat hovis hurlänge han tycker K ska ha travskor egentligen och varför, och svaret blir 'sålänge de håller en skoperiod och hon inte sliter ut dem för fort. Det finns ingen anledning slå på en unghäst järnåttor förrän de behöver det, det blir både högre, klumpigare och tyngre'. Och K är tre nu och fortfarande med sina travpjuck =)

Ja fast Kele är ju nätt och fin. Jag har en elefant! :rofl:

Fast eftersom hovslagaren även skor mycket travare så har han garanterat med sånna skor också...

Corax skrev:
Ja fast Kele är ju nätt och fin. Jag har en elefant! :rofl:

Fast eftersom hovslagaren även skor mycket travare så har han garanterat med sånna skor också...

ja, men även om din är tyngre, så slitaget på skorna blir ju inte spec mkt större, det har ju mer att göra med hur mkt de går? =) Men om hon har lite 'noll koll' på benen med så kan ju nättare skor vara bra. Men din hovis avgör ju det bäst, som har sett elefanten ;)

/Alexandra - som nog fasiken har en elefant hon med iofs, men en arabelefant..

Nu är det gjort! :)
Framskor är påslagna...

Det blev fyr-brodd och snösulor. På hovis inrådan. Så nu får vi se hur det går.
Ska ut och kolla till henne snart och se om hon står på benen (samt ta bilder). *haha* Duktig var hon i alla fall. :love:

Glömde; Det blev vanliga skor...

Kul, att det gick bra! :rofl: Sen är det bara att hoppas att de sitter kvar också, brukar ju bli en och annan tappsko....:crazy:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
565
Senast: tara
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 419
Senast: lilstar
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 733
Senast: Anonymisten
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 250
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar